Springen naar inhoud

Vuilniswagen vs autopletter.


  • Log in om te kunnen reageren

#1

bats

    bats


  • >250 berichten
  • 411 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 februari 2006 - 18:40

Ik heb een vraag over de pers van een vuilniswagen en de pers van een autopletter.
Ik vraag me af of de pers van een autopletter sterker is dan die van een vuilniswagen?

Ik weet van een vuilniswagen, dat de pers kan drukken met een kracht van zo'n 30 ton tot hooguit 40 ton. En bovendien is een vuilniswagen er voor gemaakt om (huis)vuil samen te persen of weg te persen in de containerbak. Niet zo zeer om auto's samen te persen.

Wat ik weet van een autopletter is dat die zoveel kracht hebben dat die in staat zijn om een complete auto tot een klein vierkant pakketje samen te drukken in zeer weinig tijd, zelf het motorblok bezwijkt erdoor. Dus lijkt mij dat de pers van een autopletter het wint van een vuilniswagen. Alleen vraag ik me af hoe groot is de perskracht van een autopletter, dan bedoel ik die hele sterke autopletters?

En ik heb bij een vuilniswagen ook wel eens gezien dat er naast de knop van gewoon (huis)vuil naar binnen persen, de knop waarmee je de pers bedient, ook nog een 2e knop voor het naar binnen persen zit, voor het geval de pers vast komt te zitten, of als er iets onder komt wat nogal stevig is. Dat dan als de 2e knop (2e stand, of gewoon de knop van de pers (handmatig)ingedrukt houden) dan net nog iets extra druk geeft om het gene waar die op vast loopt weg te drukken. Hierbij bedoel is niet de knoppen voor het pendelen (dat de pers meerdere slagen maakt ipv 1) en ook niet de knop voor de halve slagen, of voor het optillen van vuilcontainers, e.d., maar puur de knop voor het naar binnendrukken van het vuil.

Mijn vraag is zit er zoiets ook op een autopletter? En zitten daar nog weer meerder knoppen (standen) op waar steeds weer iets meer druk wordt uitgeoefend? Zo ja hoeveel standen kunnen er op zitten?

Zijn er ook dergelijke autpletters die vrachtwagen(cabines) of bus(jes)sen tot pakketjes drukt? Zo ja, wat is daar de perskracht van, en zitten daar ook meerdere persstanden op?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

dr. E. Noether

    dr. E. Noether


  • >25 berichten
  • 96 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 februari 2006 - 12:50

Ik las op internet dat de meest gebruikte autopletter het type is dat auto's vanaf boven platdrukt. Hiervoor is typerend een drukkracht van 150 ton, zie ook www.bronneberg.nl en zoek ook eens op Mac Crushers. Deze pletmachines verwerken 25-30 auto' s per uur (cyclus 50 seconden). Zwaardere pletmachines ben ik op mijn zoektocht niet tegengekomen, misschien dat deze schaars zijn en niet praktisch in gebruik. Meer voorkomend is wellicht het helemaal uit elkaar halen van een auto/vrachtwagen, de onderdelen op type materiaal sorteren, en de stalen onderdelen door een shredder (hakselaar) doen. Zoekwoorden voor google b.v.: autopletter, pers, shredder, scrap, crushers, presses, recycling equipment.

Als je een afbeelding hebt van een zware autopletter maar niet over de technische specificaties beschikt, kun je aan de hand van het aantal hydraulische cilinders en een schatting van hun diameter wellicht de pletkracht schatten, uitgaande van een werkdruk van zeg 180 bar.

#3

bats

    bats


  • >250 berichten
  • 411 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 februari 2006 - 22:16

M.a.w. qua kracht wint een autopletter het van een vuilniswagen. Okee, maar zitten op de bediening van een derg. autopletter ook meerdere persstanden op. Bijv. wat jij zegt een typerende drukkracht van 150 ton (dus 5 x de perskracht van de pers v.e. vuilniswagen) stand 1 is, en dat bijv. stand 2 bijv 225 ton is (bijv voor terreinwagens met een steviger carroserie) en bijv.stand 3 zegmaar 300 ton kan zijn.

Ik zal in ieder geval ook een kijkje nemen op de zoekwoorden die jij hebt op gegeven.

#4

jackryan

    jackryan


  • 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 februari 2006 - 21:06

Ik heb een vraag over de pers van een vuilniswagen en de pers van een autopletter.
Ik vraag me af of de pers van een autopletter sterker is dan die van een vuilniswagen?

Ik weet van een vuilniswagen, dat de pers kan drukken met een kracht van zo'n 30 ton tot hooguit 40 ton. En bovendien is een vuilniswagen er voor gemaakt om (huis)vuil samen te persen of weg te persen in de containerbak. Niet zo zeer om auto's samen te persen.

Wat ik weet van een autopletter is dat die zoveel kracht hebben dat die in staat zijn om een complete auto tot een klein vierkant pakketje samen te drukken in zeer weinig tijd, zelf het motorblok bezwijkt erdoor. Dus lijkt mij dat de pers van een autopletter het wint van een vuilniswagen. Alleen vraag ik me af hoe groot is de perskracht van een autopletter, dan bedoel ik die hele sterke autopletters?

En ik heb bij een vuilniswagen ook wel eens gezien dat er naast de knop van gewoon (huis)vuil naar binnen persen, de knop waarmee je de pers bedient, ook nog een 2e knop voor het naar binnen persen zit, voor het geval de pers vast komt te zitten, of als er iets onder komt wat nogal stevig is. Dat dan als de 2e knop (2e stand, of gewoon de knop van de pers (handmatig)ingedrukt houden) dan net nog iets extra druk geeft om het gene waar die op vast loopt weg te drukken. Hierbij bedoel is niet de knoppen voor het pendelen (dat de pers meerdere slagen maakt ipv 1) en ook niet de knop voor de halve slagen, of voor het optillen van vuilcontainers, e.d., maar puur de knop voor het naar binnendrukken van het vuil.

Mijn vraag is zit er zoiets ook op een autopletter? En zitten daar nog weer meerder knoppen (standen) op waar steeds weer iets meer druk wordt uitgeoefend? Zo ja hoeveel standen kunnen er op zitten?

Zijn er ook dergelijke autpletters die vrachtwagen(cabines) of bus(jes)sen tot pakketjes drukt? Zo ja, wat is daar de perskracht van, en zitten daar ook meerdere persstanden op?



Ik zie dat je goed hebt gekeken naar de bediening van vuilniswagens, maar toch een beetje mis zit. idd die knop zit er, maar die verandert niets anders dan de perscyclus van het persmechanisme van een vuilkraakpers (zoals de vuilniswagen in oficiele kringen ook wordt genoemd. Een persbeweging van een vuilnisauto bestaat uit 4 bewegingen teweten 1. uitzwaaien (persschot wordt dmv de persschotcilinders naar achteren geduwd). 2. de steekbeweging (het juk met daaraan het persschot wordt door de jukcilinders in de trog "gestoken"). 3. De schep beweging (het persschot wordt door de 2 persschotcilinders weer in de uitgangspositie gebracht.). Tot nu toe gaat alles met relatief weinig kracht gepaard. Eigenlijk wordt er nog niet "geperst". 4. de Persbeweging. Nu gaan de 2 jukcilinders "Persen" Het juk wordt rechtop gedrukt. Door een beweegbaar schot (Pers Uitdrukschot) in de laadbak wat hydraulisch wordt tegengehouden wordt het afval "verdicht". Het is afhankelijk van het soort afval hoeveel het samengedrukt wordt. Papier bijvoorbeeld is haast niet samendrukbaar maar GFT wel. Die knop waar je het over hebt verandert niets aan de druk, maar stopt de "Steek" beweging en zorgt ervoor dat het persschot gaat scheppen en daarna gaat persen. Het is dus niet meer dan een knop die een bepaalde beweging onderbreekt. Extra druk wordt in elk geval niet gegeven want dan zou je alles kapot drukken. Je kunt wel ongeveer uitrekenen met hoeveel ton er wordt geperst. Er zit op de cilinder die het persuitdrukschot tegenhoudt een overdrukventiel en dat is ingesteld op zo'n 240bar. de diameter van de laatste trap is 60mm. hiermee kun je dus uitrekenen hoeveel ton perskracht een vuilniswagen bezit. Deze uitleg geldt voor een perswagen van geesink, andere merken bezitten een ander perssysteem, echter de werking komt nagenoeg op het zelfde neer. dus uitzwaaien, insteken, scheppen en persen. bij normaal huisvuil wordt een verdichtingsgraad van zo'n 400kg/kub gehaald.

#5

bats

    bats


  • >250 berichten
  • 411 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 februari 2006 - 21:19

[edit door Miels: het heeft geen zin om zo'n groot stuk in 1 keer te quoten, dat kan je voor de overzichtelijkheid beter achterwege laten.]

Dat is dan (((6x6)xpi)/4)x240kg/cm^2=6.786kg ongeveer 6,8 ton per cilinder, dat is niet zo veel. Bij 2 cilinders zou je dus uitkomen op zo'n 13,6ton.

Dus de pers van een autopletter is nog veel sterker.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures