SPSS in de psychologie: hoe dit aan te pakken?

Moderator: Rhiannon

Berichten: 40

SPSS in de psychologie: hoe dit aan te pakken?

ik weet ff niet meer welke toetsen ik moet uitvoeren, ik hoop dat ik hier het antwoord vind.

Ik heb 2 groepen een vragenlijst af laten nemen, die 2 somscores heeft, voor deel 1 en deel 2. Deze scores wil ik met elkaar correleren, en het verschil in correlatie testen op significantie. Blijkt niet te kunnen in SPSS, moet met de hand. Niet mijn sterkste punt.

Dus wil ik nu dan maar apart de somscores van de groepen gaan vergelijken, maar welke toets(en) moet ik dan gebruiken? De groepen zijn klein, dus zowiezo verdelingsvrij, maar daar houdt mijn inspiratie even op.

Wie kan mij helpen?

bedankt,

groetjes Cess

Berichten: 17

Re: SPSS in de psychologie: hoe dit aan te pakken?

In feite scoort elke proefpersoon dus 2 scores. Dus je hebt vier soorten scores, per deel en per conditie.

Ik neem dus aan dat je de correlatie moet hebben tussen de condities op de scores van deel 1 en 2 resp.?

Ik zou uit mijn blote hoofd denken: twee Two-way-ANOVA tests voor deel 1 en deel 2. Volgens mij geeft die ook de correlatie weer tussen 1 en 2 en geeft natuurlijk het significantieniveau.

Hou in het hoofd dat significantie de vraag beantwoord of er gesproken kan worden van een verschil en dat de correlatie weergeeft hoe groot zo'n verschil dan zou moeten zijn.

Succes.

Berichten: 40

Re: SPSS in de psychologie: hoe dit aan te pakken?

Bedankt voor je reactie Martin.

Ik heb even gekeken naar de two way anova (heet in SPSS toch univariate?), en ik denk dat dat toch niet gaat. Ik heb nl. maar 1 factor (onafhankelijke variabele), en 2 afhankelijke variabelen. Ik zal iets specifieker zijn over mijn onderzoek.

Ik heb een ´normale´ groep studenten, en een klinische groep met psychische problemen. Beiden heb ik een vragenlijst laten invullen over sociale angst en assertiviteit. Deel 1 meet de sociale angst (ervaren spanning bij genoemde items), deel 2 meet de assertiviteit (frequentie van voorkomen van genoemde items, zelfde items als deel 1). Ik wil dus weten wat het verband is tussen sociale angst en assertiviteit voor die 2 groepen. En wat het verschil er in is. Dan moet ik dus deel 1 en deel 2 van de vragenlijst met elkaar correleren.

De correlatie gaat dus tussen de afhankelijke variabelen, dan gaat de two-way anova volgens mij niet op.

Zou een one way anova wel gaan?

Alvast hartstikke bedankt voor je hulp, ik waardeer het enorm, en hoop dat je nog een keer wilt reageren :wink:

groetjes Cess

Gebruikersavatar
Berichten: 1.293

Re: SPSS in de psychologie: hoe dit aan te pakken?

dus groep a en b, vragenlijst 1 en 2, en elke vragenlijst heeft twee scores per persoon. lijkt me sterk dat dat niet in spss gaat...

Berichten: 40

Re: SPSS in de psychologie: hoe dit aan te pakken?

Nee het is groep a en b, 1 vragenlijst die uit 2 delen bestaat.

Ik heb het gevraagd bij de methodologiewinkel en die gaven me als antwoord dat het niet kon in SPSS (toen stond ik ook raar te kijken trouwens...) Ik zal vraag en antwoord even hier neerzetten:

kan ik in spss ook 2 correlaties met elkaar vergelijken en op significantie toetsen? Ik kan dit niet vinden in het handboek. Ik wil 2 variabelen met elkaar correleren, voor 2 verschillende groepen. en vervolgens toetsen of de correlaties significant verschillen. Kan dit op deze manier in spss en zo ja hoe dan, of moet ik dat anders aanpakken?

Antwoord gegeven door Gilles op 31-01-2006

Hallo

Dit kan niet in spss.

Je moet het met de hand doen. Hoe dit moet staat uitgelegd in: Van de Brink en Koele Statistiek deel 3. Volgens mij is het pagina 105, maar ik heb het boek nu niet bij de hand.

Kijk anders even in de index.

Succes

Dylan


Tot nu toe denk ik dat one way anova toch de beste optie is. Dan maar geen correlatie :wink:

Maar als iemand ideeën heeft, graag!
Ik heb het licht gezien! Mag het nu weer donker zijn?

Berichten: 17

Re: SPSS in de psychologie: hoe dit aan te pakken?

Univariaat staat voor '1 variabele" geloof ik, dus dat is een One Way Anova Toets.

Multivariaat staat voor 2 of meer variabelen, maar het is wel even uitvogelen inderdaad, dus Two-Way Anova

Het lijkt mij zoals mijn voorganger sterk dat deze statistische berekening met de hand uitgevoerd moet worden. Ik denk dat het antwoord dat je terugkreeg van de 'methodologiewinkel' misschien een beetje 'lui' was.

Stel ze de vraag nog een keer.

Groet,

Martin

Berichten: 40

Re: SPSS in de psychologie: hoe dit aan te pakken?

Bedankt nogmaals voor de reacties.

Ik heb ze nog wel een vraag gestuurd, maar om een alternatief gevraagd. Met 1 onafhankelijke variabele (nl ´groep´ die bestaat uit klinisch en normaal) en 2 afhankelijke variabelen kom je aan de MANOVA, die in SPSS GLM multivariate heet!.

de two-way anova (univariate in SPSS) is voor meerdere onafhankelijke factoren, en daar heb ik er maar 1 van. Bovendien kun je bij de ANOVA maar 1 afhankelijke variabele invullen, en daar heb ik er 2 van!

Dus dan kom je bij de MANOVA uit. Die heb ik net niet gehad bij mijn statistiekvakken :roll:

Dus ik ga nou niet het verschil in correlaties testen, maar de 2 afhankelijke variabelen apart benaderen.

We komen er wel! :P

Overigens Martin: je zat met je 2 two way ANOVA´s niet helemaal verkeerd (al had dat dan 2 one way ANOVA´s geworden): maar in dat geval wordt aangeraden voor een MANOVA te kiezen, omdat je dan meer power hebt (en is de kans dus groter dat je resultaten significant zijn).
Ik heb het licht gezien! Mag het nu weer donker zijn?

Berichten: 17

Re: SPSS in de psychologie: hoe dit aan te pakken?

Aha. MANOVA zit ook niet bij mijn statistieklesjes. Ik ben zelf ook niet echt een SPSS-freak, dus ik weet hoe irritant en onduidelijk het uitvoeren van onderzoek soms kan zijn. Succes! Martin

Gebruikersavatar
Berichten: 1.293

Re: SPSS in de psychologie: hoe dit aan te pakken?

manova?? welke zijn dan de multivariaten? voor de duidelijkheid, manova staat voor multivariate variantieanalyse, waarbij je effecten kunt onderzoeken van factoren(onafhankelijk variabelen) op minimaal twee variabelen, die je afhankelijk verondersteld. dat is in dit onderzoek niet mogelijk

Berichten: 40

Re: SPSS in de psychologie: hoe dit aan te pakken?

Ik heb hier:[url=http://%20%5burl=]http://www2.chass.ncsu.edu/garson/PA765/ma...anova.htm[/url] een tekst gevonden over manova etc. Er staat een rijtje met aannames voor de MANOVA, daar staat het gequote stuk ook bij:
Observations are independent of one another. MANOVA is not robust when the selection of one observation depends on selection of one or more earlier ones, as in the case of before-after and other repeated measures designs. However, there does exist a variant of MANOVA for repeated measures designs.
Daar staat volgens mij dat alleen de observaties onafhankelijk moeten zijn, en niet de variabelen. Want als je denkt dat de variabelen onafhankelijk zijn, hoef je er toch ook geen onderzoek naar te doen?

(ik probeer echt niet betweterig te zijn hoor, mocht je dat soms denken. Maar het is voor mij moeilijke materie en ik doe mijn best om alles helder op een rijtje te krijgen.)

Ik vond op dezelfde pagina ook nog een stukje over het verschil in gebruik tussen ANOVA en MANOVA (daar staat ook dat de variabelen in MANOVA meestal wel met elkaar correleren):
Why can't I just use multiple univariate ANOVA tests rather than MANOVA, one for each dependent variable in my set?

If the dependent variables are uncorrelated with each other, it may be that a series of univariate ANOVA tests would be acceptable. Where the dependents are correlated (most of the time), MANOVA is superior. This is because ANOVA only tests differences in means, whereas MANOVA is sensitive not only to mean differences but also to the direction and size of correlations among the dependents. Put another way, MANOVA will test groups (ex., a treatment and a control group) to differ if they differ in correlation among the dependents even though their means are the same on the dependents, whereas ANOVA will fail to reject the null hypotheses of no group differences.
Ik heb het licht gezien! Mag het nu weer donker zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.293

Re: SPSS in de psychologie: hoe dit aan te pakken?

Daar staat volgens mij dat alleen de observaties onafhankelijk moeten zijn, en niet de variabelen. Want als je denkt dat de variabelen onafhankelijk zijn, hoef je er toch ook geen onderzoek naar te doen?
niet lullig bedoeld, maar hoeveel weet je van statistiek? je wilt natuurlijk weten of de bron van invloed is op de afhankelijke variabele, en gaat dat toetsen: dus óf het zo is, of het significant is, en in welke mate dan.
Ik vond op dezelfde pagina ook nog een stukje over het verschil in gebruik tussen ANOVA en MANOVA (daar staat ook dat de variabelen in MANOVA meestal wel met elkaar correleren):
dat staat er niet, en dat is natuurlijk ook niet altijd zo. er staat dat als de afhankelijke variabelen gecorreleerd zijn, wat vaak zo is, dat manova dan de betere analyse is.
Put another way, MANOVA will test groups (ex., a treatment and a control group) to differ if they differ in correlation among the dependents even though their means are the same on the dependents, whereas ANOVA will fail to reject the null hypotheses of no group differences.
een beetje psychologie opleiding leert je toch werken met GLM, multivariaat, repeated measures etc??

Berichten: 40

Re: SPSS in de psychologie: hoe dit aan te pakken?

hoeveel weet je van statistiek?
Zoals ik al zei, het is voor mij moeilijke materie. Wat statistiek betreft ben ik heel snel geneigd de bomen door het bos niet meer te zien. Mijn laatste statistiekles is inmiddels een jaar of 2 geleden, kan er ook mee te maken hebben :wink:
een beetje psychologie opleiding leert je toch werken met GLM, multivariaat, repeated measures etc??
De basic dingen heb ik idd gehad, MANOVA valt daar blijkbaar niet onder. Nu ik zelf moet bedenken wat ik moet gebruiken, zonder voorgekauwde data (variabele dit, factor zus etc), merk ik dat ik het niet zo goed snap als ik dacht. Ik raak al snel in de war door verschillende dingen die ik lees, wat voor mij niet eenduidig lijkt te zijn. Maar goed :roll:

Ik ga het gewoon proberen, lever een beknopte versie in bij mijn begeleider en merk wel wat hij ervan zegt. (Als die begeleider nou wat behulpzamer was, hoefde ik hier niet mijn heil te zoeken. Maar toen ik met het probleem aankwam was het antwoord feitelijk: dat zoek je zelf maar uit.)

Maar ik waardeer het dat je probeert het mij duidelijk te maken!
Ik heb het licht gezien! Mag het nu weer donker zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.293

Re: SPSS in de psychologie: hoe dit aan te pakken?

Ik ga het gewoon proberen, lever een beknopte versie in bij mijn begeleider en merk wel wat hij ervan zegt. (Als die begeleider nou wat behulpzamer was, hoefde ik hier niet mijn heil te zoeken. Maar toen ik met het probleem aankwam was het antwoord feitelijk: dat zoek je zelf maar uit.)
ik heb zelf destijds mijn opleiding in Nijmegen gedaan, daar ligt het statistiek en methodenonderwijs op een hoog niveau. heb je op je universiteit geen methologische helpdesk waar je gewoon met je spullen lang kunt gaan? anders schiet het niet op natuurlijk

suc6

Berichten: 40

Re: SPSS in de psychologie: hoe dit aan te pakken?

Bij mijn weten niet. De UvA heeft er wel 1, daar heb ik via het internet ook mijn vragen gesteld, maar ik denk dat ik niet hoef te proberen langs te komen als VU-studentje :wink:

Ik heb net een email gestuurd naar iemand van de taakgroep MSD op de VU (methodologie statistiek en dataverwerking). Zij heeft er nog nooit van gehoord, en verwijst me naar mijn scriptiebegeleider :roll:
Ik heb het licht gezien! Mag het nu weer donker zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.293

Re: SPSS in de psychologie: hoe dit aan te pakken?

ik wil best eens kijken komend weekend, als ik tijd heb en mijn oude boeken erbij kan nemen. ik laat het hier nog wel weten. mijn gevoel zegt me dat het vrij makkelijk moet zijn.

Reageer