Springen naar inhoud

[scheikunde] experiment

• Log in om te kunnen reageren

Space Cees

Space Cees

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 februari 2006 - 17:01

hallo allemaal

ik heb net hier een experiment uitgevoerd, maar ik weet niet hoe ik een waarneming moet maken of een conclusie, mischieneen rare vraag maar ik kom er niet uit, mis kn iemand helpen

Benodigdheden.

- 4 reageerbuizen, waarbij 2 zijn gevuld met jood+krijt
- Flesje met hexaan
- 2 trechters
- 2 filterpapiertjes
- Water.

Verslag.

We hebben twee reageerbuizen met beide een kleine hoeveelheid jood en krijt.
We voegen in de ene reageerbuis 4Ml water toe.
We voegen in de tweede reageerbuis 4Ml hexaan toe.
Verbolgens schudden we beide reageerbuizen krachtig.
We nemen 2 aparte (lege) reageerbuizen met daarop een trechter, met daarop een stukje filterpapier. We doen het mengsel van reageerbuis 1 in de trechter die op een reageerbuis is geplaatst, en het filterpapier doen we op de trechter. Datzelfde doen we bij reageerbuis 2. Nu kijken we wat er gebeurt.

nadit kom ik niet verder, wie kan helpen????????

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

JeroenMeloen

JeroenMeloen

• >25 berichten
  • 86 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 februari 2006 - 22:41

Wat dacht je van uitvoeren en opschrijven wat je ziet? Dit noemt men in de volksmond ook wel 'waarnemingen'.

Bij de conclusie zou je de reactievergelijking kunnen opschrijven, en als dit te moeilijk is gewoon wat je denkt dat er gereageerd heeft met wat en waarom.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44879 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 02 februari 2006 - 22:51

Waarnemen betekent zien/ruiken/voelen/horen wat er gebeurt, wat zat er in je eerste reageerbuizen, en wat komt er in je lege reageerbuizen terecht, hoe ziet (ruikt etc) dat eruit, wat blijft er achter op het filterpapier, hoe ziet dat er uit.

Ook meten is zoiets, hoeveel zat er eerst van elk produkt in elke buis, en hoeveel van de verschillende reaktieprodukten is op welke plaatsen terechtgekomen.

En als je nette waarnemingen hebt, kunnen we altijd helpen met conclusies trekken. :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Space Cees

Space Cees

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 februari 2006 - 12:57

ik zie dat in het ene reageerbuis, de jood+krijt op de bodem blijft liggen(bij hexaan) en met water dat het zich mengt

nu leg ik er een filterpapier op, ik zie dat bij het water het scheid, en bij hexaan nog een beejte rose kleur inzit (kleur van jood+krijt)

dit is de waarneming

SpaceCees

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44879 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 03 februari 2006 - 15:49

ik zie dat in het ene reageerbuis, de jood+krijt op de bodem blijft liggen(bij hexaan) en met water dat het zich mengt  

nu leg ik er een filterpapier op, ik zie dat bij het water het scheid, en bij hexaan nog een beetje rose kleur inzit (kleur van jood+krijt)

De in rood gemarkeerde waarnemingen zijn tegenstrijdig.

met mengen, bedoel je oplossen (helder) emulsie (stof zwevend in de vloeistof)

Kortom, je waarnemingen zijn nog lang niet volledig. Aan de hand van je gedeltelijke waarnemingen krijg ik niet de mogelijkheid mee te kijken.

bij het water het scheid,

Wat scheid waarvan, hoe zien elk van de scheidingsproducten er uit?

bij hexaan nog een beetje rose kleur inzi

waarin, in de hexaan (strijdig met "de jood+krijt op de bodem blijft liggen(bij hexaan)")

kortom, maak een tabelletje met de drie stoffen per reactie, en een beschrijving van waarneembare eigenschappen voor elk van die stoffen op elk moment in je proces. :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8252 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 februari 2006 - 16:07

Voordat je ook maar aan een experiment kan beginnen is het belangrijk/nuttig/handig om te begrijpen wat je uit wil voeren en welke principes hieraan ten grondslag liggen. Zo is het eenvoudig om je waarnemingen te verklaren. Zo kan je tevens al een hypothese opstellen. Zonder hypothese kan je geen experiment uitvoeren. Een hypothese opstellen na een experiment is letterlijk als mosterd na de maaltijd. Een conclusie schrijf je aan de hand van eerder genoemde hypothese. Hierin geef je aan of je hypothese klopt of dat deze juist niet klopt.

Als je hypothese niet klopt, dan geef je ook gelijk aan waardoor je denk dat je hypothese niet klopt en hoe je dit verder zou kunnen onderzoeken. Mocht je je nog dingen afvragen van 'hoe zit zus en hoe zit zo', dan is het aan te raden om adviezen voor vervolg experimenten te geven. Hier zijn docenten dol op.

Dit is helemaal van belang bij een profielwerstuk oid wat je uitvoerd. Zo lever je onderzoeksresultaten aan voor een volgende groep die hierop (het jaar na jou) verder kunnen borduren. Als je dan aanbevelingen doet voor een vervolg experiment dan kunnen zij hier makkelijker op voortborduren.
"Meep meep meep." Beaker

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures