[Thermodynamica] Temperatuur

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 67

[Thermodynamica] Temperatuur

Halo , ik heb een vraag , je weet wel als er geen lucht is op aarde kan er ook geen geluid zijn , omdat de lucht niet kan getrild worden dan, hoe zit dat met temperatuur? hoe kan een hoge temperatuur (is dat veel wrijving van de lucht?) een materie vernietigen?
Sometimes life on Earth is just the same as life on Jupiter.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [Thermodynamica] Temperatuur

Temperatuur is een maat voor de gemiddelde kinetische energie, dus een hoge temperatuur duidt op een hoge kinetische energie (veel 'beweging' op moleculair niveau).

Overigens zou geluid zich natuurlijk wel zonder lucht kunnen voortplanten, zolang er maar een medium is waar het drukverschil zich door kan propageren is het goed (dus niet in het vacuüm).

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: [Thermodynamica] Temperatuur

ik snap je vraag noet goed. maar naar je eerste zin kijkende zou ik zeggen:

Naast geluid kan er in een vacuüm ook geen temperatuur zijn. omdat voor beide moleculen nodig zijn

en heb je een voorbeeld dat een hogetemperatuur een deeltje vernietigd?

Gebruikersavatar
Berichten: 67

Re: [Thermodynamica] Temperatuur

Antoon schreef:ik snap je vraag noet goed. maar naar je eerste zin kijkende zou ik zeggen:

Naast geluid kan er in een vacuüm ook geen temperatuur zijn. omdat voor beide moleculen nodig zijn  

en heb je een voorbeeld dat een hogetemperatuur een deeltje vernietigd?
ik moet zeggen , ik ken niks van natuurkunde en weinig van fysica maar ik snap ongeveer wel wat jullie bedoellen , mijn voorbeeld is bvb , dat je hier op aarde met een briccee een papiertje laat opbranden.
Sometimes life on Earth is just the same as life on Jupiter.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.572

Re: [Thermodynamica] Temperatuur

Wat ik niet begrijp is het volgende:

"als er geen deeltjes zijn ,dan is er geen temperatuur"

Stel dat we een glazen vat volkomen vacuum zuigen, dan zouden er geen deeltjes meer inzitten, en zou de temperatuur 0K zijn.

Maar dit lijkt me onmogelijk.Want dan zou er door het temperatuurverschil warmte moeten stromen van buiten naar binnen.

Als de temperatuur in het vat 20 oC zou zijn , hoe komt deze temperatuur dan weer tot stand?

Dit is voor mij echt een raadsel.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [Thermodynamica] Temperatuur

Ik denk dat je in perfect vacuüm niet over temperatuur kunt spreken, althans niet als je met de definitie werkt die ik hierboven gaf.

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: [Thermodynamica] Temperatuur

In vaccuum is geen temperatuur, dus ook geen 0 kelvin.

Temperatuur zijn trillende deeltjes, dus als er geen deeltjes zijn is er geen temperatuur.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [Thermodynamica] Temperatuur

Dat is waar ik op doelde, al weet ik het niet zeker - het lijkt me wel logisch.

Wel even opletten, temperatuur is natuurlijk niet hetzelfde als 'trillende deeltjes' maar wel een maat voor de 'hoeveelheid trilling'.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: [Thermodynamica] Temperatuur

mijn voorbeeld is bvb , dat je hier op aarde met een briccee een papiertje laat opbranden.
Uit die "briccee" (aansteker bedoel je zeker?) komen ook weer deeltjes en die kunnen samen met het vonkje wel een vuurtje maken. Ik weet wel neit wat er gebeurd als je dit in het vacuüm doet, volgens mij zou het niet lukken omdat het gas zich onmiddelijk verspreidt in de ruimte.

Gebruikersavatar
Berichten: 67

Re: [Thermodynamica] Temperatuur

ik denk dat ik het snap , dus als er geen vacium is (je haalt alle lucht uit een ballon dus) is er ook geen ruimte of leven en kan er dus ook niks (objecten) vernietigd worden door trillingen van objecten
Sometimes life on Earth is just the same as life on Jupiter.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: [Thermodynamica] Temperatuur

waarom trillende deetljes? dat zou ik ook zeggen dat dat bij geluid hoort. muleculen kunnen naast trillen ook gewoon vooruit en achteruit bewegen en draaien.

Temperatuur is een maat voor de bewegings energie van moleculen.

als de bewegins energie van een groepje moleculen 2 maal zo hoog word dan zeggen we dat de temperatuur ook 2 maal zo hoog word (op de schaal van Kelvin) dit is het verband:

Ek,gem=0,5mvgem²=3/2KT

Ek,gem is de gemiddelde kinetische energie van de moleculen

m is de massa van een molecuul in Kilogram (ik heb aangenomen dat alle moleculen even zwaar zijn)

gem de gemiddelde snelheid van de groep moleculen.

K de constante van boltzmann (1.38 x 10-23 J/Kg)

T de temperatuur in Kelvin.

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: [Thermodynamica] Temperatuur

aadkr schreef:Wat ik niet begrijp is het volgende:

"als er geen deeltjes zijn ,dan is er geen temperatuur"

Stel dat we een glazen vat volkomen vacuum zuigen, dan zouden er geen deeltjes meer inzitten, en zou de temperatuur 0K zijn.

Maar dit lijkt me onmogelijk.Want dan zou er door het temperatuurverschil warmte moeten stromen van buiten naar binnen.

Als de temperatuur in het vat 20 oC zou zijn , hoe komt deze temperatuur dan weer tot stand?

Dit is voor mij echt een raadsel.
een warmtestroom heeft ook een medium NODIG dus als het vacuum is vanbinnen, MOET er geen stroom zijn van warmte van buiten naar binnen, meer zelfs ze KAN niet plaats vinden

Reageer