Springen naar inhoud

[Wiskunde] Gondelprobleem

• Log in om te kunnen reageren

infra1234

infra1234

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 januari 2006 - 15:18

Boven de camping waarop Henk kampeert loopt een kabelbaan met n genummerde gondeltjes. De gondeltjes hangen in een lus op onderling gelijke afstanden. Na gondeltje 1 komt gondeltje 2, na gondeltje 2 komt gondeltje 3, enz. en na gondeltje n komt weer gondeltje 1. Op een bepaald moment kijkt Huub recht naar boven en ziet gondeltje 42 en 94 precies naast elkaar overkomen, 42 naar links en 94 naar rechts. Een tijdje later kijkt Huub van dezelfde plaats weer naar boven en ziet gondeltje 185 en 35 naast elkaar overkomen, 185 naar links en 35 naar rechts.
Hoe groot is n ?

ik zie echt niet hoe ik hier uit moet opmaken hoeveel gondols er zijn [wortel]

kan iemand mij dit miss uitlegge

bijvoorbaat dank

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

StrangeQuark

StrangeQuark

• >1k berichten
  • 4160 berichten
  • VIP

Geplaatst op 28 januari 2006 - 15:31

Je weet een paar dingen. Ten eerste weet je dat (de hint zit hem in welke naar links en welke naar rechts gaat) gondel 94 later nummer 35 wordt, en dat nummer 42 later 185 wordt.

Punt A: 94 --> 35
Punt B: 42 --> 185

Je kan duidelijk zien dat nummer 94 over de grens is gegaan van n aantal gondels, en dat 42 dat nog 'net' niet is. n is dus iets hoger dan 185. Je weet dat als de ene kant 10 gondels doorgedraait is dat de andere kant dat ook is. Dus als er voor punt B 185-42=143 gondels voorbij zijn gekomen, dan zijn er voorbij punt 94 er ook 143 gondels voorbij gekomen. Dus om te weten wat het omslag punt is moet je kijken naar 94+(143-35)=94+108=202 Gondels,

Ik zou dus zeggen n=202.

Tenzij ik een gedachte kronkel maak met dat de ene kant aftelt en de andere kant opteld, omdat de ene naar links en de andere naar rechts gaat. Als dat zo is, dan is hier een aanzet voor de volgende en dan ga ik weer tentamens leren. [wortel]
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

infra1234

infra1234

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 januari 2006 - 11:21

jaja nu snap ik het ..
bedankt 8)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures