Profielwerkstuk ideeën?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 187

Profielwerkstuk idee

Heeft er iemand hier een idee wat we voor ons profielwerkstuk zouden kunnen doen?

We willen het met ons 3en doen, dus het moet een groot experiment zijn. Ook moet het in het exacte gebied (natuurkunde, scheikunde, wiskunde) geplaatst worden.

We hebben als wat onderwerpen zoals het verschil van balistische wapens (mechanisch, dmv gas en dmv elektrischiteit etc), springstoffen, etc..

Het rijtje moet gewoon een beetje aangevuld worden zodat we er uiteindelijk een goed onderwerp met onze docent uit kunnen kiezen :roll: .

Alvast bedankt!
VWO6 N&T met Bio3 + In = na de vakantie pas weer boeiend ^^

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Profielwerkstuk idee

Misschien iets over de naderende eclips in maart?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 187

Re: Profielwerkstuk idee

niet breed genoeg denk ik [wortel] .

ik moet nog iets toevoegen : per persoon moet er ruim 80 uur in het profielwerkstuk gestopt worden (verspreid over anderhalf jaar welliswaar, maar oke). Willen we dit met ons 3en doen, dan zitten we al aan de 240 uur. Moet dus echt groot en breed zijn :roll:
VWO6 N&T met Bio3 + In = na de vakantie pas weer boeiend ^^

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Profielwerkstuk idee

Ah zo. Wat je anders misschien kunt doen (heel andere boeg, maar wel leuk) is een profielwerkstuk over een auto die iemand compleet onafhankelijk kan rijden. Uitleg zal gewenst zijn denk ik, dus bij deze:

Voor een project van een paar jaar terug hadden wij de opdracht om haalbaarheidsondezoek te doen voor een auto die niet op fossiele brandstoffen rijdt, maar op een andere manier wordt aangedreven. Voor deze aandrijving moest men niet afhankelijk zijn van een pompstation, een groot veld windmolens, een grote energiecentrale oid. Wij hebben toen eerst onderzocht hoeveel een auto rijdt, hoeveel energie daarvoor nodig is, welke mogelijkheden er zijn voor aandrijving (denk aan breed, dus ook straalaandrijving, spierkracht enz) welke mogelijkheden er zijn voor energieopwekking en -opslag thuis en in de auto, enz enz.

Je heb hier vele mogelijkheden om te onderzoeken, zowel technische berekeningen, energieberekeningen, een stukje maatschappelijke zaken en wetgeving (mag men een gastank hebben in de tuin) enz. Het was voor ons in elk geval heel leerzaam en leuk.

Leuke conclusie: het is haalbaar, en de kosten zijn vergelijkbaar met die van de oude auto (VW Polo). Hoe, dat ga ik nu natuurlijk niet vertellen. Zoek het maar uit, zogezegd :roll:
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 176

Re: Profielwerkstuk idee

je kunt ook je profielwerkstuk gaan houden over het broeikaseffect(zelf ook gedaan) leuke ideetjes voor deel onderzoeken zijn of het openbaar vervoer wel degelijk de uitstoot van co2 verminderd, alternatieven theorien voor het broeikaseffect, effecten van kyoto etc. leuke ideeën voor proefjes zou kunnen zijn een eigen broeikaseffect creëren. en ga zo maar door.

met vriendelijk groet

gijs brouwers

Reageer