Waarom altijd moslims...

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 1

Waarom altijd moslims...

Hallo allemaal...

waarom als het om vrijheid van meningsuiting gaat, mogen we altijd islam , hun religie hun profeet en alles wat met islam t maken heeft wel zwart maken, beledigen , belachelijk maken en zeggen wat we denken???????? :? :? :roll: :P :P :P :)

Maar wanneer we over een andere volk,hun religie praten, mag ht niet en is schokkerend... heb absoluut niks tegen joden enzo maar wanneer er slecht over ze gepraat wordt en geloof me vind ik ook niet oke en over welke geloof dan ook slecht gepraat wordt... maar dan wordt er actie ondernomen en worden er maatregelen en excuses aangeboden...

wanneer een kamerlid iets over het 2de kamer zegt en of hij een bepaalde mening over een kamerlid heeft wordt meteen bij de kraag gepakt en moet zijn/haar woorden terug trekken enzo.......

Kan iemand dat mij uitleggen.. waarom we alleen wanneer we islam

( moslims ) belachelijk maken en beledigen, dan pas van een vrijheid van meningsuiting spreken en andersom en als het over een andere volk gaat mag het niet en is dan pas beledigend enzooo...

Waar zijn wij eigelijk mee bezig :P :D :D :) :P

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Waarom altijd moslims...

Volgens mij is dat helemaal niet zo, waarom ervaar je dat zo?

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Waarom altijd moslims...

Ik ga met TD mee in deze. Ook als je iets verkeerds zegt over moslims dan wordt je daarop aangeproken. Voor zover ik weet wordt daar geen onderscheid in gemaakt.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 790

Re: Waarom altijd moslims...

Afgezien van de excessieve uitingen van een select groepje moslims, vind ik dat moslims in het algemeen gelijk hebben over het stigmatiserende karakter van menig uiting van 'westerlingen'. Er moet meer blijk gegeven worden van, dat niet iedere moslim over één kam gescheerd wordt. De symbolische waarde en de achterliggende intenties zijn voor moslims zéér van belang. Zo veel vaak zelfs, dat dit leven strikt onder bepaalde normen geleeft moet worden. Dit soort symboliche beledigingen komen hard aan (ongeveer vergelijkbaar, of nog gevoeliger, dan het dragen van hakenkruizen wat voor westerlingen niet fris is (om de gevoeligheid aan te geven). Cultuurverschillen hangen samen met de gevoelswaarde ervan, wat discretie verlangt in sommige gevallen. Dit was wat dat betreft 'een open deur'.

Het heeft dus twee kanten, en om daarbij passief en negatief te blijven, is ongepast en alles behalve sympathiek.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Waarom altijd moslims...

het stigmatiserende karakter van menig uiting van 'westerlingen'
Hiermee zeg je dus dat de cultuur van de westerlingen de moslims niet zint. Wij uiten ons nu eenmaal op een bepaalde manier. Net zoals moslims zich uiten op een bepaalde manier. Dit respecteren wij van hun. Laat hun dan ook respecteren hoe wij ons uiten. Als wij bij iedere kritische noot over een moslim of een groep moslims moeten zeggen "...maar niet alle moslims hoor" vind ik dat zeer overdreven. Dit doen wij bij Belgen om maar eens wat te noemen ook niet. Bovendien vind ik niet dat een bepaalde externe groep moet bepalen hoe wij ons uiten als wij geen beledigende intenties hebben.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Waarom altijd moslims...

Ten eerste ben ik het niet eens met de hier geopperde stelling. Dat er excessief commentaar wordt geleverd op de islam of moslims is naar mijn mening grotendeels te verklaren door de huidige tijd waar we in leven. Terrorisme word een steeds grotere dreiging. Commentaar leveren op joden doet snel denken aan WOII.



Dit zou een mogelijke verklaring zijn voor de waarnemingen die de TS heeft gedaan. Dat wil niet zeggen dat ik de waarnemingen van de TS ondersteun.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 790

Re: Waarom altijd moslims...

Hiermee zeg je dus dat de cultuur van de westerlingen de moslims niet zint. Wij uiten ons nu eenmaal op een bepaalde manier. Net zoals moslims zich uiten op een bepaalde manier. Dit respecteren wij van hun. Laat hun dan ook respecteren hoe wij ons uiten.


Door zulke opzichtige uitingen, welke onderhand algemeen bekend staan als uiterst kwetsend, toon je 'als eerste' geen respect, en is elke reactie daarop al relatief geworden. Het volhardende karakter ervan zal nog extra frustreren. Het zijn verschillende culturen, en hebben daar aan vastgplakt een bepaalde emotionele waarde. Door te zeggen dat een ander maar moet veranderen, en het vervolgens zelf niet te doen, ben je naïef. Door zelf de goede wil te tonen en ook enigszins aan te passen, kweek je sympathie, wat dan weer op zich z'n positieve gevolgen heeft.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Waarom altijd moslims...

Ik vind dat ik genoeg sympathie toon door ze ten behandelen als ieder ander. Ik houd ook terdege rekening met hen met zaken als varkensvlees ed. Maar ik vind dat als wij hier een cultuur met bepaalde omgangsvormen hebben, dat ik die niet moet aanpassen omdat iemand van buiten mijn cultuur dat anders vind.

Er zijn culturen waar het beleefd is om te boeren na een maaltijd. Hier in Nederland vinden wij dat asociaal. Maar als wij ons in die culturen begeven, houden wij er rekening mee dat men nou eenmaal zo doet. Wij passen ons aan. Ik vind dat niet meer dan logisch. Maar ik vind het dus net zo logisch dat als men hierheen komt, men zich aan ons aanpast. En natuurlijk moet je enigszins rekening met hun afwijkende normen houden, maar niet alleen maar.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Waarom altijd moslims...

[....... Door zelf de goede wil te tonen en ook enigszins aan te passen, kweek je sympathie, wat dan weer op zich z'n positieve gevolgen heeft.
Het hangt er maar vanaf in welke mate je geacht wordt je aan te passen.

Er zijn bepaalde aanpassingen die ik niet zou willen doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 790

Re: Waarom altijd moslims...

klazon schreef:Het hangt er maar vanaf in welke mate je geacht wordt je aan te passen.

Er zijn bepaalde aanpassingen die ik niet zou willen doen.
Dit geeft precies aan wat er scheef gaat. Er moet opgehouden worden met de negatieve instelling, om eerst de verwachtingen af te wegen, wat niets teweeg brengt. Kijk eerst wat je zelf kan aanpassen, en geef het goede voorbeeld.

Het aangeven van de goede toon, heeft goede gevolgen (verbeter de wereld en begin bij jezelf). Het ontbreken van de goede wil, of mogelijk onkunde, doet daar niets aan af.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Waarom altijd moslims...

Kijk eerst wat je zelf kan aanpassen, en geef het goede voorbeeld.
Geef maar eens een voorbeeld van wat ik zou moeten of kunnen aanpassen. Dan zal ik wel zeggen of ik dat wel of niet wil.

Gebruikersavatar
Berichten: 790

Re: Waarom altijd moslims...

Sjorssnors schreef: Kijk eerst wat je zelf kan aanpassen, en geef het goede voorbeeld.
Geef maar eens een voorbeeld van wat ik zou moeten of kunnen aanpassen. Dan zal ik wel zeggen of ik dat wel of niet wil.


Geen onderscheid maken tussen een onbekende alllochtoon en een onbekende autochtoon, wat ook inhoudt, dat je even hartelijk groet, evenveel sympathie kenbaar maakt, even aanmoedigend bent en samenleeft als je met 'die anderen' ook doet. Van cruciaal belang daarbij, is om 'zelf het initiatief te nemen'.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Waarom altijd moslims...

Sjors,

wat je daar opsomt is geen aanpassen, dat is normaal Hollands gedrag.

Maar wat nou, als de Turken die langs mijn huis naar de moskee lopen niet reageren als ik ze gedag zeg?

Wie is er dan onaangepast?

Gebruikersavatar
Berichten: 790

Re: Waarom altijd moslims...

klazon schreef:Sjors,  

wat je daar opsomt is geen aanpassen, dat is normaal Hollands gedrag.

Maar wat nou, als de Turken die langs mijn huis naar de moskee lopen niet reageren als ik ze gedag zeg?

Wie is er dan onaangepast?
Was je wel overtuigend en oprecht genoeg toen je hun groette ?

Had jij je al 'aangepast' aan de nieuwe situatie, namelijk dat we momenteel een 'multi-culturele samenleving' zijn, en het autenthieke 'Hollands' vervlogen is ?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Waarom altijd moslims...

Had jij je al 'aangepast' aan de nieuwe situatie, namelijk dat we momenteel een 'multi-culturele samenleving' zijn, en het autenthieke 'Hollands' vervlogen is ?
Nee, dat heb ik niet, en dat wil ik ook niet. Ik geloof niet in multi-culti.

De nieuwkomers moeten zich maar aanpassen.

Reageer