Weerstand en temperatuurcoëfficiënt

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 67

Weerstand en temperatuurco

Ik heb een vraag over een oefening die ik maar niet kan oplossen. Ze gaat zo:

Een broodrooster heeft een weerstand die gemaakt is uit een nikkel-croom legering(alfa=4.5 x 10^-4 °C^-1) Als hij op 220 V wordt aangesloten is de strooom door die weerstan bij 20°C gelijk aan 1.35 A. Binnen enkele seconden is de stroom constant en gelijk aan 1.23 A.

gevraagd: a) bereken de temperatuur waarop de broodrooster werkt.

b) bereken het vermogen dat de broodrooster opneemt als hij juist is ingeschakeld en al een tijdje aanstaat.

formule: R=R0x(1+alfa x temperatuur)

alvast bedankt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Weerstand en temperatuurco

bereken de weerstand bij 20°C, met U=I.R0

idem bij de hoge temperatuur, U=I.RT

invullen in je formule RT=R0 (1+alfa x temperatuur) van de erren en de alfa leidt vanzelf tot je temperatuur.

voor het vermogen in beide gevallen: P=U.I
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 67

Re: Weerstand en temperatuurco

Als ik dit dan verder uitwerk kom ik:

R0=U/I=220V/1.35A=162.96 ohm

Rt=U/I=220V/1.23A=178.86

als ik dit dan invul: Rt=R0(1+alfa*t)

178.86=162.96(1+4.5*10^-4*t)

=162.96+0.073t

217.83°C=t

in mijn boek staat er echter bij oplossingen: 233°C , doe ik hier nog iets fout?

ook als ik het vermogen probeer te berekenen in het eerste geval bekom ik 297 W, in mijn boek staat echter de helft:149W.

Ligt het probleem hier bij mij of aan het boek

bedankt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Weerstand en temperatuurco

Je weerstanden heb je correct uitgerekend.

vervolgens valt me nu pas op dat je formule voor de temperatuur niet klopt. Die hoort eigenlijk te luiden:

Rt=R0(1+alfa* delta.gif T)

reken ik deze temperatuurstoename uit, dan vind ik 216,8 , en zou de nieuwe temperatuur dus 216,8+20 = 237°C worden.

die 4° verschil kan ik niet verder verklaren.

die 149 W die je antwoordenboek geeft zou verklaard kunnen worden indien het antwoordenboek rekent met 110 V. Je temperatuurstoename blijft gelijk (reken maar na, nieuwe getallen voor RT en R0, maar de temperatuurstoename verandert niet), maar je vermogen U.I halveert.

vreemde zaak. tijdrovende kwestie altijd, die antwoordenboekjes die niet kloppen. :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer