lading

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

lading

wat is een lading eingelijk...wij hebben het maar een naam gegeven (+of-)

Berichten: 14

Re: lading

Hier is wat Franklin, een natuurkundige, er van dacht:

Postitieve lading is een overmaat aan "elektrische vloeistof", boven het gehalte elektriciteit dat een voorwerp normaal al bezit, en een negatieve lading is een tekort aan "elektrische vloeistof".

Ik weet wel niet in hoeverre deze theorie nog van toepassing is, want Franklin leefde toch al een tijdje geleden geloof ik...

Gebruikersavatar
Berichten: 589

Re: lading

Elektronen hebben een negatieve lading. Het overschot aan elektronen in een voorwerp zorgt voor een negatieve lading. Alleen elektronen kunnen zich verplaatsen door een voorwerp waardoor alleen negatieve lading kan stromen. Negatieve lading (elektronen) van bijvoorbeeld een baterij gaat van - naar +. De lading gaat dus van + naar -.
How will it end?

Re: lading

Elektronen hebben een negatieve lading. Het overschot aan elektronen in een voorwerp zorgt voor een negatieve lading. Alleen elektronen kunnen zich verplaatsen door een voorwerp waardoor alleen negatieve lading kan stromen. Negatieve lading (elektronen) van bijvoorbeeld een baterij gaat van - naar +. De lading gaat dus van + naar -.


ja dat weet ik wel, maar wat veroorzaakt deze lading WAT IS DEZE LADING???? wij hebben het maar gewoon lading genoemd, bestaande uit 2 soorten + en - maar wat is het nou precies....het is een kracht, maar hoe moet ik me dit voorstellen dat 2 verschillende soorten ladingen elkaar aantrekken.

Gebruikersavatar
Berichten: 255

Re: lading

"Elektrische lading, vaak kortweg lading genoemd, is een natuurkundige grootheid (symbool Q) die aangeeft op welke manier een deeltje wordt beïnvloed door elektrische en magnetische velden."

Berichten: 200

Re: lading

De vraag wat lading precies is, kan eigenlijk niet precies beantwoord worden. Net zoals er gewoon massa is, en twee massa's elkaar aantrekken door de zwaartekracht; zo is er ook lading, maar nu twee soorten (+ en -) die elkaar aantrekken of afstoten. Wij hebben daar de naam + en - voor bedacht.

Wel is het zo dat de kleinst mogelijke lading, de lading van het elektron is. Een zekere lading bestaat dus altijd uit een geheel aantal elektronladinkjes. (q elektron =-1,6*10^ -19 Qoulomb)

Berichten: 13

Re: lading

Een zekere lading bestaat dus altijd uit een geheel aantal elektronladinkjes. (q elektron =-1,6*10^ -19 Qoulomb)


het is wel Coulomb :shock: , vernoemt naar Charles Augustin de Coulomb

Berichten: 2

Re: lading

lading is het evenwicht of onevenwicht van deeltjes

een atoom bestaat uit een kern en deeltjes rondom de kern

de atoomkern bestaat uit protonen (positieve lading) en neutronen (worden meestal verwaarloosd in de ladingstheorie), deze kunnen niet bewegen

rondom deze kern zijn er nu electronen die op een bepaalde afstand van de kern gaan "draaien" in een zekere baan en blijven daar, zij hebben een negatieve lading

als men nu door botsing of andere methoden de electronen doet bewegen zal er een electromagnetische kracht ontstaan die uitgestoten wordt door het atoom en deze veroorzaakt dat er een onevenwicht ontstaat

zo zal bij weggaan van electronen een tekort ontstaan en is dit deeltje positief geladen, het zal dus zoeken naar een atoom met negatieve lading

en vica versa

dit is ook het beginsel voor ladingstransport, zo zullen stoffen als coper goede geleiders zijn terwijl rubber totaal niet geleid

Gebruikersavatar
Berichten: 255

Re: lading

ToshyWoshy schreef:lading is het evenwicht of onevenwicht van deeltjes

een atoom bestaat uit een kern en deeltjes rondom de kern

de atoomkern bestaat uit protonen (positieve lading) en neutronen (worden meestal verwaarloosd in de ladingstheorie), deze kunnen niet bewegen

rondom deze kern zijn er nu electronen die op een bepaalde afstand van de kern gaan "draaien" in een zekere baan en blijven daar, zij hebben een negatieve lading

als men nu door botsing of andere methoden de electronen doet bewegen zal er een electromagnetische kracht ontstaan die uitgestoten wordt door het atoom en deze veroorzaakt dat er een onevenwicht ontstaat

zo zal bij weggaan van electronen een tekort ontstaan en is dit deeltje positief geladen, het zal dus zoeken naar een atoom met negatieve lading

en vica versa

dit is ook het beginsel voor ladingstransport, zo zullen stoffen als coper goede geleiders zijn terwijl rubber totaal niet geleid


:shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 589

Re: lading

Met wat voor snelheid gaat stroom?
How will it end?

Gebruikersavatar
Berichten: 255

Re: lading

Met wat voor snelheid gaat stroom?
het signaal, of de elektronen??

het signaal (de energie) gaat zéér snel, maar ik ken geen precieze waarde.

de elektronen verplaatsen zich doorheen de draad met een snelheid van 10-30 cm/h (afhankelijk van de draad)

Re: lading

Een signaal verplaatst zich met een snelheid van ongeveer 2/3 tot 1x de lichtsnelheid (is ong. 3 x 10^8 m/s). (dit hangt af van het matriaal waar het signaal door verplaatst.)

En ik heb zelf wel eens uitgerekend dat de elektronen zich verplaatsden met maar een paar (4) mm/s

Suc6 allen

Reageer