hoe groot is een elektron?

Moderator: physicalattraction

Berichten: 4

hoe groot is een elektron?

Ik vraag mij af hoe groot een elektron is.

De massa en lading weet ik wel maar hoe groot is zo'n ding in hemelsnaam.

Kan iemand mij helpen?

alvast bedankt.

Gr Kris

Gebruikersavatar
Berichten: 45

Re: hoe groot is een elektron?

Dan moet je je afvragen: wat is een elektron... een deeltje of toch een golf?

Berichten: 2.746

Re: hoe groot is een elektron?

is er niet algemeen aangenomen dat een elektron een deeltje is? Of ben ik gewoon onwetend?

Gebruikersavatar
Berichten: 45

Re: hoe groot is een elektron?

ja idd, heb me vergist... het heeft natuurlijk een massa

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: hoe groot is een elektron?

nee, een electron is zowel een deetlje als een golf. (een electron kan botsen met andere electronen en zo dus heeft het een deeltjes karakter) maar het succesvolle Bohr model verklaart een hoop door er van uit te gaan dat een electron een golf is. er is ook een verhouding tussen het impuls (iets wat duidelijk bij deetljes hoort) en de golflengte( iets wat weer bij golven hoort) namelijk

golflengte = h / impuls

h is een constante (die van plank)

over de maten van eel electron valt niets te zeggen.

er zijn zeer goede redenen (algemeen aanvaard) dat een electron geen afmetingen heeft, dus spreken we van een puntdeeltje. geen lengte breedte of hoogte .

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: hoe groot is een elektron?

er zijn zeer goede redenen (algemeen aanvaard) dat een electron geen afmetingen heeft, dus spreken we van een puntdeeltje. geen lengte breedte of hoogte .
met name dat men vermoedt dat het elektron geen inwendige structuur heeft

Gebruikersavatar
Berichten: 71

Re: hoe groot is een elektron?

Antoon schreef:nee, een electron is zowel een deetlje als een golf. (een electron kan botsen met andere electronen en zo dus heeft het een deeltjes karakter) maar het succesvolle Bohr model verklaart een hoop door er van uit te gaan dat een electron een golf is. er is ook een verhouding tussen het impuls (iets wat duidelijk bij deetljes hoort) en de golflengte( iets wat weer bij golven hoort) namelijk

golflengte = h / impuls

h is een constante (die van plank)

over de maten van eel electron valt niets te zeggen.

er zijn zeer goede redenen (algemeen aanvaard) dat een electron geen afmetingen heeft, dus spreken we van een puntdeeltje. geen lengte breedte of hoogte .
Mee eens, maar heel moeilijk voor te stellen die laatste zin.
Just think about it ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: hoe groot is een elektron?

Antoon, het Bohr model gaat ervan uit dat het elektron slechts en enkel een deeltje is. Het is pas met de Broglie dat hij enkele postulaten uit Bohr's model kon verklaren door aan te nemen dat een elektron een golf is.

Voorts is er degelijk wel een model dat aannneemt dat het elektron een straal heeft. Ik snap het eigenlijk zelf niet zo goed.

Kijk hier eens

Voorts denk ik niet dat we nu al kunnen weten of het elektron fundamenteel is of niet. Misschien wel, misschien niet. Wie weet weten we het ooit.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: hoe groot is een elektron?

Is het niet zo, dat als een electron in stilstand is, het geen golf verschijnsel kent?

Hoe meer energie een elektron heeft, hoe meer het golverschijnselen bezit, hoe groter de (gemiddelde) diameter.

Uit wikipedia, klassieke electrostatica beweert dat de radius van een bol met lading is gerelateerd aan de potentieele energie als volgt:
\(E=\frac{3}{5}\,\,\frac{1}{4\pi\epsilon_0}\frac{e^2}{r_\mathrm{e}}\)


Stel dit gelijk aan de relativistische energie:
\( E=MC^2\)
(vergeet het quotient)

En je krijgt de klassieke radius van een elektron, dus geheel gebaseerd op dat de elektron is opgebouwd uit potentiele (elektrische) energie.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: hoe groot is een elektron?

elektron kan niet stil staan? Want als hij dt zou doen, zouden we weten waar de elektron was.
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Berichten: 200

Re: hoe groot is een elektron?

elektron kan niet stil staan? Want als hij dt zou doen, zouden we weten waar de elektron was.
Het is net andersom: Voor een "stilstaand" elektron is de onzekerheid van impuls zeer klein, zegmaar "nul". De onzekerheid van de plaats moet dan zeer groot zijn. (ΔpΔx> h/2). Dus als je de plaats van een stilstaand elektron zou meten, zou je m "overal" kunnen tegenkomen.

Berichten: 23

Re: hoe groot is een elektron?

Was een elektron niet een deeltje?

Een foton, dat was nog maar de vraag wat het nu was. Toch???

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: hoe groot is een elektron?

Alles is zowel een deeltje als een golf, het golf-deeltjes dualiteit.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: hoe groot is een elektron?

aaargh schreef:Voorts is er degelijk wel een model dat aannneemt dat het elektron een straal heeft. Ik snap het eigenlijk zelf niet zo goed.

Kijk hier eens
Die klassieke elektron straal mag je niet echt als een straal van een deeltje beschouwen! Het is slechts een constante met dimensie 'lengte' die zich in sommige opzichten gedraagt alsof het de straal van een deeltje is.
The classical electron radius, also known as the Compton radius or the Thomson scattering length is based on a classical (i.e., non-quantum) relativistic model of the electron.
Ze houden hier dus al geen rekening met quantummechanica.
the classical electron radius is roughly the size the electron would need to have for its mass to be completely due to its electrostatic potential energy
Let op het woordje 'would'! Ze zeggen dus niet dat het electron werkelijk een straal heeft, maar hij zou die straal hebben als we een aantal aannames zouden doen (die niet kloppen).

Bovendien zeggen ze zelf in het artikel:
thus the classical electron radius is no longer regarded as the actual size of an electron. In fact, modern particle physics experiments indicate that the electron is a point particle, i.e. it has no size and its radius is zero.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Berichten: 325

Re: hoe groot is een elektron?

De topic starter zei dat hij weet wat voor massa een elektron weet. Dus iets dat een massa heeft, heeft toch een volume nodig? En als een elektron geen ruimte in beslag neemt is het geen ruimte figuur. Het hoort dus niet bij de eerste drie dimensies. En ook niet bij de vierde. Dus dan heeft een elektron ook geen tijd? Ik ben een beetje in de war nu:S

Reageer