[Kookpunt] Definitie kookpunt

Moderator: physicalattraction

Berichten: 1

[Kookpunt] Definitie kookpunt

Beste mensen,

Toen ik mijn docent over een kookpunt hoorde praten vertelde hij - zoals iereen doet - dat een stof kookt als het van fase verandert. Is het niet zo dat een stof kookt als het een bepaalde hoeveelheid energie bezit, die zorgt dat een stof een bepaalde temeratuur bereikt en dat dit zorgt dat er een faseovergang plaats vindt?

Graag heb ik jullie mening over deze kwestie,

Groeten, Koen

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [Kookpunt] Definitie kookpunt

Hoeveelheid energie zou ik niet zeggen, toch geen welbepaalde (vaste) hoeveelheid. Je kan het kookpunt (temperatuur waarbij de stof kook) namelijk verlagen door de druk te veranderen.

Met de faseovergang moet je voorzichtig omspringen, een stof kan ook van de vloeibare fase overgaan naar de gasvormige zonder te koken, dit gebeurt door verdamping (oppervlakteverschijnsel, laat een bordje met water een weekje staan...). Koken daarentegen is wanneer het verschijnsel zich voordoet in het gehele volume van de vloeistof, het is dus een bulkverschijnsel. Dit gebeurt voor elke stof voor een bepaalde druk bij een bepaalde temperatuur (kookpunt).

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: [Kookpunt] Definitie kookpunt

In principe zullen alle stoffen bij elke temperatuur boven 0 K verdampen, al zal de dampdruk van bijvoorbeeld ijzer ook bij kamertemperatuur nog te verwaarlozen zijn..

water (ijs) van -20C heeft volgens BINAS nog steeds een dampdruk van 0,1 kPa.

Kookpunt definieren we als het punt waarbij de dampdruk gelijk is aan de omgevingsdruk.

Dan vormen zich namelijk pas blijvende dampbellen IN de vloeistof, en dat is wat we koken noemen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2

Re: [Kookpunt] Definitie kookpunt

hallo iedereen

ik vroeg me nu het volgende af;

als je werkt met een GESLOTEN potje waarin een hoeveelheid water en een hoeveelheid lucht zit, dan is de omgevingsdruk ( de druk op het water) 1013hPa en de dampdruk initiëel nul. na enige tijd wordt dan de maximum dampdruk bereikt. is dan de omgevingsdruk gelijk aan de dampdruk + de initiële luchtdruk ( dus meer dan 1013 hPa ) ?

als dit zou kloppen, dan zal de omgevingsdruk altijd groter zijn dan de dampspanning bij een bepaalde temperatuur aangezien je in de omgevingsdruk de initële druk van 1013hPa opneemt. zelfs al zou je in de omgevingsdruk NIET de initële luchtdruk opnemen, dan zou hij toch nog steeds hoger zijn dan de maximum dampdruk bij opwarming, aangezien de lucht zelf ook uitzet bij hogere temperatuur ( in de veronderstelling dat de drukstijging van de lucht ook in de omgevingsdruk opgenomen wordt).

dit zou willen zeggen dat een vloeistof in een afgesloten potje nooit kan koken. zelfs niet als je het in het begin vacuum gezogen heb, want de omgevingsdruk ( = initële luchtdruk + drukstijging van de lucht door opwarming + maximum dampspanning bij een bepaalde temperatuur) is altijd hoger dan de maximum dampspanning.

Als je de damspanning niet zou opnemen in de omgevingsdruk en het gesloten potje vacuum zuigt, dan zou

dit willen zeggen dat het water bij gelijk welke temperatuur zal koken aangezien de maximum dampdruk alijd hoger zal zijn dan de omgevingsdruk doordat er geen omgevingsdruk is.

dit klopt volgens mij niet, maar ik zie mijn fout niet.

mvg

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: [Kookpunt] Definitie kookpunt

als je werkt met een GESLOTEN potje
Dan speelt de buitenluchtdruk geen enkele rol.

Door verdampen en koken ontstaat damp. Daardoor neemt de druk in de pot toe. Daardoor stijgt het kookpunt.

Dat betekent, dat het steeds moeilijker wordt, dat er dampbellen in het inwendige van de vloeistof kunnen ontstaan. Ze worden immers in elkaar gedrukt.

Een experiment is gevaarlijk wegens explosiegevaar: de pot kan mogelijk de overdruk niet aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: [Kookpunt] Definitie kookpunt

Kookpunt definieren we als het punt waarbij de dampdruk gelijk is aan de omgevingsdruk.
Kookpunt definieren we als het punt waarbij de dampdruk in de dampbel gelijk is aan de omgevingsdruk + de hydrostatische druk bij de bel.
Dan vormen zich namelijk pas blijvende dampbellen IN de vloeistof, en dat is wat we koken noemen.
Je bedoelt voortdurend. De dampbellen blijven niet in de vloeistof, want ze stijgen op en bij het oppervlak springen ze open

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: [Kookpunt] Definitie kookpunt

Jan van de Velde schreef:Kookpunt definieren we als het punt waarbij de dampdruk gelijk is aan de omgevingsdruk.
Kookpunt definieren we als het punt waarbij de dampdruk in de dampbel gelijk is aan de omgevingsdruk + de hydrostatische druk bij de bel.
Nee, dat doen we niet. We definiëren een kookpunt als bij een bepaalde druk, punt uit.

In de praktijk zeggen we dat water kookt als de dampbellen het oppervlak bereiken. Boven een hete panbodem kan lokaal weliswaar een hoge temperatuur worden bereikt, waarbij dampbelletjes ontstaan bij hogere druk (dwz de omgevingsdruk plus die hydostatische druk). Echter, als die opstijgen verrichten ze arbeid op het omringende water, druk en inwendige energie dalen, de belletjes imploderen, het water "zingt". Hoewel een deel van het water warmer is dan het kookpunt bij de heersende omgevingstemperatuur, kookt het water niet.

Als het kookt, dan bereiken de belletjes het wateroppervlak en is de druk dus gelijk aan de omgevingsdruk.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: [Kookpunt] Definitie kookpunt

Mee eens!

Berichten: 2

Re: [Kookpunt] Definitie kookpunt

bedankt

nog 1 vraagje; wat is nu de totale druk, de luchtdruk en de dampdruk in het potje wanneer;

het potje gevuld werd met water en lucht en afgesloten werd toen de temperatuur 20 °C bedroeg (1013hPa , 0% luchtvochtigheid) ,

En het potje NU op 100°C gebracht is, en nog altijd afgesloten is.

op welke temperatuur gaat het water in deze situatie koken?

met zeer vriendelijke groet

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: [Kookpunt] Definitie kookpunt

Probeer dat zelf eens te beredeneren en uit te rekenen, of minstens de aanzet daartoe te geven? Da's nogal een lekkere uitzoekerij en berekening om dat eufemistisch "nog één vraagje" te noemen :D .
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 6

Re: [Kookpunt] Definitie kookpunt

Wat is de definitie van koken of kookpunt?

Atomen hebben chemische eigenschappen zoals smeltpunt , relatieve atoommassa, kookpunt... (mendeljev)

Ik weet dat de temperatuur waarbij een vloeistof overgaat naar een gasvormige stof afhankelijk is van de omgevingsdruk,

maar kan je dan nog altijd van kookpunt spreken als de omgevingsdruk gemanipuleerd werd. Spreekt men niet van kookpunt van een stof als de omgevingsdruk 1 bar is, spreekt men dan niet eerder van een kritisch punt ipv kookpunt?

Dit vraagje naar aanleiding van de volgende vraag die me gesteld werd: kan men water doen KOKEN op 35°C.

Volgens mij KOKEN niet, maar men kan het wel op een kritisch punt brengen.

graag een antwoordje.

Berichten: 12.262

Re: [Kookpunt] Definitie kookpunt

Het kookpunt van een vloeistof is het punt waarop zijn dampdruk gelijk is aan de druk van de omgeving. Voor water en 1 bar is dan 100 graden, maar water koken bij 35 graden gaat prima: bij een druk in de orde van 0.05 bar.

Slechts bij temperatuur onder het tripelpunt (nagenoeg 0 C) is koken niet meer mogelijk en gaat water direct van vast naar gasvormig (sublimatie) bij drukverlaging.
Victory through technology

Berichten: 817

Re: [Kookpunt] Definitie kookpunt

Atomen hebben chemische eigenschappen zoals smeltpunt , relatieve atoommassa, kookpunt... (mendeljev)
Dit is een eigenschap van 'stoffen'. Stoffen bestaan doorgaans uit moleculen, die verbindingen zijn tussen verschillende of dezelfde atomen.

Kijk naar zuurstof (O2) of ijzer (Fe). Dit is verwarrend voorgesteld, aangezien een ijzeren staaf uiteraard geen opeenstapeling van losse ijzeratomen is, maar ze zitten gebonden in een 'metaalbinding'.

De relatieve atoommassa, is de massa van dat atoom relatief tov een referentiepunt (zie de minicursus: 'Het begrip "mol" ', voor een diepere uitleg) hieromtrent)

Daarom lijkt het mij eerder een fysische eigenschap dan een chemische eigenschap (massa is immers fysisch, of vergis ik mij ?)
Wat is de definitie van koken of kookpunt?
wikipedia zegt: "Het kookpunt van een zuivere stof is de maximumtemperatuur waarbij de vloeistof vloeistof blijft"

Jan van de Velde gaf eerder al een zeer geslaagde post hieromtrent
Kookpunt definieren we als het punt waarbij de dampdruk gelijk is aan de omgevingsdruk.

Dan vormen zich namelijk pas blijvende dampbellen IN de vloeistof, en dat is wat we koken noemen.
Dát is nu net het kookpunt.
Dit vraagje naar aanleiding van de volgende vraag die me gesteld werd: kan men water doen KOKEN op 35°C.
Dat kan volgens mij, indien je de druk voldoende verlaagd.

Wikipedia biedt ook aan dat op de everest (p= 0.26 bar) water zal koken bij ongeveer 69°C. Verdere verlaging van de druk leidt volgens mij tot een lager kookpunt.



Het kritische punt is als volgt:


Het kritische punt van verdamping is een unieke aggregatietoestand van een pure stof, gekenmerkt door één temperatuur, druk en volume, waar bij hogere temperaturen geen overgang van vloeistof naar gas meer optreedt als druk of volume wordt veranderd.

Afbeelding

Op dit grafiekje van wikipedia zie je waar je het kritische punt K bekomt.

In het onderste deel zie je het fasediagram van water. Hier zie je dat er bij 1 bar een vaste toestand is tot 0°C, dan een vloeibare tot 100°C en vervolgens een gasvormige toestand. Van een kritisch punt is bij 1 bar geen sprake

Ook hier zie je dat als je bij 35° wil koken, kan je ongeveer afschatten of dit mogelijk is volgens het fasediagram. Bij een lagere druk dan 1 bar is dit te doen, zonder over het kritische punt te gaan.

(let wel: water heeft een eigenaardig fasediagram. Gebruik dit dus niet zomaar voor andere stoffen).
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Berichten: 6

Re: [Kookpunt] Definitie kookpunt

Basic Information

Name: Vanadium

Symbol: V

Atomic Number: 23

Atomic Mass: 50.9415 amu

Melting Point: 1890.0 °C (2163.15 K, 3434.0 °F)

Boiling Point: 3380.0 °C (3653.15 K, 6116.0 °F)

Number of Protons/Electrons: 23

Number of Neutrons: 28

Classification: Transition Metal

Crystal Structure: Cubic

Density @ 293 K: 5.8 g/cm3

Color: Silverish

voorbeeld uit tabel van mendeljev.

hier preekt man van kookpunt bij 3380.0°C je ziet wel niet onder welke druk. We gaan er van uit dat dit onder 1bar is. Onder andere druk zal het "kookpunt" wijzigen. Dus een kookpunt is niet eenzijdig bepaald?

Berichten: 817

Re: [Kookpunt] Definitie kookpunt

Het kookpunt is uitermate eenzijdig bepaald.
Kookpunt definieren we als het punt waarbij de dampdruk gelijk is aan de omgevingsdruk.

Dan vormen zich namelijk pas blijvende dampbellen IN de vloeistof, en dat is wat we koken noemen.
Als dit, en enkel als dit, gebeurt spreken we van koken. Eenduidiger wordt het niet.

De temperatuur die hierbij hoort wat minder., die is zoals eerder gezegd drukafhankelijk.

En voor zover ik weet beschrijft de tabel de kooktemperatuur bij 1 bar (of mss niet perfect 1 bar, maar ik dacht atmosferische druk)
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Reageer