Springen naar inhoud

zoekfunctie

• Log in om te kunnen reageren

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 29 januari 2006 - 16:57

De beperktheid van de zoekfunctie op het forum, of mijn beperkte kennis ervan om er goed mee om te gaan, irriteert mij omdat ik vaak weet dat bepaalde info er is, maar het evengoed niet kan vinden.

Ik heb eens wat zitten spelen met onze zoekfunctie en met google. Ik heb uit een oud topic twee sleutelwoorden gezocht uit één topic, maar elk uit een verschillende post uit dat topic.

zoekfunctie forum: bekertje AND cirkelbeweging
resultaat: "er zijn geen resultaten die voldoen aan uw zoekopdracht"
google: bekertje cirkelbeweging
resultaat: eerste hit gelijk prijs, goede verwijzing naar het topic .

Probeer ik een recenter topic op vergelijkbare wijze terug te vinden, dan vindt google ook niks. Zit misschien nog niet in google's database.

Conclusie: onze logische operatoren AND OR etc werken alleen als de gezochte woorden samen in één bericht staan? Dat vind ik niet handig.... :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 29 januari 2006 - 17:28

Hmm... Als ik zoek op
beperktheid AND zoekfunctie AND evengoed
dan kom ik meteen uit op deze draad. Dat werkt dus goed. Maar jou resultaten over bekertje en circkelbeweging heb ik exact hetzelfde.

Meestal als ik weet dat beide (meerdere) woorden van belang zijn, gebruik ik in de zoekfunctie van het forum het selectievakje
zoek naar alle woorden (recht onder het invulveld).
Alleen krijg ik dan met bekertje circkelbeweging ook geen resultaat! En dat terwijl de woorden er wel degelijk in staan, met dezelfde spelling.

Miels/technici, enig idee?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 29 januari 2006 - 17:37

Ger schreef:

Hmm... Als ik zoek op Code:  
beperktheid AND zoekfunctie AND evengoed  
dan kom ik meteen uit op deze draad.

Ja, volgens mij komt dat omdat die woorden bij elkaar in één bericht staan. Dan werkt de zoekfunctie perfect. Maar pak nu een woord dat alleen in mijn bericht voorkomt, AND een woord dat alleen in Ger's bericht voorkomt, en je vindt dit topic niet terug.

Verder gebruik ik de zoekfunctie op dezelfde wijze als Ger, dus ook dat selectieknopje inschakelen, daar ligt het echt niet aan.
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

Rogier

Rogier

• >5k berichten
  • 5679 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 januari 2006 - 17:41

Helaas, de zoekfunctie in phpBB zuigt. Wat Jan zegt klopt:

Conclusie: onze logische operatoren AND OR etc werken alleen als de gezochte woorden samen in één bericht staan? Dat vind ik niet handig.... :D

Is zéker niet handig nee :D
Merk op dat je met google ook op wetenschapsforum.nl kunt zoeken door site:wetenschapsforum.nl in je zoektermen op te nemen (voorbeeld). Dat gebruik ik meestal als de zoekfunctie weer eens niet doet wat ik wil, wat helaas regelmatig het geval is maar niet makkelijk valt op te lossen.

Ik ben niet zo bekend met de database structuur die phpBB gebruikt, als ik daar een keer induik kan de search functie waarschijnlijk wel verbeterd worden. Maar dat zal niet even een kwestie van een half uurtje prutsen zijn... :roll:
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Spitfire28

Spitfire28

• >250 berichten
  • 597 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 januari 2006 - 18:14

De beperktheid van de zoekfunctie op het forum, of mijn beperkte kennis ervan om er goed mee om te gaan, irriteert mij omdat ik vaak weet dat bepaalde info er is, maar het evengoed niet kan vinden.

Ik heb eens wat zitten spelen met onze zoekfunctie en met google. Ik heb uit een oud topic twee sleutelwoorden gezocht uit één topic, maar elk uit een verschillende post uit dat topic.

zoekfunctie forum: bekertje AND cirkelbeweging
resultaat: "er zijn geen resultaten die voldoen aan uw zoekopdracht"
google: bekertje cirkelbeweging
resultaat: eerste hit gelijk prijs, goede verwijzing naar het topic .

Probeer ik een recenter topic op vergelijkbare wijze terug te vinden, dan vindt google ook niks. Zit misschien nog niet in google's database.

Conclusie: onze logische operatoren AND OR etc werken alleen als de gezochte woorden samen in één bericht staan? Dat vind ik niet handig.... :roll:

inderdaad heb dit ook gemerkt

+ als je een resultaat krijgt, dan behelst dat vaak zoveel topics die je onmogelijk allemaal kunt doornemen ...

