Magnetische noordpool - Geografische zuidpool

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 153

Magnetische noordpool - Geografische zuidpool

Kan iemand mij vertellen waarom de magnetische noordpool in de buurt ligt van de geografische zuidpool?

Gebruikersavatar
Berichten: 255

Re: Magnetische noordpool - Geografische zuidpool

is het niet zo dat de noordpool van je kompas aan getrokken wordt door de zuidpool van de aarde? en dat je dat dan de noordpool gaat noemen om overeenkomst te hebben met je kompas, zodat de noordpool naar het noorden wijst?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: Magnetische noordpool - Geografische zuidpool

welke bron heb je voor deze info, want ik heb iets helemaal anders:

http://www.urania.be/sterrenkunde/zonneste...elsel/aarde.php

het ligt inderdaad niet exact op de geografische noordpool, maar zeker niet in de buurt van de geografische zuidpool
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Gebruikersavatar
Berichten: 153

Re: Magnetische noordpool - Geografische zuidpool

noortje schreef:welke bron heb je voor deze info, want ik heb iets helemaal anders:

http://www.urania.be/sterrenkunde/zonneste...elsel/aarde.php

het ligt inderdaad niet exact op de geografische noordpool, maar zeker niet in de buurt van de geografische zuidpool
Het was een vraag die we hadden op een test van fysica. Morgen hebben we examen en ik was alle testen eens aan het overlopen. En de vraag is inderdaad degene uit mijn eerste post.

Waarschijnlijk zal ik het gewoon verkeerd hebben overgeschreven van bord. :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: Magnetische noordpool - Geografische zuidpool

dat zou inderdaad kunnen dan.

Als je iets niet had begrepen, had je het misschien beter aan je leerkracht fysica gevraagd, deze weet wat hij gevraagd heeft en weet wat hij van jou verwacht.

veel succes met je examen morgen!
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Magnetische noordpool - Geografische zuidpool

De noordpool van een kompasnaald wijst naar het noorden. Omdat het bij magneten zo is dat gelijke polen elkaar afstoten en tegengestelde polen elkaar aantrekken is het kennelijk zo dat in het noorden de magnetische zuidpool ligt, immers de noordpool van je kompas wordt er door aangetrokken.

De "fout" is eeuwen geleden ontstaan omdat men het magnetisme nog niet helemaal begreep, achteraf heeft men het maar zo gehouden.

Berichten: 88

Re: Magnetische noordpool - Geografische zuidpool

De "fout" is eeuwen geleden ontstaan omdat men het magnetisme nog niet helemaal begreep, achteraf heeft men het maar zo gehouden.
Ja, maar het heeft geen zin om het aan te passen.

Want de magnetische noord- en zuidpool draaien om de zoveel (heel veel) jaar om! :wink:

Berichten: 4

Re: Magnetische noordpool - Geografische zuidpool

Hallo, even een vraagje... wat doet een compas dan als je je precies op de evenaar bevind? draait die dan rond? Of wijst ie naar het Westen of Oosten? :shock: ;)

Alvast bedankt!
"Niets in de politiek gebeurt onverwachts"



-Roosevelt-

Berichten: 2

Re: Magnetische noordpool - Geografische zuidpool

Omdat de magnetische noordpool niet precies bij de geografische noord- dan wel zuidpool ligt, zal je kompas precies op de evenaar gewoon naar het noorden wijzen... :wink:

hehe, voor de rest verwijs ik naar onderstaande sprekert

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: Magnetische noordpool - Geografische zuidpool

De compasnaald is toch magnetisch? Dan zal hij net als overal ter wereld naar het noorden wijzen. Alleen als je op de zuid- of noordpool staat zal het naaldje geen raad weten. Het zal dan in een willekeurige positie blijven.

Berichten: 4

Re: Magnetische noordpool - Geografische zuidpool

Bedankt voor jullie reacties dusverre! :shock:

Ik heb in de tussentijd ook even gezocht en kwam vond het volgende:

Volgens Johann Carl Friedrich Gauss blijft de naald van je compas op de evenaar bijna horizontaal hangen.

Nu is mijn volgende vraag: Wijst de wijzer dan horizontaal naar het westen of naar het oosten???

Alvast bedankt alweer!
"Niets in de politiek gebeurt onverwachts"



-Roosevelt-

Re: Magnetische noordpool - Geografische zuidpool

OP welke plek bevindt zich momenteel exact de magnetische noordpool

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Magnetische noordpool - Geografische zuidpool

ik dacht op 23,5 graad van de werkelijke noordpool
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Magnetische noordpool - Geografische zuidpool

OP welke plek bevindt zich momenteel exact de magnetische noordpool
Year Latitude ( °N) Longitude ( °W)

2001 81.3 110.8

2002 81.6 111.6

2003 82.0 112.4

2004 82.3 113.4

2005 82.7 114.4

http://www.geolab.nrcan.gc.ca/geomag/northpole_e.shtml
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Reageer