twee trapswaterraket

Moderators: jkien, Xilvo

twee trapswaterraket

is het mogelijk om een tweetraps waterraket te maken? Zo ja, weet iemand een website die mij kan helpen er een te maken.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: twee trapswaterraket

het is mogelijk. Ik ken iemand en die heeft er al zo'n eentje (of meer) gemaakt en afgeschoten (je bedoelt toch met 2 of meer plastieken flessen als trappen he)

hier enkele websites:
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Re: twee trapswaterraket

Dat bedoel ik nie, ik wil een waterraket bouwen, waar de tweede trap zich van de eerste trap af schiet.

Wat mijn probleem is, is of dit uberhaupt wel mogelijk is en hoe ik de druk in de tweede trap moet opvoeren om te zorgen dat hij zich van trap 1 kan weg schieten.

Zelf had ik bedacht om een rotorje aan te laten draaien met het uitstromende water. Dit rotortje zou dan energie moeten leveren voor een compressor die de druk opvoert in de tweede trap. Maar is dit wel mogelijk???

Re: twee trapswaterraket

Compressortje mischien een beetje zwaar? Je zal véél water moeten meenemen. tip: probeer het eens met waterstof... (zal ook omhoog gaan en véél verder)

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: twee trapswaterraket

De enige manier om dit te doen, is om beide flessen beneden op druk te brengen. Dus niet met een rotortje ofzo want dat kan gewoon niet.

Als je deze twee dan aan elkaar hebt hoef je alleen maar te zorgen dat je een ontstekingsmechanisme voor de tweede hebt. Dit is mischien te maken door gebruik te maken van de druk in de eerste fles. Als deze druk namelijk gelijk is aan de buitenlucht moet de tweede afsteken.

Een soort van ventiel klepje kan omschakelen op deze manier. Hieraan verindt je dan het mechanisme van fles twee.

Berichten: 1.404

Re: twee trapswaterraket

Wat is het voordeel van een tweetraps waterraket?

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: twee trapswaterraket

Geen flauw idee...

Re: twee trapswaterraket

Die 2 trappen kunnen handig zijn om de 'raket' verder te laten vliegen. Als je een echte raket probeert op de maan te krijgen met 1 trap, zal je niet ver geraken (nog niet eens buiten de dampkring).

M.V.G.

Stinus

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: twee trapswaterraket

Kan je dat ook wetenschappelijk onderbouwen gebruik makende van ons voorbeeld van de dubbele pet-fles. Het enigste voordeel is dat de luchtweerstand kleiner is, maar dat is bij een PET-fles niet echt een issue.

Gebruikersavatar
Berichten: 117

Re: twee trapswaterraket

Het grootste voordeel is denk ik de afname van het gewicht omdat je de eerste trap afstoot...

maar denk dat het bij de petfles geen voordeel oplevert...

een water raket moet je simpel houden... als je hem hoger zou willen laten vliegen lijkt het me beter om ervoor te zorgen dat je een hogere druk kan opbouwen in de fles...

maar een twee traps raket zou er natuurlijk wel cool uitzien...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.072

Re: twee trapswaterraket

Mischien is het slim om een oude koelkastcompressor te gebruiken, die kosten niks en kunnen volgens mij een flinke druk opbouwen.

Re: twee trapswaterraket

Zo een compressor uit een koelkast is zoals je zegt krachtig (vooral als je er eentje gebruikt uit een diepvriezer) maar is ook zéér zwaar! Ik heb een compressor gemaakt met een compressortje uit de frigo, en dat ding is LOODZWAAR!

Groetjes,

Stinus

www.webmasterstinus.tk

Re: twee trapswaterraket

Compressortje mischien een beetje zwaar? Je zal véél water moeten meenemen. tip: probeer het eens met waterstof... (zal ook omhoog gaan en véél verder)

=> Waterstof mss niet wat gevaarlijk??? Je kan het verkrijgen door elektrolyse van water maar het halve litertje dat je nodig hebt duurt dagen om te maken. En dan moet je voor ontbranding zorgen en zorgen dat het onder hoge druk naar buiten komt. Eens dat het begint met ontbranden is je fles een vliegende bom. Nog nooit waterstof zien exploderen? :shock: . En dan moet je nog voor koeling zorgen bij ontbrandig zodat je fles niet opbrand. => twee mogelijkheden:

1) vloeibare stikstof: nadeel: rakket op +/- -200°C=>niet meer te gebruiken => ontbranding LEVENSGEVAARLIJK; voordeel: geen

2) vloeibare zuurstof: voordeel: werkt

nadeel: duurt WEKEN om voldoende zuurstof te maken en op temperatuur te brengen want je hebt zeker 15l nodig

WATERSTOF dus NIET proberen!!!

tis ma voor je veiligheid dat ik deze opmerking geef

Compuxsoft

Re: twee trapswaterraket

Hoeveel bar krijg je dan met zo'n compressortje van een koelkast

Berichten: 12

Re: twee trapswaterraket

Zou je niet kunnen proberen om in de tweede fles een CO2 capsule te plaatsen?

Reageer