Springen naar inhoud

[Scheikunde] redoxreacties redoxparen vinden

• Log in om te kunnen reageren

Gen

Gen

• >25 berichten
  • 27 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 februari 2006 - 14:41

Hallo,

Ik heb nog eens een vraag....

Gegeven: Tijdens de reactie van een natriumthiosulfaatoplossing met verdund zwavelzuur ontstaat een gele zwavelneerslag en een zwaveldioxidegeur.
Gevraagd: Stel op basis van de redoxhalfreacties de stoffenvergelijking op. Welk type redoxreactie wordt hier geÔllustreerd?

Oplossing:
Ik begin dus hiermee en ga dan de redoxhalfreacties zoeken
H2SO4 + Na2S2O3 --> S + S02

In onze oplossingen (niet uitgewerkt) staat dat het gaat om een interne autoredoxreactie. Maar ik vind mijn redoxparen helemaal niet dan. Is er iemand die mij kan uitleggen hoe dat ik de redoxparen hier kan vinden?

Bedankt nog eens .... (examen komt eraan)

Groetjes,
Gen.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8247 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 februari 2006 - 16:29

Met welke stoffen heb je allemaal te maken die kunnen reageren:

SO42-
S2O32-
2 Na+
2 H+

Als je nu in je binas kijkt dan kan je in tabel 48 de halfreacties vinden.

Er is een zwavel neerslag aangetroffen. Waaruit is deze neerslag ontstaan? S +2e-<>S2-

Ergens moet dus een S2- vrij zijn gekomen.

Tevens merk je een zwaveldioxide geur op. Als je dit opzoekt in tabel 48 dan vind je voor SO2 de volgende reactie:
SO42- + 4 H+ + 2e-<>SO2 + 2 H2O. Hierbij staat de kanttekening dat SO42- alleen een oxidator is in geconcentreerd H2SO4

een interne autoredox reactie komt dus voort uit 1 specifiek deeltje. Met andere woorden: Welke stof bevat de deeltjes die de halfreactie tegenhangers zijn van zwavel en zwaveldioxide?
"Meep meep meep." Beaker

Gen

Gen

• >25 berichten
  • 27 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 februari 2006 - 17:41

Alvast bedankt voor je reactie!

Dus als ik het goed begrijp is het niet SO4(2-) dat gebruikt gaat worden voor de halfreactie omdat het verdund is en het zal enkel gebruikt worden als het geconcentreerd is.

Dus hier gebruiken we S203(2-) om de halfreacties op te stellen = interne autoredoxreatie?

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 februari 2006 - 14:16

Bovenstaande antwoorden wekken de indruk dat de sulfaationen uit het verdunde zwavelzuur een rol spelen bij de vorming van S en SO2.
Dat is niet het geval. Toevoegen van verdund zoutzuur leidt ook tot de vorming van S en SO2.
Het aanzuren van een natriumthiosulfaat-oplossing geeft aanvankelijk het zwakke thiozwavelzuur H2S2O3. Maar dit is instabiel en ontleedt tot
S en waterstofsulfiet (zwaveligzuur) met de formule H2SO3. Ook dit is instabiel en ontleedt verder tot H2O en SO2.
Hoewel zwavel geel is zien we aanvankelijk een blauwkleuring als gevolg van lichtverstrooiing aan de zeer kleine deeltjes. Na het samenballen van die deeltjes zien we pas de gele kleur. hzeil.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures