gedemineraliseerd water

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 1

gedemineraliseerd water

hallo ik heb een klein vraagje. Wat bedoelen ze nu precies met "gedeminaliseerd water"? Ik kan er niks uit op maken. Gewoon water ken ik(h2o als ik me niet vergis), maar denk dat gedeminaliseerd water nog net iets anders is?

Gebruikersavatar
Berichten: 710

Re: gedemineraliseerd water

hallo ik heb een klein vraagje. Wat bedoelen ze nu precies met "gedeminaliseerd water"? Ik kan er niks uit op maken. Gewoon water ken ik(h2o als ik me niet vergis), maar denk dat gedeminaliseerd water nog net iets anders is?
Bedoelt u niet"gedemineraliseerd water"?

Demineralisatie of ontharding is het verwijderen van onzuiverheden zoals kalk en andere mineralen uit water. We spreken dan over gedemineraliseerd of onthard water: het water wordt min of meer gezuiverd tot zijn essentie: H2O.

http://www.bpgeel.be/02_gvm&k/02_04_milieu...water_demin.htm
De mens is een dier dat met zijn voorpoten Bach speelt.

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: gedemineraliseerd water

ge-de-mineraliseerd water.

Alle mineralen en onzuiverheden zijn uit dit water gehaald.

Dit is dus heel zuiver water.

Kraanwater zit vol met kalk en andere dingen, dit kan voor sommige doeleinden problemen geven, daarom is er voor die doeleinde zuiver water te verkrijgen.

Berichten: 198

Re: gedemineraliseerd water

... en moest je je afvragen wat dan weer gedestileerd water is,

nu dat is eigenlijk hetzelfde, maar ze hebben de onzuiverheden er dmv destilatie uitgehaald

Berichten: 375

Re: gedemineraliseerd water

tijdens ons practicum chemie gebruiken we gedeioniseerd water, wat waarschijnlijk neerkomt op hetzelfde als gedemineraliseerd, vermoed ik en de terminologie is er omdat we niet zomaar zuiver H2O vinden, en dus is het belangrijk bij proeven dat de mineralen eruit zijn

Gebruikersavatar
Berichten: 86

Re: gedemineraliseerd water

En dan heb je ook nog Osmose water, ook enorm zuiver H2O maar weer op een andere manier verkregen.

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: gedemineraliseerd water

En ook nog MilliQ en DEPC treated water.

En natuurlijk slootwater :wink:

Re: gedemineraliseerd water

vraag: Kan ik gedemineraliseerd water DRINKEN, om zo mijn bloeddruk te verlagen.

Berichten: 12.262

Re: gedemineraliseerd water

Ja, je kunt demiwater en dergelijke gerust drinken (al smaakt het niet geweldig volgens de meesten), mits het onbesmet is wat bacterien en dergelijk betreft. Ik denk alleen niet dat het een ander effect op je bloeddruk zal hebben dan drinken van gewoon kraanwater.
Victory through technology

Berichten: 187

Re: gedemineraliseerd water

hallo,

ik zou niet alleen maar demi water gaan drinken, want dan loop je de kans op een mineraaltekort, erg gevaarlijk ivb met de hartspier en dergelijke. je kan het wel een keer proeven. maar geen 2 liter op een dag ofzo, kijk hier dus echt ff mee uit.

groeten lars.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: gedemineraliseerd water

ik zou niet alleen maar demi water gaan drinken, want dan loop je de kans op een mineraaltekort, erg gevaarlijk ivb met de hartspier en dergelijke. je kan het wel een keer proeven. maar geen 2 liter op een dag ofzo, kijk hier dus echt ff mee uit.
Daar kan ik me niks bij voorstellen. Met twee liter demiwater ipv leidingwater neem je per dag ca 1 g minder zouten tot je. (dat is dus inclusief de anionen chloride e.d.). Met een normaal dieet krijg je een véééélvoud hiervan binnen.

Kun je die stelling onderbouwen?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12.262

Re: gedemineraliseerd water

Dat is echt een urban legend, klinkklare onzin. In kraanwater zitten inderdaad weinig ionen (vergeleken met fysiologische concentraties). Uiteraard -kun- je best ziek worden of sterven aan teveel water, maar dan denk ik eerder aan 10 of meer liter per dag icm weinig voeding... demi of kraan maakt dan ook niets meer uit.
Victory through technology

Berichten: 187

Re: gedemineraliseerd water

gezonder zal het in ieder geval niet zijn, en dan erbij heb ik dit al meerdere keren gelezen op wetenschapsforum.nl

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: gedemineraliseerd water

Kraanwater heeft minder dan 5 mmol Na+/l en gedemineraliseerd water vrijwel 0 mmol/l. In het bloed bedraagt de concentratie 140 mmol/l. De hoeveelheid Na+ die door kraanwater en gedemineraliseerd water aan het lichaam ontrokken wordt zal niet echt verschillen. Voor de andere mineralen geldt ongeveer hetzelfde.

Dus, zal het drinken van gedemineraliseerd water (in normale hoeveelheden) niet significant ongezonder zijn dan het drinken van kraanwater.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: gedemineraliseerd water

gezonder zal het in ieder geval niet zijn, en dan erbij heb ik dit al meerdere keren gelezen op wetenschapsforum.nl
Tja, ook bij ons blijft niet alle nonsens ongecorrigeerd staan dan blijkbaar. pi.gif
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer