Springen naar inhoud

bloedvlek

• Log in om te kunnen reageren

krisdevis

krisdevis

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 februari 2006 - 15:50

Hallo,

Ik vraag me af, als je een bloedvlek hebt in je kleren, en je wast de vlek met normal middelen af, krijg je hem nooit eruit. Er blijft dan een oranje achtige vlek over. Zou dit komen door het ijzer in bloed?

gr Kris

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

The Don

The Don

• >1k berichten
  • 1259 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 februari 2006 - 11:48

Ik denk inderdaad dat dit het oxidatieproduct van ijzer is (oftewel roest :wink: ). Als je bloedvlekken met zout en water behandeld krijg je het er beter uit als met standaard wasmiddel.
Filosofie is een spel, de wetenschap is de scheidsrechter.

Zwarte roos

Zwarte roos

• >25 berichten
  • 81 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 februari 2006 - 22:36

Met cola krijg je bloedvlekken ook weg, naar 't schijnt.
Maar ik heb het wel nog nooit zelf geprobeerd, en ik weet ook niet hoe je die cola-vlekken dan wegkrijgt, dus alleen op eigen risico. :roll:

Lala

Lala

• >1k berichten
  • 3149 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 februari 2006 - 17:25

Zou dat komen omdat cola toch wel behoorlijk zuur is het ijzer daar weer makkelijker in oplost? Denk het wel eigenlijk. Cola is er gewoon uit te wassen met de wasmachine.
Appareo decet nihil munditia?

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8247 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 februari 2006 - 17:29

Wel oppassen met het toevoegen van zuren/basen (en dan met name basen)

cola bevat dan welliswaar een zwakzuur, wanneer je een sterk zuur/base gebruikt, dan zal je er van je kleding niets meer over blijven.

Ik spreek uit ervaring: een labjas waarop je loog morst blijft niet veel van over wanneer je deze in de wasmachine stopt.
"Meep meep meep." Beaker

Invictus

Invictus

• >250 berichten
  • 364 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 februari 2006 - 17:29

Misschien wordt dit forum binnenkort wel gesloten door justitie omdat we een seriemoordenaar helpen om bewijs te vernietigen :/
If the Creator had said, "Let there be light" in Ankh-Morpork, he'd have gotten no further because of all the people saying "What colour?"

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8247 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 februari 2006 - 17:33

Dat zal nooit gebeuren. Ik bedoel, ten eerste zijn er makkelijkere manieren om van dit af te komen. Je kan bloedvlekken ook vernietigen door er ammoniak op te spuiten. Dit zorgt er voor dat het bloed niet bruikbaar is voor analyse. Ten tweede, is het nog makkelijker om het desbetreffende kledingstuk dan gewoon te verbranden oid. Ten derde is het niet mogelijk dat justitie dit forum sluit op grond van dit topic. Ten vierde, ik had misschien niet zo serieus moeten reageren en een grapje opmerken wanneer ik er eentje zie.

Ten vijfde, kunnen we nu weer ontopic?
"Meep meep meep." Beaker

Veertje

Veertje

• >5k berichten
  • 6713 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 februari 2006 - 18:21

Nog iets: als je een bloedvlek (zelfs als hij al een dagje of twee is ingedroogd) met koud water uit een kledingstuk spoelt, onder de lopende kraan met een beetje wrijven, dan gaat het grootste deel eruit. Is de bloedvlek vers, gaat alles eruit. Waarom lukt dit met warm water niet?
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Lala

Lala

• >1k berichten
  • 3149 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 februari 2006 - 18:35

Misschien worden door de hogere temperaturen de enzymen die zorgen voor stolling (voor zover nog niet geactiveerd) nog eens extra aangezet, waardoor de vlek hechter van samenstelling wordt. Zomaar een idee.....
Appareo decet nihil munditia?

Bartsel

Bartsel

• >100 berichten
  • 196 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 februari 2006 - 00:50

Volgens mij komt het doordat ijzerhoudende eiwitten in bloed, voornamelijk hemoglobine, bij hoge temperaturen denatureren. Hierdoor verliezen zij hun wateroplosbaarheid, en heeft wassen weinig zin (probeer maar eens een gekookt ei op te lossen). Wel helpt het te weken in eiwitsplitsende enzymen zoals die bestaan in Biotex etc.

Het best kun je een verse bloedvlek uitspoelen met koud water.
(en ik spreek uit jarenlange ervaring als seriemoordenaar :roll:
"Pfff... Facts. You can prove anything with facts" -
Homer Simpson

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures