Licht absorptie reflectie.

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Licht absorptie reflectie.

Even nog een vraag over licht en de interactie met moleculen.

Als een object groen is, dan wil dat zeggen dat volgens het atoommodel van Bohr de elektronen door inkomend licht worden geexciteerd en weer terug vallen naar de positie die bij de temperatuur hoort, dit kan in een stap of in een aantal stappen. Maar om een elektron naar een andere baan te doen exciteren heb je juist die frequentie nodig die bij de energetische afstand van die twee banen hoort.

Dus een elektron wordt door inval van groenlicht geexciteerd naar een baan die precies bij de frequentie van dat groenelicht past en valt dan terug naar de originele baan door uitzenden van het groene licht.

Door impuls behoudt is de richting van dat licht de invalshoek maal een negatief teken, ofwel, Ai = -Au. hoek van uitval is het tegenovergstelde van de hoek van inval, zo werkt dus een spiegel. Maar dat doet er even niet toe.

Als de moleculen van dat object alleen groen licht absorberen en weer uitzenden, wat gebeurt er dan met andere frequenties? Wit licht is opgebouwd uit verschillende frequenties, als alleen groen daarvan wordt geabsorbeerd wat gebeurt er dan met de rest van het licht. Het gaat er niet doorheen, want dan zou het er aan de andere kant uitkomen en dat heb ik nog nooit gezien.

Wat doet licht eigelijk met een zwart object, dat licht wordt geabsorbeert, maar niet meer terug uitgezonden.

Nou kan licht dus niet alleen door elektronen worden geabsorbeert, de kern kan ook in een aangeslagen toestand verkeren. Deze kern bestaat uit protonen en neutronen die als een soort soep met ballen beweegt, het water van de soep moet je dan zien als krachtwerking, er zit natuurlijk geen soep bij, laat staan ballen. Zijn deze energietoestanden van de kernen ook gequantificeerd of niet.

Mijn vraag is dus, wordt bij een zwart object het licht geabsorbeert alleen door de kernen (bijna alleen)? Zodat deze het als ze weer terug in hun originelen energieniveau vallen uit kunnen zenden via de zwarte lichaam straling theorie?

(in principe heb ik dan de vraag of energietoestanden van de kernen ook gequantificeerd zijn al beantwoord, want een uitgezonden frequentie hoort bij een sprong in energie tussen twee (gequantificeerde) toestanden)

Of zit ik er gewoon glad naast, en worden de elektronen van een zwart lichaam gewoon naar een vrij hoge band geexciteerd en vallen dan weer terug via kleinere stappen die in een frequentie gebied liggen die wij niet kunnen zien. Maar wat gebeurt er dan met een groen object, wat doet die met het licht wat niet de golflengte (frequentie) van groenlicht heeft.

Graag uw commentaar. 8) 8)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.072

Re: Licht absorptie reflectie.

Als de moleculen van dat object alleen groen licht absorberen en weer uitzenden, wat gebeurt er dan met andere frequenties?


Deze worden geabsorbeerd en "omgezet" in trillingen (orde van enkele eV) van moleculen of atomen. Of met andere woorden: omgezet in warmte.

Gebruikersavatar
Berichten: 91

Re: Licht absorptie reflectie.

hoe kan het dan zijn dat als ik tussen een lichtbron en een thermometer kleurenfilters plaats, ik toch,ondanks de kleur, dezelfde temperatuur blijf meten.aangezien het aantal lumen drastisch kan verschillen tussen bijvoorbeeld donkerblauw of helgeel, zou ik toch denken dat volgens bovenstaande theorie de achter het kleurenfilter gemeten temperatuur zou moeten verschillen. :shock:
It's just an illusion !

Berichten: 106

Re: Licht absorptie reflectie.

hoe kan het dan zijn dat als ik tussen een lichtbron en een thermometer kleurenfilters plaats, ik toch,ondanks de kleur, dezelfde temperatuur blijf meten.aangezien het aantal lumen drastisch kan verschillen tussen bijvoorbeeld donkerblauw of helgeel, zou ik toch denken dat volgens bovenstaande theorie de achter het kleurenfilter gemeten temperatuur zou moeten verschillen. :shock:
Neem eens een zwarte achtergrond en plaats de termo achter de zwarte wand.

Berichten: 88

Re: Licht absorptie reflectie.

Hoho, ik ben het niet eens met de openingspost. Kleuren hebben in het algemeen met breedbandige absorbtie te maken en die wordt niet veroorzaakt door het exciteren van atomen naar een hogere baan, maar met de waarde van de complexe brekingsindex van het voorwerp. Aan deze complexe brekingsindex kunnen dan wel weer moleculaire en atomaire absorbtieprocessen ten grondslag liggen, hoewel de brekingsindex zelf het gevolg is van een collectief gedrag van de elektronen.

En licht dat met atoomkernen dingen doet is gammastraling, geen licht.

Kijk anders eens in een goed boek over electromagnetisme (En waarom staan posts over licht niet in het subforum over electromagnetisme?)

Berichten: 106

Re: Licht absorptie reflectie.

