Wie waren de eerste Nederlanders en Belgen?

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1.286

Wie waren de eerste Nederlanders en Belgen?

Wie, ik bedoel dus, welke stammen waren het eerst waar later de Nederlanders en Belgen van afstammen. Waren het bijvoorbeeld Germaanse stammen of waren dit andere stammen? Gaarne hierover meer informatie.

Berichten: 299

Re: Wie waren de eerste Nederlanders en Belgen?

Volgens H. Pirenne (Histoire de Belgique) waren in het Oosten van onze landen al Germaanse stammen aanwezig. De Eburonen zouden Germanen geweest zijn en de Tungri, die hun plaats in namen, nadat Caesar hen had vernietigd, waren dat zeker. Met de invasie van de Franken die in de 3de-4de eeuw heel Gallië overspoelden wordt het Germaans element dominant.

De hogere culturele status van de geromaniseerde Galliërs zou dan weer voor de taal- en cultuuropdeling in Europa gezorgd hebben.

De nu algemeen aanvaarde theorie Verlinden-Grootaerts, over het ontstaan van de taalgrens bevestigt dat.

In het noorden, waar de bodemgesteldheid toen dusdanig was dat ontginning en settling niet eenvoudig en voor de handliggend waren, kwamen minder Romeinse villa's voor en was de invloed van het volkslatijn dus beperkt.

Een klein voorbeeld. De eerste 'graven' van Vlaanderen werden tot de komst van Boudewijn I 'met de ijzeren arm', midden 9de eeuw, 'forestiers' genoemd. Boswachters. Dat zegt iets over de toestand van die gewesten.

Of het in Nederland ook zo was is mij niet bekend.
"God is een door de mens gemaakt wezen, waarop de mens omwille van eigen geluk en genotsverhoging zijn menselijke idealen, noden en wensen projecteert."



- L. Feuerbach

Berichten: 28

Re: Wie waren de eerste Nederlanders en Belgen?

Je moet maar eens kijken op www.archeonet.be, in het archief van januari 2006. Op 24 januari verscheen op die site een bericht met de titel "Vaderschapstest bewijst: Vlamingen stammen af van Germanen".

Berichten: 299

Re: Wie waren de eerste Nederlanders en Belgen?

De site is onvindbaar.

Tegen die afstamming heb ik grote bezwaren.

1. Wat nu 'Vlaanderen' wordt genoemd is een verzameling van gebieden die historisch niet samenhoren en geen enkele band hadden, zelfs niet een gemeenschappelijke taal.

2. Het is zonder meer duidelijk dat de kustbewoners in Noord-Europa van Cotentin tot Kopenhagen, in grote meerderheid afstammen van de Noormannen of Vikings zo je wil.

3. Onze landen zijn zowat door elk volk in Europa ooit wel eens onder de voet gelopen, de moerassige kuststreek uitgezonderd. Elk van deze bezetters heeft hier 'huisgehouden' en dat is letterlijk te nemen. Als ergens ter wereld sprake is van gemengde afstamming, dan is het wel in de lage landen aan de Noorzee.

De vraag naar afstamming van de actuele bevolking moet dus erg gerelativeerd.

Wat ik in vorige post aangaf was een grove algemene lijn, die echter in de loop der eeuwen vervormd is tot een grillige kromme. :roll:
"God is een door de mens gemaakt wezen, waarop de mens omwille van eigen geluk en genotsverhoging zijn menselijke idealen, noden en wensen projecteert."



- L. Feuerbach

Berichten: 28

Re: Wie waren de eerste Nederlanders en Belgen?

www.archeonet.be zonder komma achter natuurlijk. Mijn excuses. De rest van de referentie blijft hetzelfde.

Berichten: 299

Re: Wie waren de eerste Nederlanders en Belgen?

Leuke site, maar niet gevonden wat je aangeeft. Hop bij mijn favo's.

Of was het reclame?

Voor mij niet gelaten! :wink:
"God is een door de mens gemaakt wezen, waarop de mens omwille van eigen geluk en genotsverhoging zijn menselijke idealen, noden en wensen projecteert."



- L. Feuerbach

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Wie waren de eerste Nederlanders en Belgen?

Het is zonder meer duidelijk dat de kustbewoners in Noord-Europa van Cotentin tot Kopenhagen, in grote meerderheid afstammen van de Noormannen of Vikings zo je wil.
:roll:

Wil je dat dan voor mij eens nader verduidelijken a.u.b. , want die bewering vind ik nogal stellig, en lijkt me bovendien een forse overdrijving van de waarheid.

In Groot-Brittannië en Ierland, waar de Vikingen zich in tegenstelling tot de Lage Landen langere tijd en soms zelfs definitief hebben gevestigd, zijn regionaal inderdaad duidelijke DNA-sporen terug te vinden, voornamelijk van Deense en lokaal van Noorse Vikingen. De rest van het beeld in GB is er meer een van Noord-Duitse Germanen (Angelen en Saksen die via de Lage Landen naar GB "verhuisden" ruim vóór de Vikingen) en de al langer in GB levende Keltische afstammelingen. (Britons)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 28

Re: Wie waren de eerste Nederlanders en Belgen?

Vooruit dan maar :roll:

Vaderschapstest bewijst: Vlamingen stammen af van Germanen

Vlamingen stammen af van Germaanse migranten en niet van de Kelten. Tot die conclusie komt Gerd Mertens (Universiteit Antwerpen) in zijn doctoraatsonderzoek. Hij gebruikte voor zijn onderzoek technieken van de vaderschapstest.

In een representatief staal van de Vlaamse bevolking bekeek Mertens de vraag waarover historici zich al jarenlang het hoofd breken: zijn Vlamingen rechtstreekse afstammelingen van Germaanse migranten uit de vierde eeuw, of zijn we afstammelingen van de Kelten, die nadien cultureel gegermaniseerd raakten?

Mertens bracht via de technieken van de vaderschapstest drie categorieën erfelijke factoren bij de Vlamingen in kaart: hun bloedgroep, weefseltype en DNA. Het is voor het eerst dat dit in Vlaanderen gebeurt. Hij vergeleek die met het profiel van Nederlanders, Duitsers, Fransen en Engelsen, van wie wel al zo'n fylogenetische boom bestaat. Die vergelijking toont wat op basis van taalkundige gegevens al vermoed kon worden: Vlamingen hebben meer erfelijke factoren gemeen met Nederlanders en Duitsers dan met Fransen.

Update (26 januari 2006):

"Echt nieuw is de uitkomst niet," zegt Peter Stabel, professor geschiedenis aan de Universiteit Antwerpen, in de Gazet van Antwerpen. "Uit archeologisch, taalkundig en historisch onderzoek wisten we al dat de bevolking van de late ijzertijd niet te omschrijven valt als Keltisch, wel als Keltisch-Germaans. Deze streken waren een grensgebied. Daarom waren de volkeren die hier leefden, een mix. 'Oude Belgen' zoals Eburonen, Menapiërs, Nerviërs en Morinen waren niet Keltisch, maar half Germaans, half Keltisch. En ze hadden nauwe contacten met de Germaanse stammen van aan de andere kant van de Rijn."

'Kelten' is de naam van een Indo-Europese bevolkingsgroep afkomstig uit Midden-Europa, vermoedelijk ten noorden van de Alpen. Vanaf ongeveer 750 v.Chr. begonnen zij zich in noordwestelijke richting te bewegen, tot zij omstreeks 400 v.Chr. het grootste deel van West-Europa bewoonden. Professor Stabel: "Die Keltische aanwezigheid is in twee fasen verdampt. Zij werden verslagen door de Romeinen en verdreven door de Germanen. De Kelten werden opgejaagd tot in de meest westelijke delen van Europa: Bretagne, Wales, Schotland, Ierland en Galicië. In de rest van Europa verdwenen hun taal en hun cultuur binnen een paar generaties en ontstond een Gallo-Romaanse mengcultuur."

"In de derde eeuw n.Chr. komt de Grote Europese Volksverhuizing op gang. De Germaanse stammen uit Midden-Europa verplaatsen zich naar het westen. Enerzijds worden ze in het oosten opgejaagd door steppevolkeren als de Hunnen, anderzijds emigreren ze vanwege economische redenen naar de rijke Romeinse gewesten. Zo verspreiden ze zich over Europa. Het ging om diverse volkeren: Saksen, Friezen, Juten, Angelen, Vandalen, Goten enzovoort. Zij hadden geen gemeenschappelijk Germaans identiteitsbesef. Tot de belangrijkste Germaanse volkeren behoorden de Franken, die in onze streken en het noorden van het latere Frankrijk hun kerngebied hadden. Vandaar ons gezamenlijk DNA-profiel. Die primitieve Germanen kwamen terecht in de beschaafde wereld van de Gallo-Romanen en pikten die cultuur snel op, inbegrepen het christelijk geloof."

"In het noorden van het huidige België vormden de Franken een meerderheid, maar in het zuiden een minderheid: daar waren er meer Gallo-Romanen. Door het feit dat zowel in het noorden als in het zuiden de minderheid in de loop der eeuwen de taal en de cultuur van de meerderheid overnam, ontstond er een grens tussen de Germanen in het noorden en de Romanen in het zuiden. Dat is de Belgische taalgrens."

Bron: www.archeonet.be - 24 januari 2006

Berichten: 299

Re: Wie waren de eerste Nederlanders en Belgen?

Dit is inderdaad erg interessant, Arche, maar het stopt wel met de romanisering van de Franken.

In de eeuwen daarna hebben nogal wat andere volkeren hier een tijdje verpozing gevonden.

Ik stel vast dat de doctor elementen van Nederlands en Duits bloed vindt. Dat lijkt mij erg normaal, maar dat is daarom nog geen Germaans bloed. Hij stelt zelf vast dat het grensvolkeren zijn. bijna per definitie gemengd dus.

Een andere zaak is het cultureel overwicht van de Gallo-Romeinen.

Sta me toe daar bedenkingen bij te hebben, hoewel Verlinden+Grootaerts net hetzelfde beweren.

Als ik de schatten van Chilperik bekijk, dan kan ik niet anders dan constateren dat die Franken een hoge beschaving hadden, die zeker niet moest onderdoen voor de Gallo-Romeinen. Ik denk dan ook dat zich een 'handelstaal'-fenomeen heeft voorgedaan, te vergelijken met het overwicht van het Americo-Engels nu. De meest verspreide en soepelste taal in het goederenverkeer heeft het gehaald. Dat is slechts een gedeelte van de cultuur.

Wat het christendom betreft verwijs ik graag naar de acties van Karel de Grote, die zijn vazallen met geweld en list -zelfs met inzet van zijn eigen dochters- tot het christendom moest dwingen. En dan zijn we toch alweer 400 jaar verder!

@ VdVelde

Tja, ik kan dat niet zo direct aantonen. Waar ik me op baseer is de volksaard van de kustbewoners die merkwaardig similair is van Cotentin tot Kopenhagen.

Ik ben er te oud voor maar een student zou er eens een thesis moeten aan wijden.

Akkoord, het is te sterk uit gedrukt, te veralgemeend. Maar ik kan met toch niet van die indruk ontdoen.

Het is voor mij een stelling die op bevestiging wacht.
"God is een door de mens gemaakt wezen, waarop de mens omwille van eigen geluk en genotsverhoging zijn menselijke idealen, noden en wensen projecteert."



- L. Feuerbach

Reageer