Hoe ontstaat het massadefect?

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 7

Hoe ontstaat het massadefect?

Ik had een vraagje.

Ik wilde graag weten hoe het massadefect ontstaat.

volgens de wet van massabehoud kan massa niet verloren gaat (misschien wel als het omgezet wordt in energie???!!!)

Bij kernsplijting is het zo:

atoomkern heeft minder massa dan de som van protonen + neutronen

E=mc^2 zegt dus dat een atoomkern minder energie heeft dan de protonen en neutronen samen.....[/u]

Heel raar dat daar verschil in zit tussen atoomkern en som van neutronen en protonen :roll:

gr.

TBytes

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Hoe ontstaat het massadefect?

de wet van massabehoud


Die wet bestaat niet. Het is binnen de scheikunde wel een goede benadering, maar de enige echte behoudswet is de wet tot behoud van energie (dus inderdaad volgens E=mc2): je kan dus massa omzetten in energie. Bijvoorbeeld in een kernbom, waar je een paar grammen massa kwijt raakt, en daarvoor in ruil een enorme hoeveelheid energie terug krijgt.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Hoe ontstaat het massadefect?

Het massadefect ontstaat voornamelijk door het verbreken van bepaalde bindingen waarbij warmte vrijkomt. En energie is nu eenmaal omgezette massa, vandaar dat kleine massaverschil :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Hoe ontstaat het massadefect?

Je zegt het net zelf:

E=mc²

Energie is massa! Alleen dat door die c² je ongelofelijk veel energie krijgt met een klein beetje massa (bv een atoomkern).

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Hoe ontstaat het massadefect?

is je vraag met E=mc² opgelost? of wil je weten waarom er energie vrij komt bij kernsplijting? (cycloon's antwoord)

Berichten: 7

Re: Hoe ontstaat het massadefect?

Ik snap het :roll:

Bedankt voor de uitleg :D

Gr.

TBytes

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: Hoe ontstaat het massadefect?

Als je de massa van een Heliumatoom bekijkt, dan is dat 4,00261. u

Als de massaberekent van 2 H-atomen en 2 neutronen, dan krijg je:

Massa 2 H atomen =2,01564 .u

Massa 2 neutronen=2,01732 . u

------------- +

4,03296 . u

Het verschil is 0,03035.u

Het heliumatoom is dus lichter dan zijn bouwstenen

Er verdwijnt dus massa als een kern uit zijn onderdelen wordt opgebouwd

Als 1u=1,66044 x 10^-27 kg

dan is volgens E=m.c^2 : 1u=931,478MeV

Dus massadefect is dan: 0,03035 x 931,478=28,27 MeV

Deze energie is in de kern aanwezig in de vorm van bindingsenergie tussen de kerndeeltjes.

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: Hoe ontstaat het massadefect?

Als ik het goed begrijp verlies je niks van de protonen/neutronen/electronen.

Een proton kan niet opeens minder gaan wegen lijkt me.

Dus je verliest bindings energie, maar omdat het gehele atoom minder weegt bestaat bindings energie uit massa.

Die bindings energie zijn W en Z bosonen (zwakke kernkracht).

Daaruit volgt dat bosonen dus relatief veel massa hebben.

En bij fusie en splijting worden alleen bosonen omgezet in energie.

Klopt dit?

Kunnen protonen en neutronen omgezet worden in energie? In de praktijk bedoel ik, niet theoretisch en zonder anti-materie.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: Hoe ontstaat het massadefect?

Het is mij nu ook niet meer duidelijk.

Maar we komen er wel uit.

In mijn verhaal staat een fout. Als de heliumkern gevormd wordt, dan komt de bindingsenergie juist vrij.

Er is dus massa verdwenen.

Om de heliumkern weer te ontleden, moeten we deze bindingsenergie weer toevoeren.

Ik dacht dat de krachten die de kerndeeltjes bij elkaar houdt , de sterke kernkracht is.De japanner YUKAWA vatte de kernkrachten op als een uitwisseling van deeltjes tussen de nucleonen(kerndeeltjes)

Deze deeltjes zijn de pionen.

Wat betreft je vraag , moet ik eerlijk zeggen dat ik het antwoord niet weet

Wat zijn bosonen?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Hoe ontstaat het massadefect?

bij kern reacties blijft lading(atoom nummer) en het aantal nucleonen(massa nummer) behouden. dit heeft als fundamentelere wetten:

Wet van hehoud van lading

Wet van behoud van baryon getal. (voor proton en neutron 1, voor anti proton -1, voor iedere quark 1/3 voor iedere anti quark -1/3)
Die bindings energie zijn W en Z bosonen (zwakke kernkracht).  

Daaruit volgt dat bosonen dus relatief veel massa hebben.  

En bij fusie en splijting worden alleen bosonen omgezet in energie.  

Klopt dit?  
de kracht overdragers die verantwoordelijk zijn voor de aantrekkingskracht tussen neutronen en protonen is de sterke kracht en niet de zwakke kracht ( dus geen W en Z bosonen)maar zoals "aadkr" mensonen (baryon nummer :0 en lading 0)

Deze bosonen hebben wel een massa ja, maar lang niet alle bosonen hebben massa (foton en glucon bijvoorbeeld niet) dus Nee.

verder een boson is een deeltje met een gehele spin (1,2,3,4 enz)

bekijk dit eens

Afbeelding

je ziet hier 2 dingen uitgesteld, of de X-as het massa nummer van een kern. en of de Y-as de bindings energie per nucleon (proton of neutron)

En wat is nou het geval. als jij bijvoorbeeld helium neemt, dan bestaat dat uit 2 protonen en 4 neutronen. maar als je de massa van 2 lossen protonen en 2 losse neutronen bij elkaar optelt krijg je een antwoord dat meer massa geeft dan de helium kern heeft. Waar is deze massa gebleven?

nou het zit zo dat deze massa is energie geworden. de verdwenen massa is bindings energie geworden in de vorm van die mensonen.

Berichten: 582

Re: Hoe ontstaat het massadefect?

Het massadefect ontstaat voornamelijk door het verbreken van bepaalde bindingen waarbij warmte vrijkomt. En energie is nu eenmaal omgezette massa, vandaar dat kleine massaverschil   :roll:
Als ik het goed begrijp zal tijdens een exotherme chem. reactie massaverlies optreden, en bij een endotherme de massa toenemen. Zeer kleine verschillen in massa natuurlijk, onmeetbaar klein

Gr,

Henk
Het eerste wiel was echt niet rond

Reageer