Verwarming 's nachts

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Verwarming 's nachts

Deze ochtend zei ik tegen een vriend dat ik door de kou mijn verwarming deze nacht had aangezet. Hij zei dat zoiets zeer ongezond is.

Klopt dit? en zo ja waarom is dat dan wel?
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Verwarming 's nachts

Haha, ik hoorde dat deze morgen ook van iemand :P

Maar ik denk eerlijk gezegd niet echt dat dat ongezond is, het lijkt me eerder een oud fabeltje zodat de meesten mensen hun verwarming 's nachts zouden uitlaten :roll: Of mss verwijst het wel naar de schadelijke kachels die 's nachts zouden kunnen zorgen voor een CO vergifting, waneer je cv hebt heb je hier natuurlijk geen last van :wink:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Verwarming 's nachts

Verwarming op een slaapkamer tijdens koude nachten zorgt wel voor extreem droge lucht in die ruimte. Ik vind het niet prettig opstaan met zo'n droge strot, en kan me voorstellen dat het voor je longen ook niet prettig is. Of het echt ongezond is zoals zegsman beweert, zover durf ik niet te gaan. Maar ik denk dat vermijden van inademen van droge lucht door je mond toch wel gezond is. Extra deken? :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 193

Re: Verwarming 's nachts

Maar ik denk dat vermijden van inademen van droge lucht door je mond toch wel gezond is. Extra deken? :roll:
Heb ook wel eens gehoord dat je bakje met water op de verwarming kan zetten of eraan kan hangen om zo de lucht wat vochtiger te maken. Weet alleen niet of dit ook echt werkt. Zal vast wel verdampen, maar of het zoveel effect heeft op de luchtvochtigheid betwijfel ik.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: Verwarming 's nachts

Maar ik heb altijd een fles water naast mij staan, dus als ik dorst heb is dat snel verholpen.

Het is ook zo dat mijn deur snachts openblijft, dus zou bijna de volledige bovenverdieping met droge lucht moeten zitten, en dat lijkt mij wel heel veel.
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Verwarming 's nachts

Dat van die droge lucht kan ik wel geloven, ik heb namelijk een heel droge neus voor het moment, rotweer :roll:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Verwarming 's nachts

Nu met die vrieskou kan lucht al heel weinig vocht bevatten. De dampspanning van water bij deze temperaturen is laag.

Afbeelding

Neem nou eens een buitenlucht van 0 C en 30 % RV. Die bevat dus ongeveer 1 g water per kg lucht.

Verwarm die naar 16 C. (lijnrecht omhoog) Dan bevat de lucht nog steeds 1 g/kg, maar je relatieve vochtigheid is gedaald naar 10%. Dat is een woestijndroogte. Zou je die naar 70 % willen brengen, dan moet je dus horizontaal over de 16 C lijn totdat je de grijze curve snijdt. Lijnrecht naar onder lees je hier 10 g/kg af.

Dat is dus ruwweg 13 g/kuub lucht. 1 gram is er al, nog 12 g toe te voegen. Inhoud slaapkamer 4 x 3 x 2,5 = 30 kuub. In een afgesloten slaapkamer moet je dus 360 g water verdampen om de luchtvochtigheid aangenaam te maken. Zelf help je al snurkend ook mee, zo'n verdamper kan net het verschil maken tussen aangenaam en onaangenaam.

Natuurlijk verlies je vocht als je de hal etc. ook gaat opwarmen en bevochtigen via open deuren.

@Made in Flanders: drinken helpt wel tegen de dorst, maar niet tegen droge lucht in je longen. Je neus is ontworpen om je ademlucht op te warmen en op vochtigheidsgraad te brengen voor het met de gevoelige longblaasjes in contact komt. Maar ik bijvoorbeeld blijk veel met open mond te slapen..... Een fles water helpt daar niet tegen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Verwarming 's nachts

Jah ik ben ook zo iemand die vaak met z'n mond openslaapt (constant verstopte neus :roll: ) Ik voel het 's morgens ook vaak wel dat m'n keel heel schor is.

Berichten: 39

Re: Verwarming 's nachts

lucht wordt er droog van..

maargoed als t anders maar een paar graden op je kamer is, zou ik toch de kachel maar aanzetten :roll:

Berichten: 15

Re: Verwarming 's nachts

Ik zet mijn verwarming 's nachts aan, maar heb 2 aquaria en 2 bakjes met water in die aan mijn verwarming hangen. Geen last van droge keel 's ochtends hier :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Verwarming 's nachts

Het maakt me niet uit hoe koud het is, de verwarming is 's nachts bij uit. Ik vind het al vervelend is slaap vallen, laat staan hoe ik wakker word. Ik pak gewoon een extra deken. Die droge lucht vind ik vreselijk.
Appareo decet nihil munditia?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Verwarming 's nachts

Ik ben nog van een bouwjaar van ruim voor het aardgas en toen CV nog lang geen gemeengoed was. Ik had in mijn jonge jaren niet eens verwarming op de slaapkamer, geen dubbel glas, en ongeïsoleerde spouwmuren. Ik weet nog wel dat het in bed kruipen koud was 's winters. We kregen dan ook in koude nachten een kruik mee in bed. Later zelfs een elektrische deken 8) :roll:

Ik leef nog, ben op wat beginnende ouderdomsverschijnselen na zelfs gezond, heb geen last van achtergebleven groei gehad. :D :P

Als het niet té koud of winderig is staat het raam minstens op een kier. En de verwarming uit. Word je hard van.... :D

(één nadeeltje: het verschil tussen in bed en uit bed is 's ochtends verleidelijk groot...... :wink: )
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Verwarming 's nachts

(één nadeeltje: het verschil tussen in bed en uit bed is 's ochtends verleidelijk groot...... :wink: )


en daar is dus dit voor uitgevonden :roll:
Appareo decet nihil munditia?

Berichten: 8

Re: Verwarming 's nachts

Voor mensen met slaapproblemen wordt aangeraden in een koele ruimte te slapen. Maar als je geen slaapproblemen hebt, lijkt het me gewoon dat je de verwarming aan kunt zetten 's nachts.

Gebruikersavatar
Berichten: 220

Re: Verwarming 's nachts

Ik heb 's nacht meestal wel de verwarming aan (behalve als het warm is), een extra deken en een elektrische deken en nog steeds kan ik het steenkoud hebben (al is dat nu al minder omdat het warmer wordt). Ik heb wel altijd water bij de hand en mijn ouders en kennissen zeggen ook de hele tijd dat het slecht is maar ik zou niet weten wat. Al heb je inderdaaf 's ochtends een droge keel maar das niet zo erg vind ik.

Voor zover ik weet heeft het geen andere schadelijke gevolgen voor je lichaam...
"If you use your head, you won't get fat, even if you eat sweets"

"I just can’t sit any other way than this. If I sit the way other people do, my reasoning ability drops by 40%."

"Will you be eating that cake?...say what you want, but I will be taking the cake."

Reageer