Filo schreef:Hoho, ik ben het niet eens met de openingspost. Kleuren hebben in het algemeen met breedbandige absorbtie te maken en die wordt niet veroorzaakt door het exciteren van atomen naar een hogere baan, maar met de waarde van de complexe brekingsindex van het voorwerp. Aan deze complexe brekingsindex kunnen dan wel weer moleculaire en atomaire absorbtieprocessen ten grondslag liggen, hoewel de brekingsindex zelf het gevolg is van een collectief gedrag van de elektronen.

En licht dat met atoomkernen dingen doet is gammastraling, geen licht.

Kijk anders eens in een goed boek over electromagnetisme (En waarom staan posts over licht niet in het subforum over electromagnetisme?)
Maar draaid de golf lengte om het atoom....Of neemt het de energie kort op en stoot het het daarna in tegengestede richting weer uit. Aangezien het geheel al stabiel is.... 8)

Berichten: 106

Re: Licht absorptie reflectie.

DePurpereWolf schreef:Even nog een vraag over licht en de interactie met moleculen.

Als een object groen is, dan wil dat zeggen dat volgens het atoommodel van Bohr de elektronen door inkomend licht worden geexciteerd en weer terug vallen naar de positie die bij de temperatuur hoort, dit kan in een stap of in een aantal stappen. Maar om een elektron naar een andere baan te doen exciteren heb je juist die frequentie nodig die bij de energetische afstand van die twee banen hoort.

Dus een elektron wordt door inval van groenlicht geexciteerd naar een baan die precies bij de frequentie van dat groenelicht past en valt dan terug naar de originele baan door uitzenden van het groene licht.

Door impuls behoudt is de richting van dat licht de invalshoek maal een negatief teken, ofwel, Ai = -Au. hoek van uitval is het tegenovergstelde van de hoek van inval, zo werkt dus een spiegel. Maar dat doet er even niet toe.

Als de moleculen van dat object alleen groen licht absorberen en weer uitzenden, wat gebeurt er dan met andere frequenties? Wit licht is opgebouwd uit verschillende frequenties, als alleen groen daarvan wordt geabsorbeerd wat gebeurt er dan met de rest van het licht. Het gaat er niet doorheen, want dan zou het er aan de andere kant uitkomen en dat heb ik nog nooit gezien.

Wat doet licht eigelijk met een zwart object, dat licht wordt geabsorbeert, maar niet meer terug uitgezonden.

Nou kan licht dus niet alleen door elektronen worden geabsorbeert, de kern kan ook in een aangeslagen toestand verkeren. Deze kern bestaat uit protonen en neutronen die als een soort soep met ballen beweegt, het water van de soep moet je dan zien als krachtwerking, er zit natuurlijk geen soep bij, laat staan ballen. Zijn deze energietoestanden van de kernen ook gequantificeerd of niet.

Mijn vraag is dus, wordt bij een zwart object het licht geabsorbeert alleen door de kernen (bijna alleen)? Zodat deze het als ze weer terug in hun originelen energieniveau vallen uit kunnen zenden via de zwarte lichaam straling theorie?

(in principe heb ik dan de vraag of energietoestanden van de kernen ook gequantificeerd  zijn al beantwoord, want een uitgezonden frequentie hoort bij een sprong in energie tussen twee (gequantificeerde) toestanden)

Of zit ik er gewoon glad naast, en worden de elektronen van een zwart lichaam gewoon naar een vrij hoge band geexciteerd en vallen dan weer terug via kleinere stappen die in een frequentie gebied liggen die wij niet kunnen zien. Maar wat gebeurt er dan met een groen object, wat doet die met het licht wat niet de golflengte (frequentie) van groenlicht heeft.

Graag uw commentaar.  8)  8)
Dit is idd een appart gegeven.....Wat maakt een atoom nu zo,dat hij een bepaalde golflengte kan opnemen en anderen niet....Kort de energie vasthoudt en hem vervolgens weer uitspuugd..... Zou men kunnen zeggen.... Dat een Energie deeltje of golflengte een bepaalde zwaartekracht met zich mee draagd....Die elektronen doet verplaatsen binnen het atoom en dat hierin begrenzingen zitten. doordat elektronen elkaar afstoten. en dat alleen die energie die een atoom kan opvangen en een gravitatie veld kan en mag crieren binnen deze begrenzingen langer wordt vastgehouden.En in tijd exact gelijk staat aan de actie reactie van het verplaatste electron..Hmmm wacht eens even...Als een atoom een golflengte opneemt die te groot is zal zijn actie reactie niet gelijk zijn aan de baan die het elecktron om het atoom heen aflegt ten opzichte van zijn loodlijn. Maw.....Een atoom KAN wel een grootere energie opnemen maar bij het uitspuugen van dit paketje zal deze uitstoot niet meer loodrecht staan op het inpact centrum.....Waardoor de golflengte wordt afgebogen.Zou dat mogelijk kunnen zijn? :shock: En bij elke golflengte ontstaat dan een brekingsindex ;) Waneer dus een elektromagnetische lading's golf te kort is..... Zal het elektron geen complete omwenteling maken rond het atoom ten opzichte van zijn actie reactie....

En bij een te groote schiet hij te ver door.....

Reageer