fiets- en voetgangerslichten

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 193

fiets- en voetgangerslichten

Wat mij altijd opvalt als ik voor het verkeerslicht sta met de fiets, is dat vaak eerst bijv. de voetgangerslichten op groen gaan en als deze weer rood zijn dat dan het verkeerslicht voor de fietsers op groen springt. Zo moeten de auto's extra lang wachten. In mijn ogen kunnen fietsers en voetgangers gewoon tegelijkertijd oversteken. Toch gebeurd dit niet. Aangezien ik geen enkele reden kan bedenken voor deze methode is de vraag aan jullie of iemand weet waarom dit zo is.
Weet wat je zegt... Maar zeg niet alles wat je weet

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: fiets- en voetgangerslichten

Omdat voetgangers rechtdoor gaan, maar fietsers ook af kunnen slaan en dan zouden moeten wachten op de voetgangers. Aangezien ze dat liever niet doen, zou dit tot onhandige situaties leiden.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Gebruikersavatar
Berichten: 17.660

Re: fiets- en voetgangerslichten

Is dit altijd? In Tilburg gaan ze over het algemeen tegelijk. Het voetgangerslicht gaat dan wat eerder op rood. Zo stopt de "aanvoer" van voetgangers eerder, om te voorkomen dat ze de overkant niet meer halen.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 193

Re: fiets- en voetgangerslichten

Is dit altijd?


Op de plaatsen waar ik ben geweest in ieder geval wel.

Maar ben nog nooit in tilburg gwst :roll: :wink:
Weet wat je zegt... Maar zeg niet alles wat je weet

Gebruikersavatar
Berichten: 193

Re: fiets- en voetgangerslichten

Omdat voetgangers rechtdoor gaan, maar fietsers ook af kunnen slaan en dan zouden moeten wachten op de voetgangers. Aangezien ze dat liever niet doen, zou dit tot onhandige situaties leiden.
Op zich wel logische verklaring maar volgens werkt dit in de praktijk nooit zo. Want als voetgangerslicht aangaat, gaan de fietsers ook gelijk fietsen en andersom. Dit mag natuurlijk niet maar het gebeurd wel en ik denk niet dat je het tegenhoud. Daarom vind ik het nogal zinloos.
Weet wat je zegt... Maar zeg niet alles wat je weet

Reageer