Springen naar inhoud

H-bruggen

• Log in om te kunnen reageren

KaatSulfaat

KaatSulfaat

• >25 berichten
  • 30 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 februari 2006 - 11:49

Waarom kunnen HCl en HBr geen waterstofbruggen aangaan en HF en H20 wel? Ik vond als verklaring dat H-bruggen alleen kunnen tussen een sterk gepositiveerde waterstof en een klein elektronegatief element met een vrij elektronenpaar. Is Cl (en Br dan zeker) te groot? Je zou toch denken, hoe groter, hoe minder de kernlading gevoeld wordt (relatief gezien) en hoe meer geneigd om een elektronenpaar gedeeltelijk weg te geven dan bv. F...

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

freekie2

freekie2

• >25 berichten
  • 40 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 februari 2006 - 21:10

waterstofbruggen komen enkel voor tussen waterstof en enkele andere elementen zoals O, F en N. er zijn volgens mij nog enkele andere atomen waarmee het moet lukken
greetz
freekie2

leen

leen

• >250 berichten
  • 288 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 februari 2006 - 11:03

waterstofbruggen komen alleen voor tussen waterstof en elementen zoals O, F en N. Het element gebonden aan het H atoom moet nl aan twee voorwaarden voldoen
1) Het moet voldoende Elektronegatief zijn
2) het moet een kleine sqtraal hebben
Enkel O F en N voldoen aan beide voorwaarden
een waterstofbrug is een zeer sterke dipoolkracht tussen de delta + van de ene molecule en de delta - van de andere molecule; dus tussen de moleculen onderling. Ik denk dat de kernlading daar niets mee te maken heeft.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures