Elektronegativiteit

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 30

Elektronegativiteit

Is het zo dat een sterk elektronegatief element dat een alsmaar sterkere partieel negatieve lading krijgt (covalente binding) ook steeds minder elektronegatief wordt omdat de binding zwakker wordt door polarisatie, daardoor ook de bindingsenergie daalt en daarmee dus ook het verschil in elektronegativiteit verkleint? (Pauling)

Berichten: 1.379

Re: Elektronegativiteit

Probeer eerst eens konkreet te worden. Noem eens een electronegatief element bij naam en een verbinding als voorbeeld. En stel dan eens opnieuw de vraag aan de hand van dit voorbeeld.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 30

Re: Elektronegativiteit

Wel,

We weten dat HClO een zwakker zuur is dan HClO2, dan HClO3, dan HClO4. (in volgorde van stijgende zuursterkte)

Dit komt omdat de geconjugeerde (gedeprotoneerde) vorm van bv HClO4 beter gestabiliseerd wordt dan HClO, met name door mesomerie. (via de zuurstoffen)

Nu vroeg ik me af of stabilisatie ook kon door inductieve effecten. Ik kwam tot de conclusie dat bij HClO het inductief effect het sterkst werkt. Daar is de zuurstof-waterstof-binding het sterkst gepolariseerd. (Klopt dit?) Dan zou je HClO als sterkste zuur verwachten. Maar blijkbaar werkt het mesomere effect sterker door dan het inductieve effect. Is dit juist geredeneerd?

Bdankt

Reageer