Springen naar inhoud

Inductie koken

• Log in om te kunnen reageren

Lida Geers

Lida Geers

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 juni 2004 - 19:23

Hallo. Ik heb een vraagje over inductie koken. Ik ga binnenkort verhuizen naar een wijk in Amsterdam, waar stadsverwaming is. Daardoor is er geen gas in de huizen. Ik zal dus moeten kiezen uit electrisch, of inductie koken. Mijn vraag is... Is inductie koken werkelijk zo ongezond als wordt gesuggereerd? Ik kan namelijk wel veel vinden over de magnetron, die volgens zeggen op dezelfde manier werkt. Ik denk echter dat het toch weer iets anders is, omdat je de warmte ontwikkelt in de bodem van de pan en niet zoals in een magetron in het voedsel zelf. Wie weet hier iets van, wie kan me hier meer over vertellen????

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Steabert

Steabert

• >250 berichten
  • 255 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 juni 2004 - 20:28

wat is het verschil tussen elektrisch en inductie???

Boaz

Boaz

• >250 berichten
  • 717 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 juni 2004 - 10:07

Ik heb nu 2,5 jaar een inductie kookplaat en het is fantastisch! Het gaat supersnel, de plaat blijft niet (lang) heet als je de boel uitzet, je kunt fantastisch warm houden door een nette verdeling van de warmte, etc.

Hoe werkt inductie? Er zit een snel wisselend magnetisch veld onder een glasplaat. Een metalen pan (met ijzer) boven dit veld wordt warm doordat het wisselend magnetisch veld weerstand ondervindt in de pan. De hele bodem wordt heet en het gaat vreselijk snel. Water koken gaat bij mij sneller in een pannetje dan in de waterkoker. 1 Liter water duurt iets meer dan een minuut!

de voordelen van inductie boven electrisch:
- De pan wordt heet , niet de plaat
- Snel
- Efficient
- Plaat uit, hitte weg (melk kookt niet over zoals bij electrisch)
- De handvaten blijven koud! Je hebt geen pannelappen nodig! (of is dat ook zo bij elektrisch?)
-Nauwkeurig instelbaar (warm houden op stand 1/2, bakt gegarandeerd niet aan)
- De pan hoeft niet supervlak te zijn. Je kunt een theedoek op de kookplaat leggen en de pan wordt gewoon heet. Een luchtspleet maakt dus niet uit.
- Ik heb emaille schaaltjes die je op de plaat kunt zetten en fantastisch als warm-houd-bakje fungeren.
- Veel vermogen beschikbaar voor bijvoorbeeld wokken
- Zeer makkelijk schoonmaken (een grote vlakke glasplaat)

Nadelen
-? Dure pannen?

Met andere woorden: Inductie is fantastisch!

K. Jansen

K. Jansen

• >250 berichten
  • 510 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 november 2004 - 22:39

Dit bericht vond ik op het internet over inductie koken :shock: ....

Groetjes Kasper

Boaz

Boaz

• >250 berichten
  • 717 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 november 2004 - 08:46

Wat een kul! Zeer onbetrouwbare website!

Wat is nou ook weer straling?
Wat is inductie?

Mocht iemand het al in zijn hoofd halen dat artikel serieus te nemen, lees dan even verder en neem ook alle commentaar eronder tot je!

tobo

tobo

• >100 berichten
  • 150 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 november 2004 - 09:58

Zelden zo'n vermakelijke site gezien, klik ook webshop eens aan. Ongelovelijk (zoals zij het spellen)!

Elmo

Elmo

• >1k berichten
  • 3437 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 november 2004 - 11:16

U heeft natuurlijk ook voor gebruik de afweging gemaakt, bewust zijnde van het feit dat voedsel verwarmd met hoge doses (warmte) straling totaal geen voedingswaarde meer kan bevatten?

whoahahahahahahahaha!

:shock: Wat een stel debielen zeg! ;)
Never underestimate the predictability of stupidity...

tobo

tobo

• >100 berichten
  • 150 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 november 2004 - 13:35

Dus wil je afvallen en toch lekker dooreten: ga over op inductie. Ik wil dit idee hierbij effe registreren, hier is geld mee te verdienen; meer dan met een electronisch apparaatje die de parasieten, schimmels, virussen en bacterien in je lichaam doodt!!

Syd

Syd

• >1k berichten
  • 1107 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 november 2004 - 17:58

U heeft natuurlijk ook voor gebruik de afweging gemaakt, bewust zijnde van het feit dat voedsel verwarmd met hoge doses (warmte) straling totaal geen voedingswaarde meer kan bevatten?

whoahahahahahahahaha!

:shock: Wat een stel debielen zeg! ;)

Nee, dat is namelijk

kapot gestraald voedsel

Geplaatste afbeelding
Dit is ook een mooie:

Dirk schreef op 02.08.2004 om 12:00:55

Me moeder zij van begins afaan Dirk niet Zo dicht bij de Magnetron staan en dat kweekt hoge straling op want Voel maar eens in de magnetron warm is NEE

De Magnetron Spuit zoveel electroden en Straling in je voedsel dat het gewoon warm word Geloof me of niet HEt is Kanker verwekend

;) Geplaatste afbeelding

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 november 2004 - 20:51

Het is zelfs zo, dat door hoge lichaams overstemmende elektromagnetische energiewaarden, van bijvoorbeeld het voedsel, de elektronen om de celkernen van het lichaam in de omgekeerde richting kunnen gaan draaien, waardoor een negatieve spininversie ontstaat

..elektronen om celkernen & een negatieve inversie van hun draairichting??

Voedsel uit magnetron of van inductie kookplaten:
bevatten zoveel elektromagnetische energie dat het lichaam echter een teveel aan energie krijgt. Het lichaam probeert deze energie weg te werken door via een neutraliseringproces. Het gaat namelijk anti-energie of tegen-gepoolde energie aan te maken om het overschot af te voeren en weer op 7,83 Hertz terug te komen.

dat lijken maar spelfouten en de zinnen lopen wťl!
..er gaat mij een lichtje op over 'dark suckers'

Normaal is het lichaam +7.83 hertz en wanneer het lichaam er +150 hertz bij krijgt gaat het lichaam zelf - 150 hertz aanmaken om weer terug op +7.83 hertz uit te komen.

...-150 Hz?

Dit zat er wel in:

Er is vooraf geen prijs opgave mogelijk omdat er vooraf niet bekend is hoeveel storende invloeden, er bij u aanwezig zijn, en wat u wel of niet geneutraliseerd wilt hebben.

:shock:

Ik moet zeggen.. dikke pret! :wink:

(ook van http://www.ommekeer.com/..daar verwijzen ze naar op http://www.niburu.nl...?articleID=3082)
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 november 2004 - 21:43

owww.. ik kom nog veel meer verhalen tegen:

Ozon kan ook onstaan doordat bepaalde drijfgassen als CFK's die gebruikt werden en worden waardoor het Gat in de dampkring slijt.

De EMS handstraler is een apparaat dat via een batterij, van gewone elektrische energie, elektromagnetische energievelden maakt van zeer lange golflengten. Het apparaat de EMS handstraler is ontworpen om stoffen, gassen en chemicaliŽn die een negatieve uitwerking op het menselijke organisme hebben, te neutraliseren door positieve ELEKTROMAGNETISCHE velden (EM velden=> EMS). Er zit een tweede ledje op die gebruikt wordt als batterij test voorziening. Belangrijk is dat, wanneer deze handstraler gevallen is, het kan zijn dat de elektromagnetische energie niet meer verstrekt kan worden door een defect, terwijl de beide ledjes nog wel werkzaam zijn.

..ergens anders op de site:

Neutralisering van deze en andere storende velden en invloeden met behulp van de diverse EMS toepassingen. Hieronder enkele genoemd:

EMS PMT     (Permitrin neutralisering) ..ze vertellen nergens wat het is; alleen dat je het ding moet plaatsen "op de boven en beneden etage"

EMS EUR     Euromunt (Nikkel neutralisering)
Deze is leuk:
Zouden de euroís de oorzaak zijn?  Metingen tonen het aan! Doordat ze uit nikkel en messing bestaan, stralen ze negatieve elektromagnetische energie uit. Als je de munten bij je draagt trekken ze veel positieve energie uit je lichaam. De atomen van die metalen werken op elkaar in.

Het lichaam moet te veel energie aanwenden om die onttrekking te neutraliseren. Daar is lang niet iedereen voldoende toe in staat. De straling stoort op de zenuwen van het bovenlichaam, de hypofyse, de dikke en dunne darm, hersenen, ja eigenlijk op alles. De chip met Euro neutraliserende energie erop wordt op ťťn of twee euro munt geplakt. Deze is dan niet meer uit te geven en compenseert meteen de chip wanneer de andere euro's zijn uitgegeven.

EMS PAK     (Inkt-jet en lazer printers toner) ze sturen je een chip die je op de printer moet plakken

EMS BRM     (Broom in TV,beeldschermen van computers, printers)

!!!EMS EWK    (Leds van wekkerradio's en wekkers) terwijl op de EMS handjetser toch echt LEDs zitten..

EMS FOR     (Neutralisering van Formaline voorkomende in isolatie van het huis)

Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

• Gast

Geplaatst op 12 februari 2005 - 21:03

Ik wist niet dat er zulke grote onzin verkondigd werd rond inductief koken.
Zodra een bepaald slag mensen, meestal niet gehinderd door enige kennis van techniek, de werking van een apparaat niet snapt, gaan ze lopen fantaseren. Zo dacht men dat door de komst van de stoomtrein de koeiemelk gevaarlijk was, aan het einde van de 19e eeuw.

Inductief koken heeft niets met straling te maken. Het door spoelen onder de glasplaat afgegeven electromagnetische veld wordt geheel door de metalen panbodem geabsorbeerd, die deze energie omzet in warmte en zo het voedsel verwarmt.

Een uitermate gezond systeem dus.
Laat u niets wijsmaken door kletspraters.

• Gast

Geplaatst op 19 februari 2005 - 13:46

Ik weet niet waar ze het verband halen tussen een magnetron en een inductiekookplaat. Volgens mij zijn dat 2 heel verschillende dingen.

De magnetron warmt voedsel op doordat binnenin die doos een golffrequentie wordt uitgezonden die overeenkomt met de specifieke resonantiefrequentie van water. Zoals iedereen wel weet, gaan moleculen sneller trillen wanneer het warmer wordt. In een magnetron gebeurt het omgekeerde. Wanneer die specifieke resonantiefrequentie van water bereikt wordt, gaan de watermoleculen trillen; trillende moleculen veroorzaken dan de warmte, want die trilsnelheid en de temperatuur staan in verband met elkaar. Daardoor warmt het voedsel op. Daarom lees je vaak bij opwarmtips op diepvriesvoedsel: voeg 2 eetlepels water toe en sluit af met een deksel. In belgie noemen we het toestel dan ook een "microgolf(oven)", wat verwijst naar de microgolven van de frequentie (microgolf is een bereik van golven, zoals je het kleurenspectrum, het infraroodspectrum, etc. hebt). In nederland spreekt men vaak over "magnetron" wat verwarring doet ontstaan met magnetische velden.

Nu is het zo dat die magnetron volledig afgesloten is zodat de microgolven binnenin het toestel blijven. Vermits het lichaam voornamelijk uit water bestaat, zouden wij ook gaan koken, mochten die stralen naar ons uitgezonden worden. Ik kan mij dus niet voorstellen dat een inductieplaat op dezelfde wijze werkt dan een magnetron, het zo ronduit dodelijk zijn voor alle waterhoudende objecten in de kamer, je zou onmiddellijk beginnen koken en voor zover ik weet, doen we dat niet :shock:

Een schematje ter illustratie voor waar de microgolven zitten ten opzichte van het zichtbare ligt.
http://science.nasa....e/images/em.gif
Merk op: de microgolven leunen aan dicht bij de radiogolven en FM-straling. Zet maar eens een spelende wekkerradio bovenop een werkende microgolfoven, met wat geluk hoor je storingen.

Een inductiekookplaat werkt dus helemaal anders, door het aanleggen van een magnetisch veld over een kookpan, ontstaan er in het metaal van die kookpan, zoals eerder al gezegd werd, inductiestromen. Dit zijn electronen die zogezegd "gedesoriŽnteerd" zijn en door het metaal van de panbodem razen. Dit brengt warmte met zich mee.

Normaal gezien probeert men dit in gebruikersmachines (als turbines) te vermijden door gelammeleerde oppervlakten te gebruiken in plaats van platte masieve metaaloppervlakken, maar hier komt dit dus goed van pas om warmte in de pan op te wekken. De inductieplaat is van glas, een amorfe stof, deze doet niet aan geleiding, dus die kan dan ook niet warm worden door inductiestromingen.

• Gast

Geplaatst op 26 februari 2005 - 14:13

[quote="Cor"Inductief koken heeft niets met straling te maken. Het door spoelen onder de glasplaat afgegeven electromagnetische veld wordt geheel door de metalen panbodem geabsorbeerd, die deze energie omzet in warmte en zo het voedsel verwarmt.
[/quote]

Die magnetische deeltjes worden niet geabsobeerd door de pan. In de kookplaat zit een spoel. Deze zendt magnetische deeltjes uit die de veldlijnen volgen. Die veldlijnen gaan dan door de bodem van de pan. De moleculen in de pan richten zich naar dat magnetich veld. Maar die veldlijnen lopen door naar de onderkant van de spoel, ze worden niet geabsorbeerd door de pan.

Door de twee spanningsdraden die op de spoel zijn aangesloten te verwisselen wordt het magnetisch veld omgedraad (de deeltjes keren eigenlijk terug van waar ze komen). Hierdoor moeten ook de moleculen die van in de panbodem zich omdraaien.

Door de spanningsdraden zeer veel om te draaien blijven die moleculen maar draaien. Ze wrijven dan eigenlijk tegen elkaar en dit veroorzaakt warmte.

Bean

Bean

• >250 berichten
  • 505 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 februari 2005 - 17:07

Wat is tegenwoordig niet meer ongezond? Als je fruit eet is het slecht voor je tanden, en als je geen fruit eet krijg je geen vitamine binnnen.

Wij hebben thuis inductie en ik heb nooit iets van straling gemerkt. Persoonlijk lijkt het me ongezonder om boven gas te koken, daar komen ook weer stoffen bij vrij waar jij dan je eten in hebt staan.

Bean :shock:
I never wanted to change the world, but the world changed me...

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures