Springen naar inhoud

Jezu´eten sekte of ware Christenen ?

• Log in om te kunnen reageren

-Frankenstein-

-Frankenstein-

• >250 berichten
  • 385 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 februari 2006 - 14:27

Hoe meer ik me in het Christendom verdiep des te minder ik van deze religie begrijp.

De geheime onderwijzingen of Monita Privata in de SociŰteit van Jezus http://users.skynet....79/jesuits6.htm is naar mijn mening een meesterwerk.

Het vergt enig leeswerk en het is info die goed gebruikt kan worden voor politiek, bemachtigen van een erfenis, opzetten van een nieuwe sekte, uitbuiten van gewetensproblemen, tyrannenmoord, huwelijksbemiddeling, biecht tactieken, omgang geestelijke gesteldheid van een vrouw, etc, etc, etc.

Wellicht heeft I˝igo de Loyola het Christendom wel begrepen en is het niet de Bijbel maar de Kerk die deze religie bepaalt. Wat is jullie mening hierover ?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Johan2

Johan2

• >1k berichten
  • 1780 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 02 februari 2006 - 16:18

Hoe meer ik me in het Christendom verdiep des te minder ik van deze religie begrijp.

Als je de geschriften van de heer Somers neemt om je er in te verdiepen, zul je ook niet veel verder komen, vrees ik. Ik wist dat hij het niet altijd even nauw neemt met zijn bronnen, maar dit slaat echt alles. Ik ben er even snel diagonaal doorheen gefietst, maar klopt het dat hij de Monita Privata serieus als authentiek geheim stuk van de Jezu´eten beschouwt? Dat is zoiets als de geheime Protocollen van Sion als authentieke Joodse stukken zien. Beide geschriften, de Moniata en de Protocollen, hebben sowieso veel met elkaar gemeen. Ze zijn geschreven om de tegenstander in een kwaad daglicht te stellen en om deze als doortrapte, niets ontziende manipulatoren af te schilderen die uit zijn op de wereldheerschappij, ten koste van alles.
Om ons tot de Monita te beperken: Polen was een zeer vruchtbare bodem voor de reformatie. Protestanten uit de Nederlanden, maar ook uit b.v. ItaliŰ (Socinius) trokken er heen, konden er hun geloof in vrijheid belijden en vonden veel weerklank bij de lokale bevolking. Om de oprukkende Reformatie te stuitten startte de RK kerk een "tegenoffensief", de zogenaamde Contrareformatie, waarbij de nieuw opgerichte orde der Jezu´eten een frontrol vervulde. Jezu´eten waren, anders dan de vroegere dorpspastoors, zeer goed opgeleid, theologisch goed geschoold, levend volgens de regels van de kerk (sober, dienstbaar, celibatair) en bovenal strijdbaar. Zij waren over het algemeen zeer succesvol met het "terugwinnen" van zieltjes en daarom zÚÚr gehaat bij hun reformatorische tegenstanders. Geen wonder dan ook dat men hen zo zwart en duivels mogelijk probeerde af te schilderen. Dßt is de achtergrond van de Monita en niets anders.
<i>Si vis pacem paralellum</i> (J. Goedbloed)

Fikret

Fikret

• >100 berichten
  • 160 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 februari 2006 - 20:04

is het niet de Bijbel maar de Kerk die deze religie bepaalt. Wat is jullie mening hierover ?

Mee eens.

-Frankenstein-

-Frankenstein-

• >250 berichten
  • 385 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 februari 2006 - 20:18

Zij waren over het algemeen zeer succesvol met het "terugwinnen" van zieltjes en daarom zÚÚr gehaat bij hun reformatorische tegenstanders. Geen wonder dan ook dat men hen zo zwart en duivels mogelijk probeerde af te schilderen. Dßt is de achtergrond van de Monita en niets anders.

Ho, ho verklaar eens waarom ze uit veel steden en koningshuizen getrapt zijn en waarom ze geen Paus kunnen worden ?

Als je de geschriften van de heer Somers neemt om je er in te verdiepen, zul je ook niet veel verder komen, vrees ik. Ik wist dat hij het niet altijd even nauw neemt met zijn bronnen, maar dit slaat echt alles. Ik ben er even snel diagonaal doorheen gefietst, maar klopt het dat hij de Monita Privata serieus als authentiek geheim stuk van de Jezu´eten beschouwt? Dat is zoiets als de geheime Protocollen van Sion als authentieke Joodse stukken zien. Beide geschriften, de Moniata en de Protocollen, hebben sowieso veel met elkaar gemeen.

Prima Johan2, geef mij meer informatie waaruit blijkt dat Somers het niet even nauw neemt met zijn bronnen.

Het idee van aantrekkelijke Jezuieten op weduwen af te sturen, enigszonen van rijke komaf zien in te palmen voor de societeit van Jezus, bedelen om grote leningen bij de rijken om vervolgens van een erfenisdeel af te zien als de schuld maar wordt kwijtgescholden, etc zijn naar mijn mening oplichterspraktijken. Dit alles gebeurde omdat ze veel geld nodig hadden voor de bouw van nieuwe kerken in prachtige chaotische barokstijl, kerstshows, opzichtig brood aan de armen gaven, etc.

Het is wellicht een vorm van Christendom dat me meer aanstaat dan Calvijn en de zijnen die een streep door het plezier van het leven haalden door op de proppen te komen met erfzonde, soberheid, en andere SGP tyrannie.

Johan2

Johan2

• >1k berichten
  • 1780 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 03 februari 2006 - 00:18

Prima Johan2, geef mij meer informatie waaruit blijkt dat Somers het niet even nauw neemt met zijn bronnen.

Somers wordt in wetenschappelijke kringen toch vooral als schertsfiguur gezien die voornamelijk wordt doodgezwegen. Hier een behoorlijk vernietigende recensie van zijn boek over Jehova's Getuigen: http://home.zonnet.n...erg/somers.html
In het boek "toont hij aan" dat de meeste JG's geestesziek zijn, zoals hij ook al "aantoonde" dat Mohammed en Jezus geestesziek waren: http://www.bbet.org/...rankzinnige.htm
Jij zal het vast wel erg interessant vinden, maar laat ik je vertellen dat mensen die wat verder nadenken zullen beseffen dat er waarschijnlijk bij de heer Somers zelf iets niet helemaal fris is in zijn bovenkamer. Hij schijnt zelf een gewezen Jezuiet te zijn, dus dat verklaart misschien iets van zijn, nb!!:, religieuze bezetenheid.

Het idee van aantrekkelijke Jezuieten op weduwen af te sturen, ... etc zijn naar mijn mening oplichterspraktijken.

Ja, en daarom werd hen dat ook door tegenstanders verweten. Zwartmaken heet dat, zoals daarvoor monniken werd verweten dat ze aan de nonnen zaten. En in beide gevallen zal het ook wel eens, of vaker, zijn voorgekomen, maar het was geen beleid en het stond zeker niet in "geheime voorschriften". Als je dat echt gelooft, ben je erg kortzichtig. Zeker ook een grote fan van de Da Vinci Code?

Het is wellicht een vorm van Christendom dat me meer aanstaat dan Calvijn en de zijnen die een streep door het plezier van het leven haalden door op de proppen te komen met erfzonde, soberheid, en andere SGP tyrannie.

Nou, ik herinner me twee gevallen, enkele jaren gelden, van SGP'ers (ÚÚn met, of voor zijn zoon) die geloofsgenoten voor vele tienduizenden guldens/euro's opgelicht hadden, dus ook in die kringen kun jij je gelukkig prima thuis voelen hoor Frankenstein.

-Frankenstein-

-Frankenstein-

• >250 berichten
  • 385 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 februari 2006 - 02:59

Somers wordt in wetenschappelijke kringen toch vooral als schertsfiguur gezien die voornamelijk wordt doodgezwegen. Hier een behoorlijk vernietigende recensie van zijn boek over Jehova's Getuigen: http://home.zonnet.n...erg/somers.html
In het boek "toont hij aan" dat de meeste JG's geestesziek zijn, zoals hij ook al "aantoonde" dat Mohammed en Jezus geestesziek waren: http://www.bbet.org/...rankzinnige.htm
Jij zal het vast wel erg interessant vinden, maar laat ik je vertellen dat mensen die wat verder nadenken zullen beseffen dat er waarschijnlijk bij de heer Somers zelf iets niet helemaal fris is in zijn bovenkamer. Hij schijnt zelf een gewezen Jezuiet te zijn, dus dat verklaart misschien iets van zijn, nb!!:, religieuze bezetenheid.

Dank voor de info, ik ga op een ander tijdstip deze informatie tot me nemen. Wel wil ik eraan toevoegen dat het me niet interesseert wat Somers allemaal uitspookt, het gaat mij om de Monita Privata.

Nou, ik herinner me twee gevallen, enkele jaren gelden, van SGP'ers (ÚÚn met, of voor zijn zoon) die geloofsgenoten voor vele tienduizenden guldens/euro's opgelicht hadden, dus ook in die kringen kun jij je gelukkig prima thuis voelen hoor Frankenstein.

De laatste regel is van een KK'istisch gehalte, niet meer doen svp.

In het geval van de Jezuieten kan ik de humor er wel van inzien, geld ontfrutselen van de rijken en het fortuin doneren aan pracht en praal voor allen en brood voor de armen. Wat die SGP'er betreft zal dat geld de mensheid niet ten goede komen.

Roland Ronceval

Roland Ronceval

• >250 berichten
  • 756 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 februari 2006 - 03:52

Dr. Herman Somers is inderdaad niet helemaal "normaal". Hij heeft drie doctoraten, als ik me goed herinner, in de theologie, de klassieke filologie, en in de psychologie. En hij is inderdaad een voormalig jezuiet, wat onder meer inhoudt dat men meer dan een gemiddeld IQ heeft.

Men moet echter niet voetstoots aannemen wat hyperintelligente mensen te vertellen hebben. Over de jezuieten bijvoorbeeld bestaat er heel wat literatuur.
Point n'est besoin d'espÚrer pour entreprendre
Ni de rÚussir pour persÚvÚrer
(Guillaume le Taciturne)

Johan2

Johan2

• >1k berichten
  • 1780 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 03 februari 2006 - 08:22

De laatste regel is van een KK'istisch gehalte, niet meer doen svp.

Geen idee waar KK'istisch de afkorting van is, maar je bedoeling is duidelijk. Echter, met het aanprijzen van oplichting maak je je niet echt geloofwaardig en dßt vond ik nou humoristisch.

Men moet echter niet voetstoots aannemen wat hyperintelligente mensen te vertellen hebben.

Bobby Fischer is tenslotte ook niet bepaald de domste thuis.
Mad scientists, dat zal Frankenstein hierin wel aanspreken. Een waardig kind van zijn vader.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures