Springen naar inhoud

Welk van deze wezens ervaart iets?

• Log in om te kunnen reageren

Poll: Welk van de wezens op onderstaande foto ervaart iets? (28 gebruiker(s) hebben cast gestemd)

1. A. Vis (2 stemmen [7.14%])

Percentage van stemmen: 7.14%

2. B. Vis + mier (7 stemmen [25.00%])

Percentage van stemmen: 25.00%

3. C. Vis + mier + amoebe (16 stemmen [57.14%])

Percentage van stemmen: 57.14%

4. D. Geen van drieŽn (3 stemmen [10.71%])

Percentage van stemmen: 10.71%

Stem Gasten kunnen niet stemmen

p__

p__

• >1k berichten
  • 2972 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 januari 2006 - 16:58

Geplaatste afbeelding

Welk van de drie ervaart iets?
Waarom denk je dit?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 28 januari 2006 - 17:03

Ze reageren allemaal op prikkels, dus allemaal ervaren ze iets.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Rogier

Rogier

• >5k berichten
  • 5679 berichten
  • VIP

Geplaatst op 28 januari 2006 - 17:05

Er is alleen sprake van ervaring als wisselwerking tussen 2 objecten (danwel dieren), de ervaring kan niet enkel aan de waarnemer worden toegewezen.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Rogier

Rogier

• >5k berichten
  • 5679 berichten
  • VIP

Geplaatst op 28 januari 2006 - 17:05

Dus een computer of een sensor in een liftdeur ervaart ook iets?
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Rogier

Rogier

• >5k berichten
  • 5679 berichten
  • VIP

Geplaatst op 28 januari 2006 - 17:07

Zeer interessant topic trouwens, p! Ben benieuwd hoe dit verloopt [wortel]

p__

p__

• >1k berichten
  • 2972 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 januari 2006 - 17:08

Er is alleen sprake van ervaring als wisselwerking tussen 2 objecten (danwel dieren), de ervaring kan niet enkel aan de waarnemer worden toegewezen.

Die dieren die hebben ook een habitat dus die wisselwerking is er.

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 28 januari 2006 - 17:14

Ik ga even alleen uit van levende wezens. Voor je andere opmerking, zie antwoord P.
- Jimi Hendrix -

p__

p__

• >1k berichten
  • 2972 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 januari 2006 - 17:18

Ik ga even alleen uit van levende wezens.  Voor je andere opmerking, zie antwoord P.

Planten ook?

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 28 januari 2006 - 17:40

Hoewel wij het moeilijk kunnen merken aan planten, denk ik wel dat zij dingen kunnen ervaren. Ze reageren namelijk ook op prikkels. Of doel je met het ervaren van iets puur op emoties? Want in dat geval wordt het natuurlijk heel anders...
- Jimi Hendrix -

p__

p__

• >1k berichten
  • 2972 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 januari 2006 - 17:59

Het hoeven geen emoties te zijn nee, een heel primitieve vorm van ervaren (bijv. het merken van verschil tussen licht en donker) is voldoende. Ik denk trouwens ook dat alle levende wezens een vorm van bewustzijn bevatten.

Diesel Power

Diesel Power

• >100 berichten
  • 193 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 januari 2006 - 19:43

Het hoeven geen emoties te zijn nee, een heel primitieve vorm van ervaren (bijv. het merken van verschil tussen licht en donker) is voldoende.

Dan lijkt het mij wel dat planten dingen ervaren ja. Ze reageren op licht, water, wind, temperatuur enz.

Rogier

Rogier

• >5k berichten
  • 5679 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 februari 2006 - 00:03

Ik ga even alleen uit van levende wezens.

Wanneer leeft iets? (is nog niet zo'n triviale vraag, gezien deze discussie)

Rogier

Rogier

• >5k berichten
  • 5679 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 februari 2006 - 00:13

Die dieren die hebben ook een habitat dus die wisselwerking is er.

Hmm, dit was niet helemaal wat ik in gedachte had, maar je hebt wel een punt :roll:

Misschien moet er sprake zijn van een bepaald soort wisselwerking, want als je 2 bakstenen tegen elkaar aangooit hebben ze ook wisselwerking en ik denk dat we wel kunnen stellen dat bakstenen niet waarnemen.

Wat mij betreft kan de vraag of een wezen iets ervaart niet enkel met ja of nee worden beantwoord, maar is het een geleidelijke schaal met verschillende gradaties van waarnemingsniveau. De baksteen zal hierbij rond de 0 staan, de amoebe iets hoger, de mier nog iets hoger en de vis het hoogst. Gok ik althans, kijkend naar hoe deze objecten c.q. wezens in elkaar zitten en wat voor systemen ze hebben om wisselwerkingen te kunnen verwerken.

Archeopteryx

Archeopteryx

• >250 berichten
  • 590 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 februari 2006 - 10:59

Ze hebben dan alledrie wel wisselwerking met de omgeving, maar toch op een andere manier. Vis en mier hebben neuraal netwerk, waarbij de vis ook daadwerkelijk hersenen heeft, de mier heeft knopjes met zenuwcellen. Beide zijn in staat om te communiceren met soortgenoten en samenwerken.
De amoebe heeft geen zenuwcellen en is overgeleverd aan z'n fysische en chemische omgeving. Hoewel een amoebe wel degelijk in staat is om voedsel in z'n omgeving waar te nemen en daar actief naar toe te gaan. Zo liet de prof. biochemie een keer een filpje zien van een amoebe die achter een pipet suiker aanzwom.

Op grond van het bezit van een neuraal netwerk lijkt het mij dat de vis en mier wel iets ervaren (gedrag!) en dat ze dus ook bewustzijn hebben. De amoebe heeft dit allemaal niet en is hoofdzakleijk een speelbal van zijn omgeving.

zpidermen

zpidermen

• >1k berichten
  • 1623 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 februari 2006 - 11:35

Het hoeven geen emoties te zijn nee, een heel primitieve vorm van ervaren (bijv. het merken van verschil tussen licht en donker) is voldoende. Ik denk trouwens ook dat alle levende wezens een vorm van bewustzijn bevatten.

Dan kan een lichtsensor dus ook ervaren. En planten ook. Maar wat is ervaren precies? Bij ervaren denk ik namelijk ook altijd aan ervaringen die je in het verleden hebt opgedaan, en waar je dus van kan leren. M.a.w. je hebt geheugen nodig, of instinct?
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures