Springen naar inhoud

zonnebrand

• Log in om te kunnen reageren

bibi

bibi

• >25 berichten
  • 81 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 juni 2004 - 15:42

Laatste dagen heb ik het niet kunnen laten toch eventjes in de zon te zitten (ondanks het feit dat ik moet blokken). Nu, het gevolg hiervan is dat ik opnieuw een ferme zonnebrand heb opgelopen :shock: Zit ik mij nu de hele dag door in te smeren met hydraterende cremes (bij gebrek aan after-sun, 't zware leven van een student ť :wink: ).

Mijn vraag nu, mensen vertellen dat het goed is de huid in te smeren met hydraterende cremes na een zonnebrand, maar waarom juist?

Bij een gewone verbranding is toch enkel de opperhuid een beetje beschadigd, en zijn talgklieren toch niet aangetast? Waarom nemen wij dan zo even de functie van die talgklieren over, en waarom doet de huid dat zelf niet meer?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

JanMeut

JanMeut

• >1k berichten
  • 2116 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 juni 2004 - 16:20

Je huid is door de verbranding beschadigd (ja oppervlakkig en het komt vanzelf weer goed) en extra uitgedroogd. Door het vocht en het beschadigde vetlaagje aan te vullen met een hydraterende crŤme is de hersteltijd van de huid mogelijk wat korter. Als je niets doet pakt je huid het ook wel weer op, maar dit duurt wat langer.

noortje

noortje

• >1k berichten
  • 1210 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 juni 2004 - 18:23

een dokter in spe heeft mij ooit gezegd: nooit flammazine op gewone brandwonden. (een kleine niet te doen tip :shock:)
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

JanMeut

JanMeut

• >1k berichten
  • 2116 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 juni 2004 - 21:18

Wat is Flammazine?

Evengoed: brandwonden (zeker brandblaren en ernstiger) kan je het beste alleen steriel afdekken, laat dat maar aan het lichaam over. Maar drink dan eens een halve liter extra. de beste hydratatie is van binnenuit en een liter water is voordeliger dan de gemiddelde hydraterende crŤme.

noortje

noortje

• >1k berichten
  • 1210 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 juni 2004 - 21:30

flammazine is een van de bekendste (in mijn omgeving allesinds) zalfjes tegen brandWONDEN, maar dus NOOIT op zonnebrand doen (tenzij 2de graads)
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Doc

Doc

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 juni 2004 - 19:15

Ik heb wel eens een tweedegraads zonnebrand opgelopen op een kiezelstrand in Engeland. Dat strand leek wel een kookplaat! Maar door de wind en niet al te hoge temperaturen in Engeland voelde ik daar natuurlijk helemaal niks van.

Dat was niet fijn, kan ik je vertellen. En volgens mij is het ook helemaal niet gezond.

fornix

fornix

• >25 berichten
  • 46 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 juni 2004 - 22:34

Wat is Flammazine?

Flammazine is een creme met bacteriedodende eigenschappen dat toegepast word ter preventie of behandeling van infecties bij ernstige 2e of 3e graads brandwonden. Een soort antibioticazalf dus

Bro

Bro

• >1k berichten
  • 1072 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 juni 2004 - 09:30

Zelf smeer ik na een dagje zonnen de rode huid in met vasaline. Je merkt dat de vasaline snel de huid intrekt, maar laat de huid niet opdrogen. Als je dat een paar dagen volhoud zal je zien dat je ook niet gaat vervellen.

noortje

noortje

• >1k berichten
  • 1210 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 juni 2004 - 09:33

en wordje dan ook bruin door dat toe te passen ?

Bro

Bro

• >1k berichten
  • 1072 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 juni 2004 - 09:47

Ja, omdat als je je niet insmeert en vervelt, je het meest bruinste laagje van je huid kwijt raakt.

Zonder het vervel verhaal zal het niet uitmaken. De melanine is al geactiveerd door de straling en of je er nou iets opsmeerd of niet maakt voor het bruin worden ook niet meer uit.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures