Proefje bij tweelingenparadox

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Proefje bij tweelingenparadox

Ik moet een werk maken voor Fysica over de tweelingenparadox en alles wat daar bijhoort. Dat werk houdt in dat ik er een presentatie van 12 minuten over moet geven en er een experimentje moet rond doen.

Ik heb geen flauw idee welk experiment ik kan doen rond de tweelingenparadox. Kunnen jullie mij helpen?

(Ik zit in het laatste jaar van het middelbaar.)

Gebruikersavatar
Berichten: 86

Re: Proefje bij tweelingenparadox

Een echte proef kan ik niet bedenken, maar je zou een animatie kunnen maken (of van internet jatten) waarbij gedemonstreert wordt hoe de oplossing van de paradox zit. Hierbij worden met een vaste frequentie signalen van aarde naar de broer in de ruimte gestuurd, en de broer stuurt op zijn beurt met dezelfde frequentie signalen terug.

Dit is volgens mij het enige dat je kan 'demonstreren'.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Proefje bij tweelingenparadox

de proef terbevestiging van tijdsdilatie ten gevolge van een hogesnelheid is gedaan met het muon experiment. hier wat extra informatie:

http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase...iv/muon.html#c1

dit nadoen lijkt me hoog gegrepen.

een huistuin en keuken experiment binnen 12 minuten om tijdsdilatie te bewijzen is mij onbekend. maar als je binnen 12 minuten kan uitleggen waardoor tijdsdilatie ontstaat presteer je al heel wat (heb het ook geprobeerd in een spreekbeurt maar het is me niet gelukt)

omdat een java applet meer zegt dan dan 1345 woorden kun je het mischien duidelijk maken met deze JAVA applet :

http://www.walter-fendt.de/ph14nl/timedilation_nl.htm

Berichten: 7

Re: Proefje bij tweelingenparadox

teovallig maak ik mijn eindwerk (laatste jaar secundair onderwijs) over dit onderwerp: v

oor extra informatie kan ik je deze cursus aanraden:

http://www.lorentz.leidenuniv.nl/vanbaal/S...us/syllabus.pdf

ook heb volgende boek is interessant:

KITTEL, C., KNIGHT, W.D. en RUDERMAN, M.A., Mechanics, volume 1 van Berkeley Physics Course, McGraw-Hill Book Company, New York, 1965

ik kan spijtig genoeg geen experiment bedenken, maar misschien komt het nog,

veel succes

Berichten: 375

Re: Proefje bij tweelingenparadox

[quote='Tim'']Ik moet een werk maken voor Fysica over de tweelingenparadox en alles wat daar bijhoort. Dat werk houdt in dat ik er een presentatie van 12 minuten over moet geven en er een experimentje moet rond doen.

Ik heb geen flauw idee welk experiment ik kan doen rond de tweelingenparadox. Kunnen jullie mij helpen?

(Ik zit in het laatste jaar van het middelbaar.)[/quote]

practische proeven zijn zowiezo onmogelijk omdat je moeilijk je klas even een snelheid van 0.99c kan geven :roll:

maar wat moet je nog meer vertelen? lengte contractie is ook wel een leuk onderwerp :P

en niet te vergeten paradoxen, en dan de klas laten stemmen gegarandeerd succes :P

Berichten: 477

Re: Proefje bij tweelingenparadox

Ik zou twee mensen uit de klas halen die als "tweeling" dienen (misschien zit er wel een tweeling bij je in de klas, dat is handig). Laat ze naar voren komen, en leg dan met behulp van die twee mensen het probleem uit dat wij kennen als het tweelingparadox. Zorg dat je zelf de oplossing van dit probleem goed begrijpt, en laat de klas vervolgens kiezen uit een drietal door jou aangeboden, mogelijke oplossingen.

Iets in de trant van:

"Welke van de twee zal ouder zijn?

A. De reiziger is ouder, omdat het gaat om de absolute snelheid ten opzichte van de aarde.

B. Geen van beiden, omdat zowel reiziger als thuisblijver ten opzichte van elkaar bewegen met dezelfde snelheid.

C. De thuisblijver is ouder, omdat de reiziger onderweg haar snelheid heeft moeten veranderen om thuis te komen."

Het juiste antwoord is dan C, natuurlijk.
'Moeder, is het al nacht?' vraag ik. Maar er is niemand. Ik ben alleen.

Berichten: 375

Re: Proefje bij tweelingenparadox

en een leuke ivm lengtecontractie is:

een persoon loopt met een ladder van 10m tegen 0.6c naar een schuur van 10m waarvan de deuren openstaan

door de snelheid van de loper lijkt het voor een stilstaande waarnemer(tov schuur) dat de ladder korter is geworden, dus de ladde past in de schuur met de deuren dicht

voor de loper lijkt het alsof dat de schuur korter is geworden, dus de ladder past er niet in

wie heeft er gelijk?

a) de stilstaande waarnemer

b) de loper zelf

c) allebei

antwoord: c) want gelijktijdigheid bestaat niet

Reageer