Springen naar inhoud

[Hydrodynamica] Continu´teitsvergelijking


  • Log in om te kunnen reageren

#1

*Karolien*

    *Karolien*


  • >25 berichten
  • 41 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 januari 2006 - 22:28

Wat ik mij afvraag is of dat deze ook geldt voor viskeuze stroming of enkel voor stroming van ideale flu´da?
Ergens lijkt mij dit logisch omdat je het kan formuleren als: "De massa vloeistof die door doorsnede A1 stroomt tijdens een bepaald tijdsinterval, is gelijk aan de massa die door doorsnede A2 stroomt gedurende dat tijdsinterval." Massa kan immers niet verloren gaan...
Maar als ik dan deze formulering bekijk: "A1.v1 = A2.v2" dan lijkt dit mij al heel wat minder logisch? Vermits er wrijving aanwezig zal de snelheid toch afnemen, zelfs al blijft de doorsnede A constant?
Statistics are totally wrong fifty-six per cent of the time!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Tux

    Tux


  • 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 januari 2006 - 22:40

Stel je een buis voor die geheel gevuld is met water. Als je er vervolgens 1 liter per seconde water bij stopt, zal er aan de andere kant ook 1 liter water per seconde uit moeten komen omdat er simpelweg niet meer ruimte is. Tenzij compressibiliteit een rol gaat spelen, maar dan maak je gebruik van de volledige versie van de continu´teitsvergelijking:
rho1 * A1 * V1 = rho2 * A2 * V2

#3

*Karolien*

    *Karolien*


  • >25 berichten
  • 41 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 januari 2006 - 22:48

Ja, inderdaad, dat lijkt mij ook logisch.
Maar als er wrijving is dan neemt de snelheid toch af, of niet soms? Hoe kan dat dan? Het is vast iets stoms dat ik over het hoofd zie...
Stel: A blijft constant (A1 = A2), maar door de wrijving is v2 kleiner dan v1. Dan is A1.v1 toch niet meer gelijk aan A2.v2? En rho blijft hier toch ook constant, veronderstel ik?
Statistics are totally wrong fifty-six per cent of the time!

#4

janvitokhk

    janvitokhk


  • 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 januari 2008 - 14:32

Als je met wrijving gaat rekening houden, heb je idd niet meer met ideale vloeistoffen te maken. Wrijving is warmte dus dan zou je met de energievergelijking voor open systemen moeten gaan werken denk ik. q12-w12 =(h2-h1)+(ek2-ek1)+(ep2-ep1)

#5

Sjakko

    Sjakko


  • >1k berichten
  • 1007 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 januari 2008 - 14:53

Maar als er wrijving is dan neemt de snelheid toch af, of niet soms?

A1.v1 = A2.v2 geldt ook als er wrijving is (indien dichtheid constant blijft). Het enige verschil tussen wel en geen wrijving is dat het totale debiet bij de situatie met wrijving kleiner is dan bij de situatie zonder wrijving. Het drukverschil tussen in- en uitgang blijft immers gelijk en wrijving kost druk.

#6

Cerium

    Cerium


  • >250 berichten
  • 449 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 februari 2008 - 19:01

Sjakko heeft gelijk. Neem nog eens het voorbeeld van de buis. Het debiet dat je er in steekt komt er ook uit. Dit als we veronderstellen dat het fluidum onsamendrukbaar is. Het is wel zo dat de druk die je moet opwekken om een bepaald debiet in de buis te krijgen des te groter wordt als er wrijving optreedt. Veronderstel je dat je een constante druk opwekt, dan zal het debiet dat je in de buis steekt afnemen met de wrijving. Maar het debiet dat in de buis gaat komt er ook uit.

Veranderd door Cerium, 22 februari 2008 - 19:03


#7

Nielsb

    Nielsb


  • 0 - 25 berichten
  • 20 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 februari 2008 - 20:27

Sjakko heeft gelijk. Neem nog eens het voorbeeld van de buis. Het debiet dat je er in steekt komt er ook uit. Dit als we veronderstellen dat het fluidum onsamendrukbaar is. Het is wel zo dat de druk die je moet opwekken om een bepaald debiet in de buis te krijgen des te groter wordt als er wrijving optreedt. Veronderstel je dat je een constante druk opwekt, dan zal het debiet dat je in de buis steekt afnemen met de wrijving. Maar het debiet dat in de buis gaat komt er ook uit.


Dit lijkt een beetje op een vraag die ik eerder deze dag geplaatst heb. Maar is het dan ook mogelijk om de druk die nodig is om de wrijving te overwinnen te berekenen?

#8

Cerium

    Cerium


  • >250 berichten
  • 449 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 maart 2008 - 20:30

Dit is mogelijk. Het drukverlies in een leiding wordt veroorzaakt door enerzijds wrijving en anderzijds plaatselijke verliezen zoals kleppen, kranen, bochten, vernauwingen,...enz. Hiervoor zijn empirische formules opgesteld. Google maar eens naar de formules van Darcy-Weisbach.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures