[Elektriciteit] Geïnduceerde emk bij uitschakelen relais

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 3

[Elektriciteit] Ge

Ik ben op zoek naar een wiskundige bespreking van de geïnduceerde emk die optreedt bij het uitschakelen van een inductieve belasting in een DC-kring.

De afleidingen voor I(t) en Vspoel(t) bij het in- en uitschakelen van een DC-kring met L en R heb ik bestudeerd en vastgesteld dat Vspoel daar niet groter dan de voedingsspanning kan worden (exponent van e is negatief).

Nu ben ik dus het noorden kwijt en vraag ik me af in welke richting ik moet zoeken om betrekkingen af te leiden die me toelaten om die geïnduceerde emk effectief te berekenen op basis van gekende waarden in de kring (L,R,voedingsspanning E).

Kan iemand me helpen?

Met vriendelijke groet en dank bij voorbaat!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [Elektriciteit] Ge

De spanning over de spoel is evenredig met de snelheid van de variatie van de stroom.

Het hangt er dus maar van af hoe de stroom wordt uitgeschakeld. Als de stroom plotseling wordt afgekapt zal de spanning zeer hoog op kunnen lopen. Afhankelijk van de constructie van de spoel kan dat honderden tot zelfs duizenden volt zijn, dus veel meer dan de normale voedingsspanning.

Ik ben niet voldoende (wis)kundig om dit verder uit te werken, daar mag iemand anders een poging toe doen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: [Elektriciteit] Ge

Voor een lange dunne spoel met lengte l en N windingen per meter en stroom I geldt dat de inductie B in de spoel is. u(0) .N .I

De totale flux omvat door de N.l windingen is dan:

Flux=u(0). N.I.(pi).r^2.N.l

V= -d(flux)/dt

V=-L.dI/dt

met L is de zelfinductie van de spoel L=u(0).N^2.(pi).r^2.l

Berichten: 3

Re: [Elektriciteit] Ge

Bedankt !

Jullie hebben gelijk: bij de experimenten die naar de formules voor I(t) en Vspoel(t) leiden ( de formules met e^(-Rt/L)) wordt de kring op geen enkel moment bruusk onderbroken. Daar zat mijn fout.

Bij het bruusk onderbreken van de kring is het natuurlijk bijna onmogelijk om de dt te meten gedurende dewelke de stroom van zijn momentane waarde naar 0 gaat. Omgekeerd moet het wel mogelijk zijn om de emk te meten en zo een idee te krijgen van dt. Daar ga ik nu met behulp van de formules van aadkr wat mee experimenteren.

Reageer