led schakeling

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

led schakeling

Voor een nieuw prototype van ons willen we voor een beurs een ledverlichting maken in de vorm van een kleine PVC ring waarin wij 9 LED'S willen verwerken. Ik heb hiervoor 9 5mm witte leds gekocht met een spanningsval van 3,5 V en 20mA. Om het geheel aan te sluiten heb ik een adapter die tot max 14,5V kan leveren. Ik zoek dus een schakeling waarbij de leds kan laten gelijk kan laten branden en denk dus aan een parallel schakeling met daarin 3 serie schakelingen + 3x een voorzet weerstand. Gaat dit werken ? Help me please....

Sorry admin... ik had hem in de led topic willen posten maar ging verkeerd!...

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: led schakeling

Je bent op de goede weg. 3 leds in serie hebben (ongeveer) 10,5V nodig.

Er blijft dan nog 4V over en die moet je in een weerstand wegwerken.

4V gedeeld door 20mA levert 200 ohm op. Dit is geen standaard waarde, dus neem 220 ohm.

Je krijgt dan 3 ketens van 3 leds en 1 weerstand. Elke keten sluit je direct op de spanningsbron aan.

Berichten: 2

Re: led schakeling

klazon schreef:Je bent op de goede weg. 3 leds in serie hebben (ongeveer) 10,5V nodig.  

Er blijft dan nog 4V over en die moet je in een weerstand wegwerken.  

4V gedeeld door 20mA levert 200 ohm op. Dit is geen standaard waarde, dus neem 220 ohm.

Je krijgt dan 3 ketens van 3 leds en 1 weerstand. Elke keten sluit je direct op de spanningsbron aan.
Ja, ik kwam ongeveer op dezelfde berekening uit. Maar omdat mijn ruimte qua solderen beperkt is vraag ik mij af of dat ik ook alle 9 led's parallel kan schakelen met alle een eigen weerstand. V=14,5 (adapter) Led = 3,5 V R=U/I geeft een weestand van 550ohm. Branden dan alle led's opdezelfde sterkte ?

Wederom sorry admin !

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: led schakeling

Alle leds een eigen weerstand kan ook. En je berekening is ook goed.

Alleen wordt het dan 560 ohm, dat is een standaard waarde.

Deze variant kost je wel 3 keer zo veel stroom.

Berichten: 7

Re: led schakeling

Alleen wordt het dan 560 ohm, dat is een standaard waarde.
In deze laatste variant wordt er wel zo'n 0,25 Watt door elk van de weerstanden geconsumeerd. Neem dus wel weerstanden van 0,5 Watt, anders worden ze erg warm.

Overigens schrijf je "maximaal" 14,5 volt. Als je een lagere spanning kunt instellen is dat natuurlijk effectiever, dan hoef je niet zoveel spanning in de weerstanden te laten verliezen. Die weerstanden moeten dan wel weer opnieuw berekend worden.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: led schakeling

In deze laatste variant wordt er wel zo'n 0,25 Watt door elk van de weerstanden geconsumeerd. Neem dus wel weerstanden van 0,5 Watt, anders worden ze erg warm.
Ik kom op 0,216W, dat is iets minder dan een kwart watt.

Maar je hebt gelijk dat het beter is om weerstanden van een hoger wattage te nemen. Ik belast weerstanden liever ook niet tegen de grens.

Overigens begrijp ik niet goed waarom het handiger is om een weerstand per led te monteren.

Berichten: 582

Re: led schakeling

super_dirk schreef:
klazon schreef:Je bent op de goede weg. 3 leds in serie hebben (ongeveer) 10,5V nodig.  

Er blijft dan nog 4V over en die moet je in een weerstand wegwerken.  

4V gedeeld door 20mA levert 200 ohm op. Dit is geen standaard waarde, dus neem 220 ohm.

Je krijgt dan 3 ketens van 3 leds en 1 weerstand. Elke keten sluit je direct op de spanningsbron aan.
Ja, ik kwam ongeveer op dezelfde berekening uit. Maar omdat mijn ruimte qua solderen beperkt is vraag ik mij af of dat ik ook alle 9 led's parallel kan schakelen met alle een eigen weerstand. V=14,5 (adapter) Led = 3,5 V R=U/I geeft een weestand van 550ohm. Branden dan alle led's opdezelfde sterkte ?

Wederom sorry admin !
Of kies een transformator met een lagere spanning.

Gr,

Henk
Het eerste wiel was echt niet rond

Reageer