Springen naar inhoud

Waarom is Appelsap schadelijker voor je tanden dan Cola?

• Log in om te kunnen reageren

ChillOut

ChillOut

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 februari 2006 - 13:31

Ik ben samen met een vriendin bezig met een groot onderzoek naar tanderosie. Wij hebben onze experimenten uitgevoerd op Universiteit Utrecht.

We hebben echte tanden in oplossingen van cola, appelsap en water gedaan, en na een week het Ca-gehalte van deze drankjes(toen we de tanden eruit hadden gehaald) bepaald.

enfin. Onze hypothese was dat: Hoe lager de PH, hoe schadelijker het drankje is voor je tandglazuur.
Appelsap heeft een PH van 2.8, Cola een PH van 2.7.
Toch kwamen wij erachter dat appelsap meer schade aanricht (het bekerglas met appelsap waar een tand in had gelegen bevatte(toen we de tand eruit hadden gehaald) veel meer Ca dan het bekerglas waar cola inzat.

Welke factoren dan alleen de PH zorgen er voor dat een zuur schadelijk is voor je tanden? Wij dachten eerst dat het kwam omdat appelzuur een meerwaardig zuur is, maar fosforzuur is ook meerwaardig. Dus deze hypothese klopte ook niet.

Weet iemand een oplossing?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Sophia?

Sophia?

• >250 berichten
  • 323 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 februari 2006 - 13:39

Ik ben samen met een vriendin bezig met een groot onderzoek naar tanderosie. Wij hebben onze experimenten uitgevoerd op Universiteit Utrecht.

We hebben echte tanden in oplossingen van cola, appelsap en water gedaan, en na een week het Ca-gehalte van deze drankjes(toen we de tanden eruit hadden gehaald) bepaald.

enfin. Onze hypothese was dat: Hoe lager de PH, hoe schadelijker het drankje is voor je tandglazuur.
Appelsap heeft een PH van 2.8, Cola een PH van 2.7.
Toch kwamen wij erachter dat appelsap meer schade aanricht (het bekerglas met appelsap waar een tand in had gelegen bevatte(toen we de tand eruit hadden gehaald) veel meer Ca dan het bekerglas waar cola inzat.

Welke factoren dan alleen de PH zorgen er voor dat een zuur schadelijk is voor je tanden? Wij dachten eerst dat het kwam omdat appelzuur een meerwaardig zuur is, maar fosforzuur is ook meerwaardig. Dus deze hypothese klopte ook niet.

Weet iemand een oplossing?

Ik hoop dat je een controlemeting hebt gedaan naar de hoeveelheid calcium in appelsap (en cola) na een week ZONDER dat er een tand in heeft gelegen en ook naar de beginwaarden? Zo niet, vind je daar wellicht een oplossing voor je probleem. Er kunnen ook diverse andere stoffen in beide dranken zitten (zoals enzymen) die het proces beinvloeden; hierbij is het dus bijvoorbeeld van belang bij welke temperatuur je de experimenten hebt uitgevoerd om eens wat te noemen. Je had ook nog cola en appelsap kunnen nemen, waarbij je de pH bij allebei omhoog had gebracht naar 7 (of de pH in de mondholte), om te kijken of andere bestanddelen invloed hebben.

Als je puur naar het effect van pH op tanden wilt kijken, adviseer ik je de proef opnieuw te doen, en ditmaal zoutzuuroplossingen te maken in plaats van drankjes met veel ingredienten te gebruiken. Op deze manier kun je een hele reeks maken met pH van bijvoorbeeld 1 tot 7 (of 1 tot 10 ofzo, nog mooier).
"You're really full of yourself, aren't you?"
"Yeah. I like that about me."
- U Turn

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44859 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 04 februari 2006 - 14:00

http://www.nal.usda....nk/sr17a301.pdf

als je even met de standaardgegevens op deze site rekent, zou cola ongeveer 30 mg/kg aan calcium bevatten, en een appelsap 69 mg/kg.

Aan sommige sappen (zie de site van Minute Maid) wordt nog extra calciumcitraat toegevoegd.....

dus Sophia? heeft het hoogstwaarschijnlijk bij het juiste eind. Hoe dan ook controles meenemen. :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

ChillOut

ChillOut

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 februari 2006 - 15:44

k heb een ijkreeks gemaakt van calciumwaardes, en daarmee mijn oplossingen vergeleken, maar ik heb de oplossingen ook vergeleken met "pure cola" (dezelfde cola alleen dan zonder dat er een week lang een tand in gelegen had) en met "pure appelsap" en met "puur water".

Dat moet toch goed zijn?

ChillOut

ChillOut

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 februari 2006 - 15:50

Ik hoop dat je een controlemeting hebt gedaan naar de hoeveelheid calcium in appelsap (en cola) na een week ZONDER dat er een tand in heeft gelegen en ook naar de beginwaarden?

ja, maar het verschil (van het calciumgehalte van het drankje met tand of zonder tand) was bij appelsap groter dan bij cola.

Er kunnen ook diverse andere stoffen in beide dranken zitten (zoals enzymen) die het proces beinvloeden; hierbij is het dus bijvoorbeeld van belang bij welke temperatuur je de experimenten hebt uitgevoerd om eens wat te noemen.

Het is uitgevoerd bij kamertemperatuur, enzymen zouden dus inderdaad wel een rol gespeeld hebben bij het afbreken van calcium. Maar toch niet zo'n grote rol? Zijn er scheikundig gezien nog andere factoren die hierbij een rol zouden kunnen spelen? Ik hoop dat iemand hier een antwoord op heeft!

Bramtico

Bramtico

• >25 berichten
  • 48 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 februari 2006 - 16:15

Op welke manier heb je de Calcium-concentratie gemeten?

ChillOut

ChillOut

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 februari 2006 - 16:17

dmv van atoom absorptie spectometrie (AAS)

kpil

kpil

• >25 berichten
  • 84 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 februari 2006 - 16:49

Hoeveel tanden heb je zo gedaan ? Kwamen die allemaal van dezelfde persoon ?

ChillOut

ChillOut

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 februari 2006 - 17:10

100 ml cola + tand
100 ml appelsap + tand
100 ml demiwater + tand

100 ml cola
100 ml appelsap
100 ml demiwater

3 tanden gebruikt van dezelfde persoon, heb de tanden eerst gereinigd (zodat bloed en tandpellicle eraf waren) met alcohol en water.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44859 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 04 februari 2006 - 17:25

De snelheid waarmee zo'n oplossingsreactie verloopt lijkt me ook nog afhankelijk van het contactoppervlak. In verband hiermee wat brainstorm:

1) ik zie cola altijd belletjes vormen op elk voorwerp wat er in valt. vermindert dit het reactie-oppervlak?
2) kan de zuurgraad van cola in de loop van de proef minderen doordat het gehalte carbonzuur mindert (ontsnappende CO2?)
3) was elke tand ongeveer even groot?
4) ook in dit verband, ik kan me voorstellen (weet het echter niet) dat tandemail beter bestand is tegen zuren dan tandbeen (van bijvoorbeeld de tandwortel?)
5) was van elke tand het email nog onbeschadigd? Via gaatjes zou een contactoppervlak tussen een gevoeliger deel van een tand en je zure oplossing onvermoed fors groter kunnen worden.
:roll:
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

ChillOut

ChillOut

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 februari 2006 - 18:13

thnx dat jullie allemaal meedenken!

1) ik zie cola altijd belletjes vormen op elk voorwerp wat er in valt. vermindert dit het reactie-oppervlak?

Ik heb geen idee, misschien is dit inderdaad van invloed.

2) kan de zuurgraad van cola in de loop van de proef minderen doordat het gehalte carbonzuur mindert (ontsnappende CO2?)

mhh ja dat zou kunnen, maar ik dacht dat de lage PH van cola vooral door fosforzuur kwam:o?

3) was elke tand ongeveer even groot?

ja!

4) ook in dit verband, ik kan me voorstellen (weet het echter niet) dat tandemail beter bestand is tegen zuren dan tandbeen (van bijvoorbeeld de tandwortel?)

wij hebben de wortels van de kiezen eraf gesneden(dit werd ons aangeraden)

5) was van elke tand het email nog onbeschadigd? Via gaatjes zou een contactoppervlak tussen een gevoeliger deel van een tand en je zure oplossing onvermoed fors groter kunnen worden.

er zat op iedere tand een klein gaatje, maar wel allemaal van dezelfde grootte, dus ik weet niet of dit een goede factor kan zijn.

Overigens wist mijn scheikundedocent al dat appelsap schadelijker voor tanden zou zijn dan cola ook al heeft het een hogere PH, dus ik denk niet dat mijn gevonde resultaten door fouten tijdens de proef zijn ontstaan.
Maar hoe kan dat nou!?

Sophia?

Sophia?

• >250 berichten
  • 323 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 februari 2006 - 20:59

Overigens wist mijn scheikundedocent al dat appelsap schadelijker voor tanden zou zijn dan cola ook al heeft het een hogere PH, dus ik denk niet dat mijn gevonde resultaten door fouten tijdens de proef zijn ontstaan.
Maar hoe kan dat nou!?

Als je docent dit al wist, had je nooit op deze manier de proef moeten doen. Hoe kun je nu het effect van pH vergelijken, als je van te voren al wist dat er meerdere factoren meespelen? Of is de minder lage pH schadelijker dan de laagste?

Wat bedoelde je precies met dat bij appelsap de verschillende metingen verder uit elkaar lagen dan bij cola? Kun je je exacte data geven?

Heb je al eens in BINAS oid gekeken naar bestanddelen die specifiek reacties aangaan met calcium? Goede kans dat je een van deze stoffen in appelsap aantreft...
"You're really full of yourself, aren't you?"
"Yeah. I like that about me."
- U Turn

ChillOut

ChillOut

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 februari 2006 - 22:21

Wij wisten niet dat er meerdere factoren een rol speelden, dit hoorde wij pas na onze proef.

Resultaten Ca-concentratie:
Sample 1 (cola met tand) 5,18
Sample 2 (cola zonder tand) 0,57
Sample 3 (appelsap met tand) 7,94
Sample 4 (appelsap zonder tand)2,88
Sample 5 (water met tand) 1,48
Sample 6 (water zonder tand) 1,46

de samples zijn wel sterk verdund (en er is 5 ml KCl aan toegevoegd)

En nee, ik heb niet in Binas gekeken welke andere bestandsdelen een reactie met Ca aangaan, behalve de zuren.

edit: tabel 45 Oplosbaarheid van vaste stoffen en vloeistoffen
kan ik deze tabel hiervoor gebruiken?
er staat dat Ca goed oplosbaar is met NO3, CH3COO,Cl,Br & I

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44859 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 04 februari 2006 - 22:40

het bekerglas met appelsap waar een tand in had gelegen bevatte(toen we de tand eruit hadden gehaald) veel meer Ca dan het bekerglas waar cola inzat.

Ik snap die "veel meer" niet, geplaatst naast de resultaten, waarbij ik concentratietoenames zie voor cola van 4,61 en voor appelsap van 5.06, ofwel een verschil van 10 %.

Zo'n enorm verschil is dat toch niet?

ChillOut

ChillOut

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 februari 2006 - 23:08

ik vind dit een groot verschil, gezien het om sterk verdunde samples ging, en ik kan nog steeds niet begrijpen waarom Cola niet veel schadelijker voor je tanden is dan appelsap...

Pff.. een ingewikkeld vraagstuk.. maar heel erg bedankt alvast voor de reacties, ik vind het erg fijn dat hier mensen zijn die mij willen helpen hiermee, want alleen kom ik er echt niet uit!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures