Springen naar inhoud

Minicursus kleine deeltjes

• Log in om te kunnen reageren

Antoon

Antoon

• >1k berichten
  • 1750 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 februari 2006 - 22:59

Wat zouden jullie denken van een minicursus over kleine deeltjes?
Op het forum worden heel veel vragen gesteld die vaak met betrekking op kleine deeltjes, als er nou een minicursus hier in zou komen zou er een hoop moeite bespaard blijven en vaak hoef je dan nog alleen maar wat voort te bouwen op deze cursus zodat je niet zo veel hoeft uitteleggen.

onder kleine deeltjes versta ik van elementraire deetljes tot protonen en neutronen. Het zou erover kunnen gaan hoe deze zich gedragen, denk aan de eigenschappen die ze hebben en die van afhangen en hoe kern reacties en fundamentele reacties in elkaar zitten en nog veel meer.
Over de daadwerkelijke inhoud moet natuurlijk gepraat worden.
Ik kan honderden steekwoorden opnoemen waar ik aan zit te denken, we kunnen zo diep gaan als dat we zelf willen en weten.

Nu denk je misschien bestaat er niet al zo iets als www.particleadventure.org?Dit is niet zoals ik het me voorstel, ik wil dieper gaan dan deze site.

Dit is natuurlijk erg veel informatie en daarom is het veel werk ,maar vele handen maken ligt werk , dus zijn er mensen die het wat lijkt om tijd in een deze minicurus te steken?dan vraag ik deze zich hier te melden en dan praten we verder. Ook mensen die hun mening willen geven over de toegevoegde waarde van een dergelijke minicursus zijn hier natuurlijk welkom, want als er geen animo is dan wil ik er mijn tijd ook niet insteken.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Elmo

Elmo

• >1k berichten
  • 3437 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 februari 2006 - 07:28

Hoe wil je dieper gaan dan particleadventure zonder de wiskunde? Lijkt me erg uitdagend...
Never underestimate the predictability of stupidity...

Antoon

Antoon

• >1k berichten
  • 1750 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 februari 2006 - 14:24

Er mag wat mij betreft best wat wiskunde zitten, voor formules hoeven we niet te wijken, De Broglie relatie is niet eens zo moeilijk af te leiden dus dat zou er best in kunnen .

Er zijn tal lozen onderwerpen die hier op het forum vaak aan bod komen waar particleadventure geen antwoord op geeft. Verder kunnen we zo breed gaan als we zelf willen, we kunnen ook de structuur van atomen bespreken. Eigenlijk een soort minicursus waar de basis van de QM word uitgelegd, Omdat bro niet meer bezig is aan mijn cursus lijkt het me geen slecht idee dat we het met een groep proberen.

Maar jij denkt dus dat het erg lastig is? zelf vind ik particleadventure een moie en helder begin voor de introductie tot de wereld van de kleinsten, daar valt toch makkelijk verder op te bouwen? We kunnen op een hoop wat ze zeggen dieper in gaan.

Maar zoals ik al zei de daadwerkelijke onderwerpen kunnen we bespreken met de groep die zich hier voor aanmeld .

En verder kunnen we altijd nog wiskunde van de conclusies scheiden. Zodat bij de wiskunde de broglie formule word afgeleden en dat bij het teksgedeelte de formule als gegeven staan en wat dit betekend, om maar een simpel voorbeeld te geven. Zo kunnen mensen zelf kiezen wat ze willen en blijft het voor een groot publiek toegankelijk.

sirius

sirius

• >250 berichten
  • 336 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 februari 2006 - 14:34

De wiskunde van de elemenentaire deeltjes begint bij het introduceren van enorme lagrangianen, veel argumenten zijn gebaseerd op hermiticiteit van zekere argumenten, interacties worden afgeleid via feynmann pad-integralen...
Ik zou er geen zin in hebben om het in Jip en Jannekke taal te formuleren, laat ik het zo zeggen.
Duct tape is like the force: it has a dark side, a light side and it holds the universe together.

Elmo

Elmo

• >1k berichten
  • 3437 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 februari 2006 - 15:21

Ik denk dat je onderschat hoe vreselijk veel werk een site als particleadventure geweest is. Als je daar qua niveau overheen wil, dan loop je continue tegen wiskunde aan die bepaald niet meer intuitief is. Je hebt dan een hoop groepentheorie nodig, je moet golffuncties gaan mengen, er komen interactiematrices om de hoek, je hebt een berg quantumveldentheorie nodig om ueberhaubt iets uit te rekenen, ...
Bij dit soort fysica is het ongetwijfeld zo dat elk antwoord een nieuwe (moeilijkere) vraag opleverd. Daar wordt je echt niet blij van. Om je een voorbeeld te geven: ik heb wel eens voor electronen de botsings-waarschijnlijkheid uitgerekend, dat gaat ongeveer zo, en dat kostte me een halve dag...

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 02 februari 2006 - 15:24

Is het niet veel zinvoller om een introductie-cursus te maken? Zo van " dit is een atoom, dit is een quark etc. en die quarks doen dit of dat" ofzo? Dan kun je altijd nog verder ingaan op de materie in een eventuele " vervolgcursus".
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Antoon

Antoon

• >1k berichten
  • 1750 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 februari 2006 - 17:51

Ger geen slecht idee. We maken een introductie, en dan kunnen we altijd nog andere dingen gaan bespreken , intresse om mee te doen?

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 02 februari 2006 - 18:03

Was dat maar waar :roll:

Ik heb daar helaas te weinig kaas van gegeten, en de kaas die ik ervan heb gegeten heb ik al jaren niet meer gebruikt 8)

Als ik diep nadenk, of over een dergelijk onderwerp iets hoor/lees kan ik het nog wel redelijk volgen. Maar als ik het moet uitleggen aan anderen ben ik bang dat het niveau te laag wordt, of dat ik het -veel erger- verkeerd uitleg.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Elmo

Elmo

• >1k berichten
  • 3437 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 februari 2006 - 07:17

Als je het leuk vind om zo'n cursus te maken, dan kan je dat natuurlijk altijd proberen (wel een waarschuwing: ik kan niet beslissen of deze ook echt geplaatst wordt; dat doen Miels en Bro na afloop). Maar je moet je, denk ik, wel afvragen wat een introductie-cursus a la "dit is een atoom, dit is een quark etc. en die quarks doen dit of dat" toevoegd aan de Nederlandse versie van The Particle Adventure.....

Antoon

Antoon

• >1k berichten
  • 1750 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 februari 2006 - 10:07

Ja dat wil ik dus graag doen,en ik ben er van overtuigd dat dat ook mogelijk is.
Dus ik begin er aan, en geef de lessen verschillende lessen wel door op het minicursus forum.
Als er mensen zijn die mee willen helpen dan heb ik graag dat ze helpen. want anders zal het wel even duren voordat het wat is.

Gurdebeke

Gurdebeke

• >25 berichten
  • 59 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 februari 2006 - 19:20

Kortom, we typen het boek 'de bouwstenen van de schepping' vat 't Hooft over :wink:
tijd is een truc van de Natuur om te voorkomen dat alles op het zelfde moment gebeurt - John A. Wheeler

why73

why73

• >100 berichten
  • 150 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 februari 2006 - 19:28

Ik wil je wel helpen. Het is inmiddels wel een jaar of 15 geleden dat ik de theorie heb gehad, maar de basis ken ik nog wel. Dus dit zou geen probleem moeten zijn, ook ben ik wel handig om het een en ander in diagrammen/tekeningen te verduidelijken.

Tevens kan ik ook aangeven of hetgeen wat je schrijft duidelijk is of dat er nog onduidelijkheden overblijven. Het is immers een tijd geleden :roll:
Ik weet weinig van veel

Antoon

Antoon

• >1k berichten
  • 1750 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 februari 2006 - 20:46

nou Why, welkom zou ik zeggen . heb je msn? of anders meld je aan bij de groep voor minicursus schrijvers (vrij toegankelijk) dan komen we er wel uit. Nog meer animo voor het schrijven de cursus zou geweldig zijn , of zeggen wat je denkt van een cursus kleine deeltjes.

why73

why73

• >100 berichten
  • 150 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 februari 2006 - 20:54

Ik heb me inmiddels aangemeld en m'n account geupdate, met m'n msn.

Ik vond trouwens ook m'n dvd terug met een complete natuurkunde "cursus" vanaf eenvoudige mechanica t/m quantum mechanica. Ik denk dat we daar wel wat aan zullen hebben.
Ik weet weinig van veel

pdeblij

pdeblij

• >25 berichten
  • 29 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 februari 2006 - 15:12

ik wil ook wel graag helpen :roll: Ik ben nog niet super ver in de natuurkunde maar kan natuurlijk altijd leren :D

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures