[Mechanica] afleiding trillingstijd

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 11

[Mechanica] afleiding trillingstijd

Voor een proef over resonantie moet ik de formule.

T=2π√l/2g afleiden. De proef opstelling zag er zo uit: een bord met een u-vormige buis waarin water in trilling werd gebracht.

Wie weet hoe je deze formule af moet leiden? L in de formule is overigens de TOTALE lengte van de vloeistofkolom.

alvast erg bedankt.

Voortaan eerst even de regels lezen. Drie topics openen, geen vakgebied tags en een onduidelijk titel is geen wenselijk postgedrag op dit forum -- Moderator Bart

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Mechanica] afleiding trillingstijd

Kun je iets duidelijker zijn over wat de parameters in je formule precies voorstellen, en wat je ermee zou moeten kunnen uitrekenen?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 11

Re: [Mechanica] afleiding trillingstijd

de formule voor de trillingstijd voor de vloeistof in de u-vormige buis gemonteerd op een plankje is

t= 2 keer pi keer de wortel uit L delen door 2 keer g.

L is de totale lengte van de vloeistofkolom in de buis. Het water werd in trilling gebracht door aan 1 kant in de buis de blazen, waardoor het water zeg maar naar beneden werd gedrukt. Dan moest je de tijd op meten hoe lang 1 trilling duurt dus het eerste hoogste punt van het water in de buis tot de tweede.

Dit is dus je T in de formule.

Verder moet je natuurlijk bij het afleiden van een formule geen metingen gebruiken, verder heeft de docent wel verteld dat je de formule

m= A * L* rho gebruiken. L is hier weer de lengte van de vloeistofkolom.

De proef is bedoeld om te onderzoeken bij welke lengte van de vloeistofkolom de demping van de resonantie het grootste is. Overigens weet ik dit ook niet helemaal.

Wanneer is demping groter wanneer de vloeistofkolom met veel water is gevuld of met weinig?

Als je nog iets wilt weten moet je maar even vragen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Mechanica] afleiding trillingstijd

excuses aan allen dat ik verwijs naar een website, maar voor zo'n afleiding moet je nogal wat formules typen.

hier staat 'ie

http://www.phys.soton.ac.uk/teach/year1/no...b1/labpaper.doc

:roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 11

Re: [Mechanica] afleiding trillingstijd

echt heel erg bedankt :roll:

Berichten: 11

Re: [Mechanica] afleiding trillingstijd

Ik begrijp een stap niet. Ze schrijven dat de totale massa van het water delta m * L is. De stap die ze dan maken snap ik niet. W²=2g/L.

De formule voor w is W=2π/T, hoe kun je daar dan W²=2g/L van maken?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Mechanica] afleiding trillingstijd

delta m is niet de totale massa. Aan de zijde waar het water het hoogst staat wordt netto de (zwaarte)kracht uitgeoefend die al het water in beweging brengt. Als het water een beetje zakt, wordt de zwaartekracht die de boel aandrijft ook een beetje kleiner. Vandaar die delta voor die m. Wel wordt de totale lengte water in beweging gebracht.

We kunnen die hele beweging projecteren op een cirkel die we naast de buis tekenen:

Afbeelding

Ik heb even een balletje op het wateroppervlak gelegd, en het balletje op de cirkel ernaast geprojecteerd. Als het water wat zakt, (balletje groen gemaakt) ook weer geprojecteerd. Idem voor het lila balletje.

Nu heb je de hele beweging omgerekend naar een cirkelvormige beweging van een balletje.

x is hier de straal van de cirkel geworden. Ik hoop dat hierdoor de boel op zijn plaats valt voor je, want anders staat me een hoop schrijfwerk te wachten... :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 11

Re: [Mechanica] afleiding trillingstijd

Ja ik snap het nu :D . Eigenlijk is het heel eenvoudig als je alle stappen bij langs loopt. Heel erg bedankt. :roll:

Reageer