Springen naar inhoud

Is god overbodig in de maatschappij?

• Log in om te kunnen reageren

Poll: Is god overbodig in de maatschappij? (52 gebruiker(s) hebben cast gestemd)

1. ja, hij is overbodig (27 stemmen [51.92%])

Percentage van stemmen: 51.92%

2. nee, hij is niet overbodig (25 stemmen [48.08%])

Percentage van stemmen: 48.08%

Stem Gasten kunnen niet stemmen

ChloÚtje

ChloÚtje

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 februari 2006 - 19:10

Hallo,

ik moet voor godsdienst een soort 'rechtszaak' houden rond de vraag 'is god overbodig in de maatschappij'. Ik ben de aanklager en zeg dat hij inderdaad overbodig is! met God bedoel ik dan het volledige geloof (niet enkel het christendom)
Zou ik jullie vriendelijk mogen vragen wat jullie zouden antwoorden op deze stelling? en geef eens wat argumenten ook alsjeblief!

Alvast bedankt!
ChloÚ

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Hopper

Hopper

• >100 berichten
  • 134 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 februari 2006 - 20:26

Elk geloof is overbodig. Het draait om geld en macht, opdringen van waarden, controle over mensen, uitbuiting.
Geloof is kwaadaardig zie hoeveel mensen vermoord zijn in naam van God.
Weg met dit monster vermomd als iets goeds.

why73

why73

• >100 berichten
  • 150 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 februari 2006 - 20:38

Even vooraf: ik ben niet gelovig.

Maar toch denk ik dat overbodig een groot woord is. Ik denk dat veel mensen juist behoefte hebben aan iets om in te geloven, zodat er een eenvoudige verklaring is voor "onverklaarbare" zaken.

Tevens kan ik me indenken dat het voor velen een geruststelling (misschien niet helemaal het juiste woord) is om op iets terug te kunnen vallen en er troost in te vinden. Ook al is dat "iets" fysiek ontastbaar.
Ik weet weinig van veel

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 01 februari 2006 - 20:43

Er zijn mensen die kracht putten uit het geloof in God. Het geloof (ik neem aan dat het daarom gaat) in een God is dus niet overbodig, maar juist nuttig voor hen.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

p__

p__

• >1k berichten
  • 2972 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 februari 2006 - 21:04

Ik denk dat het de wereld in evenwicht houdt, een soort instinct dat platonische tunnelvisie tegengaat.

janos

janos

• >100 berichten
  • 217 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 februari 2006 - 23:39

Elk geloof is overbodig. Het draait om geld en macht, opdringen van waarden, controle over mensen, uitbuiting.

Het is je misschien niet opgevallen dat een geloof opzich niet kwaadaardig is... het zijn de mensen die door middel 'van' handig gebruik maken als leider van zo'n beweging om hun ideeen te laten uitvoeren. En denk jij dat als er geen geloof en religie of wat dan ook ...is, dat alles dan koek en ei zal zijn? Geen wreedheden meer , geen onderdrukking enz enz. Ik denk toch dat je het een beetje anders moet gaan zien hoor!
Er is geen dood maar voor ik het check eet ik normaal mijn brood.

janos

janos

• >100 berichten
  • 217 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 februari 2006 - 23:55

het volledige geloof (niet enkel het christendom)

ChloÚtje, dat is wel erg breed hoor.... helemaal geen geloof.
Tuurlijk moet de mens een geloof hebben, ook al zou het enkel in hem zelf zijn.
Maar allereerst moet je je wel bedenken dat met het woordje GOD niet alle mensen daar een goddelijkepersoon mee bedoelen. Voor mij betekend het woordje GOD het leven zelf. God is iets wat het leven heeft doen onstaan , in stand houd en laat evolueren. En ik ben daar niet alleen in. IK denk dat je wel heel duidelijk moet stellen welke God je overbodig vind. Een God die oordeelt b.v. of aanzet tot vernietiging, die is in mijn ogen geheel overbodig en bestaat volgens mij ook niet. Elk mens oordeeld zichzelf... oorzaak en gevolg, dat zijn de wetten van het leven net zo goed als de natuurkundige wetten. Maar ja dat is mijn overtuiging en dat hoeft natuurlijk niet de jouwe zijn.
Er is geen dood maar voor ik het check eet ik normaal mijn brood.

Johan2

Johan2

• >1k berichten
  • 1780 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 02 februari 2006 - 00:56

Hallo,
ik moet voor godsdienst een soort 'rechtszaak' houden rond de vraag 'is god overbodig in de maatschappij'. Ik ben de aanklager en zeg dat hij inderdaad overbodig is! met God bedoel ik dan het volledige geloof (niet enkel het christendom)

Dag ChloÚ,
je kan het natuurlijk over de boeg van Hopper gooien, maar met zulke domme kreten zou je jezelf alleen maar belachelijk maken. De overige bijdragen gaan meer in op waarom geloof nuttig zou kunnen zijn en dat was je vraag niet.
Daarom dit rijtje:
-Religies (God(en)) hebben een belangrijke rol gespeeld bij het ordenen van vroegere maatschappijen. Wetten en regels kwamen van God, omdat het verbinden daarvan aan een hogere macht de enige manier was om ze in een primitieve maatschappij enigszins nageleefd te laten krijgen. Tegenwoordig echter is onze maatschappij, met zijn parlement, politie en rechtbanken, zo goed georganiseerd en ver ontwikkeld dat we daar geen God meer voor nodig hebben.
-Religies hebben een belangrijke rol gespeeld bij het verklaren van het "onverklaarbare": waar komen wij vandaan, hoe ontstaat leven, waarom gaat de zon 's avonds onder en komt 's ochtends weer op enz. enz. Tegenwoordig echter hebben wij de wetenschap om voor al die zaken een verklaring te geven.
-Religies hebben een belangrijke rol gespeeld bij het aanvaarden van ons noodlot en ons lijden: het leven was kort en vol ellende, kinderen gingen meestal vroeg dood en de moeder er vaak bij enz. Bidden was vaak het enige wat men kon doen. Tegenwoordig echter hebben wij de medische wetenschap om ons van al die ongemakken te verlossen.

Zo zijn er nog wel meer zaken te bedenken, maar ik ga nu naar bed.
<i>Si vis pacem paralellum</i> (J. Goedbloed)

Kyran

Kyran

• >25 berichten
  • 85 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 februari 2006 - 06:35

Alsof alle gelovigen 'devils in disguise' zijn.
Wees alsjeblieft genuanceerder en kijk ˇˇk naar de andere kant, naar lieden zoals Martin Luther King, moeder Theresa, Leger des Heils etc...
In een land dat streeft naar vrijheid van meningsuiting, mag religie niet vergeten worden. Doet men dit wel, dan maakt men zichzelf behoorlijk ongeloofwaardig.

Kyran

Kyran

• >25 berichten
  • 85 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 februari 2006 - 06:42

het volledige geloof (niet enkel het christendom)  

ChloÚtje,  dat is wel erg breed hoor.... helemaal geen geloof.
Tuurlijk moet de mens een geloof hebben, ook al zou het enkel in hem zelf zijn.
Maar allereerst moet je je wel bedenken dat met het woordje GOD  niet alle mensen daar een goddelijkepersoon mee bedoelen. Voor mij betekend het woordje GOD het leven zelf. God is iets wat het leven heeft doen onstaan , in stand houd en laat evolueren. En ik ben daar niet alleen in. IK denk dat je wel heel duidelijk moet stellen welke God je overbodig vind. Een God die oordeelt b.v. of aanzet tot vernietiging, die is in mijn ogen geheel overbodig en bestaat volgens mij ook niet. Elk mens oordeeld zichzelf... oorzaak en gevolg, dat zijn de wetten van het leven net zo goed als de natuurkundige wetten. Maar ja dat is mijn overtuiging en dat hoeft natuurlijk niet de jouwe zijn.

Als God het leven zelf is, waarom noem je het woord God dan nog? Dan is de naam in wezen overbodig. Als God leven is, wat is de dood dan?
Zelfmoord, abortus, jacht etc. zou dan Gods zelfmoord betekenen...

Sjorssnors

Sjorssnors

• >250 berichten
  • 768 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 februari 2006 - 09:32

Hoewel ik zelf ate´st ben, vind ik het wel noodzakelijk dat er religies zijn. Inderdaad kan ook dat rust en evenwicht brengen. Met name mensen die moeite hebben om vanuit een breed perspectief te beredeneren, hebben een gemakkelijke leidraad om aan vast te klampen. Alleen maar goed zou je zeggen, zei het niet dat diegenen die wel de mogendheid hebben om een breed perspectief te hanteren voor hun conclusies, zich beperken tot de religieuze dogma's. Het meest redelijk zou zijn, het nog in het ongewisse te laten, even als andere theoriŰn, en het dus niet als 'waarheid' te pretenderen.

Windsurfer

Windsurfer

• >1k berichten
  • 1293 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 februari 2006 - 10:37

Hoewel ik zelf ate´st ben, vind ik het wel noodzakelijk dat er religies zijn. Inderdaad kan ook dat rust en evenwicht brengen. Met name mensen die moeite hebben om vanuit een breed perspectief te beredeneren, hebben een gemakkelijke leidraad om aan vast te klampen.

mee eens,
Ik ben ook atheis, en zie het bestaan van religies als de redding voor de mensheid. Het is voor veel mensen normgevend, biedt een leidraad hoe te leven, is een hulpmiddel voor moreel handelen. Stel je voor dat dit weg zou vallen, het zou een enorme chaos worden.

nee, ben blij dat ze er zijn. die negatieve bijeffecten, jammer, maar ieder voordeel heb z'n nadeel...

1207

1207

• >250 berichten
  • 991 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 februari 2006 - 11:32

Alsof alle gelovigen 'devils in disguise' zijn.  

Het gaat over het geloof. Het gaat er volgens mij niet om dat de meeste Westerse gelovigen de helft vd bijbel en de regelneverij en doctrine's van christ. geloofsleiding (bijbel, paus, pastoor, etc) naast zich neer leggen.

Bij mijn weten is geloof nog steeds aangeleerd. Als men pasgeborenen nu eens in hun jeugd aanleert om hun eigen verstand te gebruiken ipv het kritiekloos slikken van allerlei verhalen en dogma's (met alle gevolgen vandien) staan we al een hele stap verder volgens mij.

Sjorssnors

Sjorssnors

• >250 berichten
  • 768 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 februari 2006 - 11:47

Bij mijn weten is geloof nog steeds aangeleerd.  Als men pasgeborenen nu eens in hun jeugd aanleert om hun eigen verstand te gebruiken ipv het kritiekloos slikken van allerlei verhalen en dogma's (met alle gevolgen vandien) staan we al een hele stap verder volgens mij.

Precies, en dat valt te bewerkstelligen door in de opvoeding meer aandacht aan intu´tieve communicatie te schenken, en scholen meer individieel toespitsen, door individuele sterkere kanten te stimuleren, door ze zelf de lesstof te laten bepalen (uiteraard wel zo veel als mogelijk aanbieden en bewustmaken.

Kyran

Kyran

• >25 berichten
  • 85 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 februari 2006 - 15:48

Bij mijn weten is geloof nog steeds aangeleerd.  Als men pasgeborenen nu eens in hun jeugd aanleert om hun eigen verstand te gebruiken ipv het kritiekloos slikken van allerlei verhalen en dogma's (met alle gevolgen vandien) staan we al een hele stap verder volgens mij.

Je zegt nu bijna impliciet dat alle gelovigen hun 'gezond verstand' niet gebruiken. Vind ik een onterechte generalisering. Bovendien zijn er ˇˇk zat athe´sten die bijv. de Big-bang theorie als zoete koek slikken, zonder er zelf goed over na te denken.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures