zinloos geweld

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

zinloos geweld

Elke week moeten we een tekst of liedje voorbereiden voor Godsdienst, deze week had een meisje uit mijn klas het liedje mee:'zinloos'. Ze zei er ook bij dat er enorm veel zinloos geweld is in Nederland, veel meer in België. Ik weet niet of dat waar is dus vraag ik het jullie. Is er inderdaad zoveel zinloos geweld in Nederland? Zoja, hoe komt dit dan?
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Berichten: 268

Re: zinloos geweld

Of er meer zinloos geweld is in Nederland t.o.v. van België of t.o.v. vroeger kan ik niet beoordelen, maar het is wel een feit dat er veel meer aandacht voor is in de media.
Het antwoord is 4

Berichten: 160

Re: zinloos geweld

Zullen we het woord "Zinloos" en van voor halen. dat is namelijk in mijn ogen een beetje een open deur. Geweld is altijd zinloos.... In Nederland is de media aandacht erg groot, daardoor lijkt het ad random iemand geweld aandoen wel toegenomen, maar ik denk dat het juist door deze media aandacht ook vaker voorkomt. (In dit topic een discussie over de macht van de media. http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...owtopic=12381.) En de vraag hoe het komt dat er zoiets als "zinloos" geweld voorkomt (en dan ook nog eens meer in Nederland dan in België) is heel breed. Volgens mij doordat de mensen heel bang worden gemaakt voor elkaar. (Schending van privacy, andere gewoontes van andere mensen, ander geloof, vreemde huidskleur, etc. etc.) Aan deze angst kunnen ze geen uiting geven, en gebruiken dan maar geweld om het gevaar te elimineren.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: zinloos geweld

Ik denk dat er nu niet veel meer zinloos geweld is dan, pak m beet, 100 jaar geleden (naar verhouding van bevolkingsdichtheid dan). Alleen komt het nu meteen in de media en weet heel het land het, en wordt er dagen/weken/nog langer over gesproken in heel het land. Als er vroeger iemand dood geschopt werd, wisten mensen van een paar km verderop het soms nog niet eens. En als er dan over gesproken werd, bleef het binnen het kleine gebied. Mensen uit het zuiden van het land zouden nooit horen van iets dat in het noorden van het land gebeurd is.

Nu hoor je het meteen als er iets dergelijks ergens in NL gebeurd is. Dus per tijdseenheid hoor je vaker dat zoiets gebeurd, en komt de gedachte "waar moet het heen met de wereld" eerder in je op dan vroeger, toen je zoiets misschien 1x in je leven hoorde (maar het misschien even vaak gebeurde).

En over die angsten, Ard, ik denk niet dat dat zo'n grote rol speelt. Als je even een paar bekende voorvallen erbij pakt, dan zie je dat angst voor het vreemde geen factor lijkt te zijn.

René Steegmans bijvoorbeeld, die riep 2 jongens na dat ze "effe normaal" moesten doen, nadat ze bijna een oude dame voor de sokken hadden gereden. Die 2 jongens pikten dat niet en René kon het niet meer navertellen. Geen angst voor het vreemde dus, maar pure agressie.

Meindert Tjoelker had iets soortgelijks. Roep een paar jongens tot de orde, en die werden daardoor opgefokt, fokten elkaar op, en timmerden Meindert in elkaar. Angst voor het vreemde lijkt hier ook geen factor.

Ik denk dat de agressie door het solistischer worden van de maatschappij en doordat mensen vaker hun gelijk willen halen wel is toegenomen in verhouding tot vroeger. Ook zal de hogere bevolkingsdichtheid een rol spelen. Mensen die dichter bij elkaar op de lip zitten zijn sneller geïrriteerd dan mensen die alle ruimte hebben (feit). En de bevolkingsdichtheid is enorm gegroeid de afgelopen eeuw.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 160

Re: zinloos geweld

Misschien is Angst ook niet het goede woord. Waar ik ook op doelde was het geweld zonder dodelijke afloop tegen asielzoekers. Waar jij op doelt is inderdaad intolerantie. Maar volgens mij is de basisgedachte daarbij ook angst. Angst om tekortgedaan te worden.

Mensen mogen veel meer dan dat ze vroeger mochten, maar de meesten kunnen niet met die vrijheid omgaan. Allen krijgen sommige mensen van huis uit een beetje vreemd wereldbeeld mee van hun ouders. (Of preciezer een vreemd beeld van relatie's). Misschien dat sommigen daarom wat angstiger zijn geworden, al zullen ze zelf de laatsten zijn om dit toe te geven. Het is veel "stoerder" om iemand dan maar een mep te verkopen dan om toe te geven dat je zelf "fout" zat.
fokten elkaar op,
En als je dan toch begonnen bent....... En dat alles in combinatie met alcohol dan wel drugs... Je gaat natuurlijk af tegenover je "vriendjes" als je te vroeg stopt.... Zoiets???

Re: zinloos geweld

De bevolking is toegenomen.Men is geevolueerd naar een multiculturele samenleving.De wegen zijn verzadigd en de mensen opgejaagd.De kansen dat men door iets geirriteerd wordt zijn veel groter dan vroeger.Het respect voor autoriteit is volledig verdwenen.Mensen durfden vroeger bijvoorbeeld amper vragen stellen aan hun dokter of een ietwat hoger geplaatst persoon.Mensen zijn veel mondiger geworden en onverschillig in wat anderen van hun denken.Bovendien is de overheid veel lakser geworden.De straffen opgelegd door een rechtbank zijn gewoon belachelijk ten opzichte van de ernst van een zaak.Er is een verschil tussen tolerantie en gezond verstand.Het is de plicht van de overheid om te zorgen voor de veiligheid van zijn bevolking.Zolang ook de kleinste vorm van geweld niet zeer ernstig wordt aangepakt,zal het land verder verloederen.Geweld is als onkruid,doe er niets aan en het groeit boven je kop.

Berichten: 26

Re: zinloos geweld

Over Belgie weet ik weinig eigenlijk, maar als ik de manier in Nederland van omgaan onder elkaar met Duitsland vergelijk, zie ik wel dat men in Nederland veel minder van een vreemde accepteert dan daar. Je kunt hier eigenlijk niemand aan spreken op zijn/haar gedrag zonder er commentaar op te krijgen, of zinloos geweld dus.
Bij gebrek aan beter: .

Re: zinloos geweld

Geweld gaat veel verder dan het geven van een klap of een duw.Ook het dreigen,beledigen,verraad,achterklap of bespotten zijn een vorm van geweld.Die vindt dat je moet kunnen spotten onder het mom van vrije meningsuiting,die is zeker ergens de draad kwijt.Die wind zaait zal storm oogsten.Het is toch allemaal doodsimpel,doe niet aan een ander wat je zelf niet wil.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.293

Re: zinloos geweld

Zullen we het woord "Zinloos" en van voor halen. dat is namelijk in mijn ogen een beetje een open deur. Geweld is altijd zinloos.... In Nederland is de media aandacht erg groot, daardoor lijkt het ad random iemand geweld aandoen wel toegenomen, maar ik denk dat het juist door deze media aandacht ook vaker voorkomt. (In dit topic een discussie over de macht van de media. http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...owtopic=12381.) En de vraag hoe het komt dat er zoiets als "zinloos" geweld voorkomt (en dan ook nog eens meer in Nederland dan in België) is heel breed. Volgens mij doordat de mensen heel bang worden gemaakt voor elkaar. (Schending van privacy, andere gewoontes van andere mensen, ander geloof, vreemde huidskleur, etc. etc.) Aan deze angst kunnen ze geen uiting geven, en gebruiken dan maar geweld om het gevaar te elimineren.


er is wel degelijk zinvol geweld, bv ter zelfverdediging of verdediging van anderen cq andermans eigendommen mag geweld gebruikt worden. maar zoals de wet zegt, het moet volgens de normen van proportionaliteit en subsidiariteit.

Berichten: 160

Re: zinloos geweld

Maar het "zinnige" geweld is een antwoord op "zinloos"geweld. Ergens moet de geweldspiraal beginnen. Dit kan fysiek gebeuren, maar ook psychisch.

Reageer