Nachtelijke apneu

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Nachtelijke apneu

Ik heb een nachtelijke apneu (Ik denk toch dat het zo heet) Dit wil zeggen dat als ik in bed lig altijd het neusgat langs de kant waarop ik lig verstopt zit.

Ik vroeg mij af wat dat nu precies is en hoe dit komt en wat je er eventueel kunt tegen doen.
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Berichten: 590

Re: Nachtelijke apneu

Ik kan je geruststellen, het is geen apneu, maar slechts een verstopte neus. Apneu is simpelweg het stoppen van de ademhaling tijdens de slaap (ook weer niet zo dodelijk als het klinkt...).

Tja, wat doe je tegen een verstopte neus...? Otrivin voor het slapen gaan, als het aanhoud naar de dokter, misschien is het een ontsteking (sinusitis).

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: Nachtelijke apneu

Een verstopte neus of een onsteking kan het moeilijk zijn, tenzij ik al tien jaar dat heb. En ik heb het enkel snachts.

En voor ik slaap neem ik liefst geen medicijnen meer. (Maar ik ben eig vooral geinteresseerd over het hoe en waarom en net wat ik er kan tegen doen.)
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Berichten: 4

Re: Nachtelijke apneu

Quote van Gezondheidsplein.nl
Bij het slaapapneusyndroom ontstaan tijdens de slaap tijdelijke onderbrekingen van de ademhaling. Korte onderbrekingen kunnen normaal zijn, men spreekt pas van het slaapapneusyndroom als ze langer dan tien seconden duren en minimaal 5 keer per uur voorkomen.  

De adempauzes kunnen op twee manieren ontstaan:

- door een blokkade van de luchtweg (obstructief slaap apnoe) of

- doordat er geen ademhalingsimpuls wordt gegeven vanuit de hersenen (centraal apnoe).  

Als je dit syndroom hebt rust je niet goed uit tijdens de slaap en voel je je overdag moe. Verder kun je last hebben van concentratiestoornissen en vergeetachtigheid. Je kunt het 's nachts ook benauwd krijgen omdat er tijdelijk niet genoeg zuurstof in je bloed komt. Als zo'n zuurstoftekort te lang duurt kan er zelfs schade ontstaan aan de hartspier, de hersenen en andere vitale organen.  

De behandeling hangt af van de ernst van de klachten. Een mogelijkheid is het dragen van een neuskapje tijdens het slapen. Het kapje zit aan een apparaat dat extra lucht in de keel blaas. Als de klachten ernstig zijn kan een operatie misschien uitkomst bieden. Daarbij wordt een deel van het gehemelte weggehaald.
OF

Misschien hier wat meer informatie over wat het precies is...

Reageer