Springen naar inhoud

[natuurkunde] systeembord

• Log in om te kunnen reageren

Marije

Marije

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 februari 2006 - 19:07

Ik moet volgende week met een klasgenoot een practicum voor natuurkunde doen, namelijk zelf iets bedenken (bijvoorbeeld een inbraakalarm) en dat met een systeembord bouwen. Het moet ook werken :roll:
Maar nou is het probleem dat het iets origineels moet zijn. Naar mijn mening zijn er nou ook weer niet zóveel dingen die je kan doen met een systeembord, aangezien we maar twee output mogelijkheden hebben: de LED en de zoemer (ja en pulsen tellen).
Heeft iemand misschien een goed idee? Het maakt niet uit of het ingewikkeld is. Het practicum wordt beoordeeld op originaliteit, moeilijkheidsgraad en betrouwbaarheid van het systeem.
Alvast heel erg bedankt 8)

edit: las net pas dat het vak tussen haken moest, excuses :wink:

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44863 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 02 februari 2006 - 20:00

welke sensoren en elektronische componenten heb je op je systeembord ter beschikking?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Marije

Marije

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 februari 2006 - 20:32

geluidsensor, lichtsensor, drukschakelaar, variabele spanning, puls generator. Ik weet niet zo goed wat je bedoelt met elektrische componenten, maar dit zijn de dingen die wij op het systeembord hebben:
Geplaatste afbeelding

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44863 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 02 februari 2006 - 21:18

Bij elektronische componenten zat ik in eerste instantie te denken aan NTC- en LDR- weerstanden, transistoren en diodes etc.

dit is eigenlijk veel leuker. Dan kunnen we eens gaan brainstormen. :roll:
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44863 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 04 februari 2006 - 17:01

ideetje?

een geluidsfuik: de politie krijgt klachten over lawaaiige auto's en brommers langs een Provinciale Weg, en wordt verzocht hieraan iets te doen. Ook willen ze weten hoe groot het percentage mobilisten is dat nou eigenlijk over een bepaalde geluidsgrens heengaat.

Langs de weg stellen ze een lichtsensor en een geluidssensor op.

De lichtsensor wordt permanent beschenen door een LED. Het sensorsignaal wordt via de invertor omgedraaid, dus zodra een mobilist de straal onderbreekt komt er een wél-signaal.

De geluidssensor is gekoppeld aan een comparator, zodat er pas een wél-signaal komt indien een bepaald geluidsniveau wordt overschreden.

Het lichtsignaal wordt aan de teller gekoppeld om een telling te geven voor het totaal aantal voertuigen. Licht-en geluidssignaal worden samen aan de EN-poort gehangen. Indien deze poort signaal geeft gaat bij de politiefuik een eindje verderop een zoemer af en een lampje branden, (zal wel via het relais moeten lopen denk ik). Omdat het signaal maar kort zal zijn is de geheugencel misschien nuttig. Een drukschakelaar hierbij kan die geheugencel resetten (als ik die geheugencel tenminste goed begrijp)

De meeste onderdelen van je bord zijn zo wel in gebruik lijkt me...... :roll:

Marije

Marije

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 februari 2006 - 16:52

Bedankt voor het idee! Klinkt wel origineel en te doen. Ik ga het zo uitproberen.

Revelation

Revelation

• >1k berichten
  • 2364 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 09 februari 2006 - 22:15

Wat ik gedaan heb in dit practica is het maken van een valse start alarm in een autowedstrijd. Eerst wordt mbv LEDjes de start weergeven. Als tijdens de start de druksensor (zit niet op het schakelbord, gebruik de variabele spanningsbron) meer dan 2,0V doorzendt, gaat het valse start alarm af. Veel succes :roll:

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures