[Magnetisme] magnetische velden

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 59

[Magnetisme] magnetische velden

Het is bekend dat een stroomvoerende geleider (een constante stroom) een constant magnetisch veld opwekt, en dat volgens de wet van Biot & Savart: http://homepages.wmich.edu/~kaldon/classes...biot-savart.GIF

Nu zit ik met een probleem. Deze wet geldt dus voor een constante stroom. Hoe moet een magnetisch veld berekend worden van een wisselstroom? Is het toegelaten om, waar de I staat is de wet van Biot & Savart, gewoon I*sin(w*t) in te voegen en te integreren? Zoja, hoe moet dat geval geïntegreerd worden; je zit op dat moment met twee variabelen?

Waar ik naartoe wil is het magnetisch veld te berekenen van een hoogspanningslijn die een driefasensignaal transporteert. In dat geval kan ik waarschijnlijk het magnetisch veld van iedere fase berekenen en de magnetische velden vectorieel optellen volgens het superpositiebeginsel.

Maar eerst moet ik dus weten hoe een magnetisch veld opgewekt door een wisselstroom wiskundig kan beschreven worden. Iemand die er iets over kan zeggen?

Veel dank op voorhand,

Pieter
tijd is een truc van de Natuur om te voorkomen dat alles op het zelfde moment gebeurt - John A. Wheeler

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [Magnetisme] magnetische velden

Het magnetisch veld is evenredig met de stroom, volgt dus ook de variaties in de stroom precies.

Berichten: 59

Re: [Magnetisme] magnetische velden

Ja dat dacht ik wel al maar mag ik dan gewoon zeggen

als i = I(max)*sin(w*t)

dat B(t) = B(max)*sin(w*t) met B(max) berekend met Biot & Savart?
tijd is een truc van de Natuur om te voorkomen dat alles op het zelfde moment gebeurt - John A. Wheeler

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.572

Re: [Magnetisme] magnetische velden

Als je het magnetisch veld (de inductie B) wilt berekenen van een lange rechte stroomvoerende geleider, dan gebruik je gewoon de wet van Ampere: (Kringintegraal) B.dL= mu.gif (0).I

Dus: B=mu.gif(0).I/(2 x pi x r)

In jouw geval vul je voor I gewoon I(max) x sin ( w.t) in.

Berichten: 59

Re: [Magnetisme] magnetische velden

Aha bedankt!

Dan moet ik van beide leden de afgeleide nemen?

(kringintegraal: &)

Ampère: &(B*dL) = µ(0)*I(max)*sin(w*t)

Beide leden afleiden:

B = µ(0)*w*I(max)*cos (wt)

??
tijd is een truc van de Natuur om te voorkomen dat alles op het zelfde moment gebeurt - John A. Wheeler

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.572

Re: [Magnetisme] magnetische velden

De formule voor de magn. inductie B staat er al.

Die hoef je dus niet meer af te leiden.

B(t) = u(0). I(max).sin(wt)/(2.pi.r)

en B=u(0).H

H(t)=I(max).sin(wt)/(2.pi.r)

We nemen maar aan dat u® =1 voor lucht.

Berichten: 97

Re: [Magnetisme] magnetische velden

het totale magnetische veld bij 3 fasen zonder nul geleider is 0

De stroomsterkten met richting zijn 120° tov mekaar verschoven zodat het ene veld het andere gaat tegenwerken. zet maar eens een stroomtang over een volledige kabel: 0Amp

In de praktijk met hoogspanningslijnen zal dit wel anders zijn omdat deze lijnen niet vlak tegen mekaar hangen dus meot je met de factor afstand ook rekening houden

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [Magnetisme] magnetische velden

het totale magnetische veld bij 3 fasen zonder nul geleider is 0
Bij een 3-fasennet met nulleider is het totale veld ook 0.

Maar het punt is inderdaad dat de 3 geleiders van een hoogspanningslijn niet strak tegen elkaar liggen.

Berichten: 59

Re: [Magnetisme] magnetische velden

Dat de som 0 was had ik ook al gevonden. Daarom dacht ik: dit is fout, ik ga het vragen om WF 8) . Maar inderdaad, als de afstand ertussen groter is, zal er wel een veld opgewekt worden.

hoe zou ik dan enige berekeningen kunnen aanvatten? :roll:

Dankt u
tijd is een truc van de Natuur om te voorkomen dat alles op het zelfde moment gebeurt - John A. Wheeler

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [Magnetisme] magnetische velden

De sterkte en richting voor het veld in een punt nabij 1 draad kun je uitrekenen op elk moment, op basis van de afstand van het punt tot de draad, de stroomsterkte in de draad en de sromrichting in de draad.

Idem voor de tweede en derde draad. En dan is het volgens mij een simpel optelsommetje. Is de afstand tot elke draad gelijk, en de stroom een nette driefase, dan zou je in dat punt altijd een veld 0 moeten hebben.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer