DCPIP

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

DCPIP

Hoi,

Ik zit in VWO6 en moet voor Scheikunde het zgn. "Cito-practicum" doen. Dit gaat over frisdrank en de bepaling van het Vitamine C-gehalte in Spa Citron. Nu gaat dit op zich wel lukken. Heb alleen nog een aantal probleempjes met het "DCPIP"

Ik heb 3 kleine vraagjes...

1. Heeft iemand voor mij een handleiding voor de bereiding van DCPIP (2,6-dichloorfenol-indofenol). Dit is namelijk nergens te vinden op internet.

2. Hoeveel DCPIP is er ongeveer nodig voor een oplossing van Spa Citron?

3. Moet de Spa Citron verdund worden voor de DCPIP eraan toegevoegd wordt?

Alvast bedankt,

Ine Brouwers

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: DCPIP

DCPIP moet je niet maken maar aanschaffen. Dit is namelijk niet zo een twee drie eenvoudig te maken.

Je schaft dan een standaard kit aan. Hier staat genoeg info in om je experiment mee uit te voeren.

Als je niet weet hoe veel je toe moet voegen dan kan je dit via een reactie vergelijking ook uitrekenen.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 2

Re: DCPIP

hallo,

het eenigste dat ik van DCPIP weet is dat je daar mee vitamine C (ascorbinezuur) me kan aantonen.In geoxideerde toestand is een dichloorfenolindofenol-oplossing blauw gekleurd in alkalische midden en roze in zuur midden. In gereduceerde vorm is dichloorfenolindofenol kleurloos. (vitamine c zal DCPIP reduceren, en dus zelf geoxideerd worden. vandaar dat vitamine c soms al anti-oxidans toegevoegd wordt aan voedingsmiddelen.

Reageer