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 29 januari 2006 - 18:33

Tja, spijtig. Stiekem zat ik te hopen dat ik een knopje over het hoofd zag.

Afijn. Dan maar vaker met google werken (wat ik al deed overigens, maar wat voor recentere topics weer minder resultaat levert). En als ik weet dat het om een recenter topic gaat, kan ik allicht met één zoekwoord en een tijdsbeperking werken, dan blijft de resultatenlijst ook nog wel overzichtelijk.

Rogier

Rogier

• >5k berichten
  • 5679 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 januari 2006 - 20:11

Rechts onderin staat "Geef resultaten weer als: Berichten / Onderwerpen" standaard op Onderwerpen. Zeker in lange topics wil het nog wel eens schelen als je daar Berichten aanvinkt.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 30 januari 2006 - 00:02

Evengoed dank voor de tip, maar daar zet ik hem al standaard op om niet overlopen te worden met dubbele hits. :roll:

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 30 januari 2006 - 12:58

Dus van mij mogen de Moderatoren vaker iets vriendelijker :D reageren op nieuwelingen die een topic starten terwijl daarover al een topic loopt. :roll: Zelfs intensieve gebruikers vinden met die zoekfunctie lang niet alles, zelfs als ze weten dat het er is...... :D

Rogier

Rogier

• >5k berichten
  • 5679 berichten
  • VIP

Geplaatst op 30 januari 2006 - 13:10

Dat is zeker waar, al komt het topic-sluit-beleid op mij niet onvriendelijk over hoor, eerder kort maar krachtig / efficiënt. Als iemand een topic opent wat al bestaat en een moderator sluit dat met "bestaat al, zie , slotje" is daar weinig mis mee toch?

Ik vat zoiets althans niet op als verwijt van "gebruik verdomme die zoekfunctie eens!" :roll:

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 30 januari 2006 - 13:15

Rogier, je hebt helemaal gelijk wat betreft:
"bestaat al, zie <link>, slotje" :D

Maar opmerkingen in de trant van:
"gebruik die zoekfunctie eerst eens!" (uiteraard zonder het v-woord)
heb ik ook regelmatig gezien. En dat bedoelde ik eigenlijk. :roll:

Veertje

Veertje

• >5k berichten
  • 6713 berichten
  • VIP

Geplaatst op 30 januari 2006 - 17:19

Rogier, je hebt helemaal gelijk wat betreft:
"bestaat al, zie , slotje" :roll:  

Maar opmerkingen in de trant van:
"gebruik die zoekfunctie eerst eens!" (uiteraard zonder het v-woord)  
heb ik ook regelmatig gezien. En dat bedoelde ik eigenlijk. :P

Ik maak me daar wel eens schuldig aan. Maar alleen maar als ik zelf de oudere topic met behulp van 1 treffend keyword kan vinden. Vaak weet je nl. zelf alleen maar vaag dat er ergens al een topic over was. Dus moet je zelf ook gebruik maken van de zoekfunctie. Als ik de bestaande topic dan zelf met gemak weet te vinden dan is het me duidelijk dat iemand anders lui is geweest en op z'n minst de regels nog niet gelezen heeft. De opmerking "gebruik de zoekfunctie" is dan niet meer en minder een verwijzing naar de regels (meestal plaats ik de link naar de regels erbij) en eigenlijk niet eens onaardig bedoeld.

Een voorbeeld: Oudere topic: vogelgriep. Nieuwe topictitel: vogelgriepje. Bij zoiets moet ik dan even zuchten.....
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 30 januari 2006 - 23:42

@Veertje en andere moderatoren

en ik ben ook niet boos hoor :roll:

En Veertje's verzuchtingen kan ik me levendig voorstellen, want zelf vind ik vaak ook met enkele minuten googlen een perfect antwoord op internet op een vraag om info waar iemand mee afkomt.

Bart

Bart

• >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 31 januari 2006 - 14:32

Misschien zou er een link kunnen komen waar je de google zoekmachine kunt gebruiken. Je kunt namelijk vooraf in het formulier bepaalde waarden meegeven, bijvoorbeeld op welke website je kunt zoeken. Dan kun je een klein google zoekbalkje boven elke pagina plaatsen. Dat zoekt lekker snel.

Zie bijvoorbeeld onder aan deze pagina: http://www.mijnhomep...nctie-maken.php
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Miels

Miels

• >5k berichten
  • 14506 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 06 februari 2006 - 21:24

Misschien zou er een link kunnen komen waar je de google zoekmachine kunt gebruiken.

En aldus geschiedde :roll: Zie rechts boven op iedere pagina.

Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures