leeft haar?

Moderator: ArcherBarry

Reageer

leeft haar?

ik heb maar één vraag... leeft haar?

Gebruikersavatar
Berichten: 81

Re: leeft haar?

Volgens mij bestaan de haarwortels uit levende cellen, maar bij de uitgroei verliezen die cellen hun kernen...

Haar leeft dus niet, want anders zou het nogal pijnlijk zijn telkens we naar de kapper gaan :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: leeft haar?

nope is enkel ceratine enzo die afgezet wordt .

het groeit wel maar das al.

xd
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: leeft haar?

Vanaf vlak boven de hoofdhuid (net buiten het haarzakje) sterven de cellen af. Haar leeft dus niet.

Iets kan wat leeft hoeft trouwens geen pijnsensatie te hebben.. als er geen zenuweinden zitten.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 174

Re: leeft haar?

Er wordt soms beweerd dat haar na je dood nog blijft groeien. Is dit een fabeltje? Zo nee, hoe komt dit dan?
You can't predict a fool's behaviour

Gebruikersavatar
Berichten: 481

Re: leeft haar?

Haar leeft niet, je kunt het vergelijken met je nagels. Wel kun je via haar-onderzoek nagaan of je in een bepaald milieu hebt gewoont, kwik, zilver, ect. worden in je haar afgezet, of dat ook in je nagels gebeurt weet ik niet. Én ja! na je dood groeit haar én nagels nog een poosje door, hoe jammer ook voor de mensen die in zondags pak, netjes geknipt opgebaart worden, na een aantal weken zien ze er heel anders uit. :shock:
Het leuke van rondzwerven is dat je nooit buiten spel kan staan.

(Charles m. Schulz, Snoopy's wijze waarheden. 1984)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: leeft haar?

Wat moet ik me hier bij voorstellen? Als je geschoren wordt net voor of net na het overlijden, heb je dan twee dagen later nog een baard? of hebben we het over een aantal uur dat het doorgroeid? Of minuten?
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent

the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: leeft haar?

Naar het schijnt groeit je haar echt nog een stuk als je dood bent.

De vampiers zijn op die manier ontstaan: mensen werden begraven, om een of andere reden opgegraven en wat zagen ze: mensen die helemaal verwilderd waren met langere haren, (baarden eventueel), lange nagels. Kon niet anders dan het werk van de duivel :shock:
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Re: leeft haar?

Ik dacht dat het maar zo lijkt omdat je lichaam uitdroogt, en je vel terugtrekt, zodat je nagels verder uit steken.

Want een complete baard is nog niet waargenomen volgens mij, maar plaatjes zijn welkom :shock:

Afgezien van de bacterien in je lichaam, functioneren je cellen toch niet meer, geen zuurstof enzo?

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: leeft haar?

wel het is eigenlijk niet zo moeilijk om inte beelden als je dood gaat wil dat zeker niet zeggen dat alle cellen dood zijn. Enkel is het bestuur van al die cellen weg en zijn alle toevoer lijnen onder broken, maar kunnen bv haar en al die dingen nog lekker doorgroeien.

xd
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Re: leeft haar?

Het is eigenlijk moeilijker in te beelden dat cellen blijven functioneren als je dood bent.

Die aanvoer lijnen zijn inderdaad stop gezet, en daarmee dus ook de aanvoer van noodzakelijke nutrienten en zuurstof + afvoer van afvalstoffen en CO2, voor het functioneren van de cellen.

Als je een wegversperring aanlegt voor de in- en uitgang van een fabriek, dan zal die snel stoppen met produceren.

Misschien dat er nog een voorraadje grondstoffen ligt, maar dat is ook zo verbruikt.

Want bij de synthese van eiwit, dus haar of nagel, (keratine) is er wel degelijk aanvoer van aminozuren en ATP nodig.

En nagels groeien ongeveer 3mm per maand, dus om te kunnen constateren dat nagels door groeien, zouden de cellen een maand na overlijden nog goed moeten functioneren.

+ het feit dat menselijke enzymen hun optimum temperatuur hebben dat ongeveer gelijk is aan de constante temperatuur van het menselijk lichaam +- 37 graden.

En de lichaamstemperatuur van een dood persoon ligt dus ver onder dit optimum, zodat enzymen niet meer goed kunnen werken.

Sterker nog, de daling van je lichaamstemperatuur is het gevolg van het uitblijven van cel activiteit.

Dus als bepaalde reacties uitblijven, stort vanzelf de hele keten van processen in elkaar.

Dus een tijdje door groeien, ik geloof er niet zo in.

Als het wel zo is, zou ik wel willen weten hoe. :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: leeft haar?

touche dat zijn ook wel stevige feiten....

maar wat is het antwoord dan wel?

xd
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Re: leeft haar?

Ik denk dat door uitdroging je huid zich terugtrekt/verschrompeld, zodat de nagelriemen zich verplaatsen richting je hand zeg maar, zodat de nagels meer bloot komen te liggen, en dan langer lijken.

En je haren, ik denk dat het het best is te zien bij baardgroei.

Want hoe glad je ook scheert, onderhuids is je haar nog aanwezig, ik denk een mm of 4, dus als je huid uitdroogt steekt dat haar weer uit.

En volgens mij worden de verhalen ook wel aangedikt, dat het effect in het echt wel meevalt .

Tenzij je natuurlijk levend begraven wordt he? :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 174

Re: leeft haar?

In ieder geval, lang haar hebben na je dood heeft geen enkel evolutionair voordeel :shock:
You can't predict a fool's behaviour

Reageer