verhouding massa top-bottom quark

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 375

verhouding massa top-bottom quark

vraagje voor de professionals :roll:

het viel mij op dat de massa van u en d quark (ongeveer)gelijk is(beide 360 Mev/C²) terwijl er tussenn stange en charm al een verschil is van een factor 3 (540 MeV/c² tov 1500 MeV/c²) en dat dit verschil bij top en bottom nog groter is, meer dan 30 keer(5 GeV/c² tov 173 GeV/C²)

nochtans worden ze soms in paren vermeld u/d c/s en t/b en is de lading steeds +2/3e en -1/3e

iemand een suggestie?

grtz

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: verhouding massa top-bottom quark

Ze worden in groepen (of generaties) gezet omdat ze volgens de theorie van de subatomaire fysica gemeenschappelijke eigenschappen hebben.

Er zijn 3 generaties van materie:

Afbeelding

Zo kan je dus een top-quark (met voldoende energie) omzetten in een bottom-quark en een (tau) neutrino en een anti-tauon. Maar het is niet echt mogelijk voor dat top-quark om omgezet te worden in een down-quark en een (electron) neutrino en een anti-electron: dat zou een interactie buiten de generatie zijn. Het komt overigens wel voor, maar is veel minder waarschijnlijk dan interactie binnen de generatie.

Voor veel meer over de sub-atomaire fysica raad ik deze website aan.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Berichten: 375

Re: verhouding massa top-bottom quark

en het anwoord is: ze weten het zelf nog niet :roll:

thx voor de site, best wel mooi

Berichten: 336

Re: verhouding massa top-bottom quark

wannes schreef:en het anwoord is: ze weten het zelf nog niet   :roll:  

thx voor de site, best wel mooi


Wat weten ze precies niet dan? Het antwoord op de vraag: "Iemand een suggestie?"
Duct tape is like the force: it has a dark side, a light side and it holds the universe together.

Berichten: 375

Re: verhouding massa top-bottom quark

sirius schreef:
wannes schreef:en het anwoord is: ze weten het zelf nog niet   :P  

thx voor de site, best wel mooi


Wat weten ze precies niet dan? Het antwoord op de vraag: "Iemand een suggestie?"
ik had mijn vraagprecies niet zo duidelijk gesteld :roll:

men vraag was waarom er zoveel verschil is tussen de massa van een top en bottom quark terwijl up en down evenveel wegen er er dus toch wel veel gelijkenissen zijn tussen de 2 groepen

Reageer