[Scheikunde] Dichtheid

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 26

[Scheikunde] Dichtheid

Gegeven: de dichtheid van chloor is 3,21 gram per liter.

Bij de onleding van koperchloride ontstaan koper en chloor in de massaverhouding 1,0 : 1,1.

Hoeveel ml chloor zal er ontstaan bij de ontleding van 1,0 gram koperchloride


1 gram is toch hetzelfde als 1 ml?

En heeft de dichtheid invloed op het ontleden?

Hoe kan ik dit uitrekenen? Een gewicht dat lager is dan de verhouding?

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: [Scheikunde] Dichtheid

1ml water weegt 1 gram.

Chloor is een gas, dus weegt een stuk minder.

reken eerst uit hoeveel gram chloor en komt.

Daarna kun je dat omrekenen naar volume.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [Scheikunde] Dichtheid

1 gram komt alleen overeen met 1 mL wanneer de dichtheid 1 gram/mL is.

Voor water is de dichtheid bij benadering 1 gram/mL. In werkelijkheid is de dichtheid van water 0,998 gram/mL
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Scheikunde] Dichtheid

JayK heeft een begripsprobleem dat we vaker beginnen tegen te komen. Het begrip dichtheid leidt op de middelbare school vaker tot verwarring.

Misschien heb je wel eens aan de oude broertjes van dichtheid gedacht,

soortelijke massa, of in de volksmond ook wel soortelijk gewicht.

De grootheid dichtheid geeft dus de hoeveelheid stof (massa) die zich in een bepaald volume bevindt.

rho.gif = m / V

De eenheid hiervan is dus de eenheid van massa gedeeld door de eenheid van volume.

g/m3

vaker worden kg/m3, kg/L en g/cm3 (= g/mL)gebruikt omdat die wat leesbaarder getallen rond de komma opleveren.

heb je dus één cm3 van een stof, en heeft die hoeveelheid een massa van 4,5 g, dan is de dichtheid dus 4,5 g/cm3, 4,5 kg/L en 4500 kg/m3

Heb je twee cm3 van die stof, dan heeft die hoeveelheid een massa van 9 g, dan is de dichtheid dus nog steeds

9 g / 2 cm3= 4,5 g/cm3, 4,5 kg/L en 4500 kg/m3

DICHTHEID IS DUS EEN VASTSTAANDE STOFEIGENSCHAP. :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 26

Re: [Scheikunde] Dichtheid

Oke bedankt!

Maar hoe kan nou uitreknen hoeveel chloor ik krijg als de verhouding 1,0 : 1,1 is. En ik maar 1,0 gram heb?

0,1 koper en 0,9 chloor?

Berichten: 26

Re: [Scheikunde] Dichtheid

Kan iemand ff anders die forumle uitrekenen (+tussenstappen)? Ik moet het morgen inleveren. Heel erg bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Scheikunde] Dichtheid

reactie koper en chloor in de massaverhouding 1,0 : 1,1.

dus 2,1 gram koperchloride geeft 1 gram koper en 1,1 gram chloor(gas).

de dichtheid (oud woord: soortelijke massa) van chloorgas is 3,21 g/L,

dus 3,21 g chloorgas heeft een volume van 1 liter

dus 1,1 g chloorgas heeft een volume van........ L

Code: Selecteer alles

3,21 g          1,1 g

--------  = ---------

  1 L          .... L
breukensommetje...... :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 26

Re: [Scheikunde] Dichtheid

2.1 = 1.0 koper en 1.1 chloor

2.1 x (breuk: 10 tot 21) = 1

dus 1x (10 tot 21) = (10 tot 21 gram).

dus 1.1x (10 tot 21) = (11 tot 21 gram).

Dus ik weet het aantal gram, nu nog de dichtheid.

Wat jij zei over volume vraagt hij toch niet? hij vraagt hoeveel ml.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Scheikunde] Dichtheid

Wat jij zei over volume vraagt hij toch niet? hij vraagt hoeveel ml.
Even een principieel tandje terug, JayK, want je gooit alles helemaal door elkaar.: :P

Hieronder een minicursusje grootheden en eenheden. En doe de moeite om het allemaal goed tot je te laten doordringen, anders wordt fysica of chemie nóóit wat, neem dat van me aan. De onderstreepte stukken mag je uit je hoofd leren, kan echt geen kwaad.

Een grootheid is wát je meet, een eenheid is een afgesproken maat om je grootheid mee te meten.

grootheid lengte(afstand) met de eenheid meters, m (één dimensie)

grootheid oppervlakte met de eenheid vierkante meters, m2 dus voor een rechthoek de lengte maal de breedte, meters maal meters is m2, net zoals a x a = a2 (twee dimensies, nl een lengte en een breedte)

grootheid volume, met de eenheid kubieke meters, m3, (drie dimensies namelijk een lengte, een breedte en een hoogte) dus voor een rechthoekig blokje lengte x breedte x hoogte, m x m x m = m3

De SI-eenheid voor volume, of als je dat liever hoort inhoud of ruimtelijke afmeting, is dus m3

nou is een meter gelijk aan 10 decimeter. Ik mag dus ook zeggen:

1 m3=10 dm x 10 dm x 10 dm= 10 x 10 x 10 eenheid dm x dm x dm = 1000 dm3

De oude inhoudsmaat (volumemaat)liter (grote L) is gelijk aan een kubieke decimeter. Een milliliter (mL) is gelijk aan een duizendste deel van een liter. En dus is een milliliter een (afgeleide) eenheid (=afgesproken maat) voor de grootheid volume.

dus als jou leraar het aantal mL wil weten, dan wil hij het volume weten, uitgedrukt in mL.

De grootheid dichtheid gebruiken we om aan te geven hoeveel stof (massa) er in een bepaald volume past, massa per volume.

Als SI-symbool voor dichtheid gebruiken we de Griekse letter rho (spreek uit roo) , en die ziet er zó uit: rho.gif

De SI-eenheid voor de hoeveelheid stof (massa) is gram (g)

De SI-eenheid van volume zagen we hierboven is m3

De SI-eenheid van dichtheid (oude benaming soortelijke massa) is dan dus g/m3

nou gaat er van de meeste stoffen nogal veel massa (hoeveelheid stof) in zo'n SI-volume van 1 m3, dus vandaar dat vaak met afgeleide eenheden wordt gewerkt om een beetje handzame getalletjes te houden. We rekenen voor de meeste vaste stoffen en vloeistoffen vaak genoeg in kg/L, voor water komen we dan bijna op 1 uit, omdat een kg water een volume van 1 L inneemt, en dus dichtheid 1 kg / 1 L = 1 kg/L heeft.

Gassen hebben nog een veel geringere dichtheid, een veel geringere hoeveelheid stof (massa) in een bepaald volume dan vloeistoffen. Weer om de getalletjes een beetje handzaam te houden rekenen we dan vaak met afgeleide eenheden als g/cm3, g/mL of kg/m3

en een cm3 is en duizendste deel van een dm3(reken maar na)

en een mL was een duizendste deel van een literen omdat een liter gelijk was aan een dm3

is een mL dus gelijk aan een cm3 En zo kan je nog wel meer afgeleide eenheden voor volume maken, zoals de hectoliter, of de kubieke kilometer, voor héééél grote volumes zoals de inhoud van de oceanen.

Als dit nu tot je doorgedrongen is, gaan we verder met je som. :roll: Als je iets hiervan niet snapt, heeft het geen zin met je som verder te gaan. :P

kom dan terug met waar je nog in de knoop zit over massa, dichtheid, volume en de bijbehorende eenheden.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 26

Re: [Scheikunde] Dichtheid

Jan van de Velde schreef:reactie koper en chloor in de massaverhouding 1,0 : 1,1.  

dus 2,1 gram koperchloride geeft 1 gram koper en 1,1 gram chloor(gas).

de dichtheid (oud woord: soortelijke massa) van chloorgas is 3,21 g/L,  

dus 3,21 g chloorgas heeft een volume van 1 liter

dus 1,1 g chloorgas heeft een volume van........ L

Code: Selecteer alles

3,21 g          1,1 g

--------  = ---------

  1 L          .... L
breukensommetje...... :roll:
Dus ik heb dus 11 tot de 12de gram chloor (een breuk). Dat had ik al uitgerekend

En om van die 3,21 1,1 te krijgen moet je 3,21 keer (110 tot de 321ste, BREUK) doen. En dus ook voor die 1l, dan krijg ik als antwoord (121 tot de 321ste, BREUK) liter.

Dus ik heb nu 2 getalen. Wat moet ik met die 2?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Scheikunde] Dichtheid

Gegeven:  

Bij de onleding van koperchloride ontstaan koper en chloor in de massaverhouding 1,0 : 1,1.  

Hoeveel ml chloor zal er ontstaan bij de ontleding van 1,0 gram koperchloride
even terug bij het begin beginnen:

koperchloride ontleedt in koper en chloorgas in de massaverhouding (verhouding grammen : grammen) 1,0 : 1,1

we kunnen dus zeggen dat (1,0+1,1=2,1):

2,1 g koperchloride zal ontleden in 1,0 g koper en 1,1 g chloorgas

rekensommetje: dus

1,0 g koperchloride zal ontleden in (1,0/2,1)x 1,0 g koper en ..(nou jij).. g chloorgas
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 26

Re: [Scheikunde] Dichtheid

121 tot de 321ste

Zoals ik al zei. Maar ze vragen hoeveel ML. Dan hoef je dat gram niet uit te rekenen toch? Alleen de dichtheid? Want die in in Liters.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Scheikunde] Dichtheid

@JayK: neem me niet kwalijk, maar je hebt nog niks begrepen van de eenheden en grootheden die een rol spelen. Lees mijn minicursusje hierboven nog eens goed door :roll: :
Maar ze vragen hoeveel ML. Dan hoef je dat gram niet uit te rekenen toch?
als ik nergens mL gegeven krijg, zal ik ze ergens mee moeten uitrekenen.
Alleen de dichtheid? Want die in in Liters.
Nee, de dichtheid is de grootheid voor de hoeveelheid stof in een bepaald volume, en die druk je dus NIET uit in liters (eenheid van volume) maar die druk je uit in de eenheid (in jouw sommetje) g/L. Die dichtheid is een GEGEVEN en ga je dus niet meer uitrekenen.

Maar je ziet dat er in die dichtheid wel een eenheid van volume (L)en een eenheid van massa (g) voorkomt zodat je met behulp van het gegeven dichtheid van chloorgas = 3,21 g/L een aantal grammen chloorgas kunt omrekenen naar een aantal liters chloorgas.

1,0 g koperchloride zal ontleden in (1,0/2,1)x 1,0 g koper en (1,1/2,1)x 1,0 g chloorgas

en dat is dus (nog even niet te ver afgerond) 0,5238 g chloorgas

de dichtheid van chloorgas is gegeven als 3,21 g/L

3,21 g chloorgas komt dus overeen met 1,0 liter chloorgas.

0,5238 g chloorgas komt dus overeen met (0,5238 / 3,21) x 1,0 liter chloorgas = 0,16 L chloorgas. Uitgedrukt in milliliters is dat dus 16.101 mL ofwel ruwweg 160 mL.

(kleine m voor milli, ipv grote M die jij schrrijft, en die mega -miljoen-voorstelt)

Hij is nou helemaal voor je uitgerekend. Volgens mij moet je terug naar je leraar en je nog eens haarfijn laten uitleggen wat eenheden en grootheden zijn, hoe ze samenhangen, enz. Want zolang hierover je frank niet valt kun je met dit soort sommetjes niks beginnen. Echt.

voorbeeldje: de grootheid snelheid druk je ook niet uit in de eenheid uren of in de eenheid kilometers , maar in de eenheid kilometers per uur (grootheid afstand gedeeld door grootheid tijd)

De grootheid dichtheid druk je dus ook niet uit in de eenheid grammen of de eenheid liters, maar in de eenheid gram/liter (grootheid massa gedeeld door grootheid volume)

En als je die truuk van die grootheden en eenheden GOED doorhebt en je kunt er een beetje handig mee omgaan, zijn fysica en chemie middelbaar helemaal niet moeilijk meer. :P

En zolang je het NIET doorhebt is er geen beginnen aan.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 26

Re: [Scheikunde] Dichtheid

3,21 g chloorgas komt dus overeen met 1,0 liter chloorgas.  

0,5238 g chloorgas komt dus overeen met (0,5238 / 3,21) x 1,0 liter chloorgas = 0,16 L chloorgas. Uitgedrukt in milliliters is dat dus 16.101 mL ofwel ruwweg 160 mL.


Nu snap ik hem! BEDANKT!!!!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Scheikunde] Dichtheid

Je neemt me niet kwalijk als ik nog niet echt overtuigd ben van je snap.

check jezelf, even uit de losse pols verzonnen sommetje dus de cijfers hebben geen betrekking op de echte chemische werkelijkheid.

Gegeven: de dichtheid van broom is 4,9 kg/m3.

Bij de onleding van calciumbromide ontstaan calcium en broom in de massaverhouding 1,5 : 2,5.

Hoeveel mL broom zal er ontstaan bij de ontleding van 3 g calciumbromide?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer