[Mechanica]

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 130

[Mechanica]

Besten,

Stel: een uitklapbaar bord is scharnierend opgehangen tegen een wand dmv 2 scharnieren. De ene scharnier wordt beschouwd als een vaste lager en de andere als een glijlager.

Mijn vraag: Wat, en hoe zijn de reactiekrachten van die 2 scharnieren (xyz assenstelsel):

- vaste lager: enkel evenwijdig met de richting , 1 dus.

- glijlager: krachten loodrecht op de richting en evenwijdig met de richting, 2 dus.

Dit is volgens mij zo. Maar ik ben er niet zeker van. Iemand andere ideeen ?

Berichten: 96

Re: [Mechanica]

Ik weet niet of we op 1 lijn zitten, maar als het bord verticaal gehangen is (net als een schoolbord), dan zijn de reactiekrachten:

i. Glijlager: alleen krachten in radiale richting (loodrecht op de as), een glijlager kan geen krachten in axiale richting (richting van de as) opvangen, immers de as van het bord glijdt door het lager;

ii. Vast lager: krachten in zowel radiale als axiale richting. Een kogellager b.v. kan eveneens krachten opnemen in axiale richting.

Merk op, door combinatie van een vast lager en een glijlager is de constructie statisch bepaald.

Berichten: 130

Re: [Mechanica]

het is niet zoals een schoolbord,

maar zoals een plank die aan de muur gevezen zou worden met scharnieren, en ondersteund met een staaf zodat ze niet volledig naar beneden klapt.

dus een soort "tafeltje"...

Berichten: 6

Re: [Mechanica]

De reactiekrachten zijn dan alleen vertikaal (Y_as) en ieder de helft van de totale massa van hetgeen eraan hangt.

Is het tafeltje uigeklapt en ondersteunt dan komt er nog een reactiekracht bij (omdat de de schuine ondersteuning reactie kracht in twee richtingen ontbindt (Y_as en Z_as (uit het vlak)).

Berichten: 130

Re: [Mechanica]

bij onderstaand link, de 3de oefening dacht ik: staat het voorbeeld. Daar wordt er wel van uitgegegaan van 2 glijlagers dacht ik en niet van een glij en vaste lager. Ik wil graag de oplossing van een glij EN vaste lager, dus van elk één.

http://www.ict-blue.be/download/index.php?...=getfile&id=203

is er daar dan een reactiekracht volgens z en x bij de glijlager en een vogens de x-as bij de vaste lager ? ...

Berichten: 6

Re: [Mechanica]

Ik denk dat er wat verwarring is over het begrip vast-lager en glijlager.

In wtb-termen spreekt men van een “los-lager” en een “vast-lager” wat een combinatie kan vormen.

Een ‘glij-lager’ is puur een uitvoeringsvorm van een bepaald type lager

(Bijv. Een glijbus met een axiale kraag kan ook als vast-lager worden ingezet)

Men spreekt van een vast-lager als het zodanig is ingebouwt dat het krachten in x,y,z kan opnemen, het losse lager is zodanig ingebouwt dat het maar in twee richtingen krachten kan opvangen, 1 richting is minimaal vrij.

In het voorbeeld 3 kun je voor beide scharnieren een glijlager pakken, afhankelijk van de uitvoeringsvorm, kan de een als ‘vast-lager’ worden gezien en de ander als ‘los-lager’

Het vaste lager (bus met een kraag) kan dan (reactie)krachten in x, y en z opnemen, het losse-lager (alleen een bus) kan alleen krachten in x en z opnemen

In dit voorbeeld kun je zelfs met twee losse-lagers uit, want er is geen (reactie)kracht in y richting.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: [Mechanica]

Wat is een RAR bestand, en hoe open ik dit

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: [Mechanica]

een RAR bestand is een zogenaamd samengedrukt bestand, wat je dus eerst moet uitpakken om het te kunnen gebruiken.

dit uitpakken doe ik met winrar.

downloaden kan hier:

http://www.rarlab.com/download.htm(neem gewoon de eerste)

Reageer