Springen naar inhoud

[Natuurkunde] onderwerp van mijn p.o. natuurkunde

• Log in om te kunnen reageren

M1tche11

M1tche11

• 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 februari 2006 - 09:47

Mijn collega en ik zijn een beetje stom geweest... we wilden een grootse proef doen met planten die groeien onder invloeden van verschillende soorten licht en verschillende CO2 toevoeren... nu is het echter te laat om in 2 weken nog daadwerkelijk effect waar te nemen op een plant.

We hadden echter al 2 kleine natuurkundeproeven gedaan met licht. We hebben met verschillende lampjes de lichtsterkte (lux) opgemeten, dat in een grafiek gezet. Daarnaast hebben we ook nog m.b.v. een tralie verschillende kleuren licht ontleed en zo de golflengtes op kunnen meten van elk licht.

Nu zoek ik nog een nieuw aanknopingspunt om deze 2 proeven te kunnen verwerken in een losse p.o. natuurkunde...

Alvast hartelijk dank.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Dalton

Dalton

• >250 berichten
  • 808 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 februari 2006 - 10:19

Een snel proefje om een effect te zien bij planten is met chloroplasten.

Je kunt de bladgroen korrels isoleren en vervolgens verschillende soorten licht erop laten schijnen. Bij de optimale frequentie gebeuren dan dingen die je kunt meten. Ook verschillende concentraties CO2 zullen effect hebben. Er is een heel groot verband tussen groeisnelheid en de omzetting die je meet.
Sorrie dat ik zo vaag ben, het is al een hele tijd geleden dat we dat op school gedaan hebben.
Het is een proefje dat binnen 1 of 2 dagen kan.

Misschien weet iemand hier op het forum nog wel wat details, of kun je wat vinden op internet.

M1tche11

M1tche11

• 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 februari 2006 - 16:08

Als iemand op het forum hier wat meer over weet zou het echt geweldig zijn!

Dalton

Dalton

• >250 berichten
  • 808 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 februari 2006 - 17:23

Deze link geeft een vrij duidelijke omschrijving.
Het gaat hier om een voorschrift voor studenten waarvan een aantal dingen al klaar gezet zijn en dus niet vermeld worden.
Ik heb bijvoorbeeld geen idee wat de extractie buffer is.
Toch kun je aan de hand van dit voorschrift zien of het mogeljk is om dit uit te voeren met de middelen die je tot je beschikking hebt.

http://coofarm.fmns....e/ond2_alg.html

M1tche11

M1tche11

• 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 februari 2006 - 19:16

Een snel proefje om een effect te zien bij planten is met chloroplasten.

Je kunt de bladgroen korrels isoleren en vervolgens verschillende soorten licht erop laten schijnen. Bij de optimale frequentie gebeuren dan dingen die je kunt meten. Ook verschillende concentraties CO2 zullen effect hebben. Er is een heel groot verband tussen groeisnelheid en de omzetting die je meet.
Sorrie dat ik zo vaag ben, het is al een hele tijd geleden dat we dat op school gedaan hebben.
Het is een proefje dat binnen 1 of 2 dagen kan.

Misschien weet iemand hier op het forum nog wel wat details, of kun je wat vinden op internet.

Maar is het eigenlijk niet zo dat chloroplasten niet groeien?

Dalton

Dalton

• >250 berichten
  • 808 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 februari 2006 - 22:15

Chloroplasten zijn eigenlijk net als mitochondrieen, ze planten zich wel voort.
Maar dat is niet relevant voor je proef.
In deze proef meet je alleen de omzetting van licht naar organische energie.
Deze energie heeft een plant nodig om te groeien.
Dus als je bij een bepaalde golflengte veel omzetting meet, dan weet je dat bij die golflengte de plant waarschijnlijk goed zal groeien.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures