Lading gelijkheid

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Lading gelijkheid

Ik weet niet of de topictitel goed is, maar ik doel hier op:

"charge parity"

Voor een foton is het bijvoorbeeld -1, en voor een neutraal pion 1.

Hoe bepaal je de "charge parity" van een deeltje? gaat dit dan aan de hand van "charge conjugation" (ladings vervoeging?).

Berichten: 200

Re: Lading gelijkheid

Charge parity? Bedoel je niet gewoon parity (pariteit, of intrinsieke pariteit) ?

Pariteit kan je zien als een soort spiegelsymmetrie in de natuurkunde. Als je de assen omkeert, gedraagt de natuur zich dan hetzelfde of niet?

Bij alle zwakke interacties wordt pariteit bijvoorbeeld geschonden. Het proces van bijvoorbeeld beta decay is gespiegeld niet hetzelfde.

Voor het bepalen van de pariteit van een deeltje gebruik je de pariteits operator P. Die spiegelt het systeem, voorbeeld: P op (linkerhand) = rechterhand. Voor deeltjes zijn de eigenwaardes van P -1 of +1. Voor een scalar: P(s) =s, maar voor een vector P (v) = -v en voor een pseudoscalar P(p) =-p.

Het foton is een vector deeltje (Het wordt gerepresenteerd door de vectorpotentiaal A), daarom is de pariteit van het foton -1.



Het pion is een samenstelling van 2 quarks, de pariteit van het pion is het product van de pariteit van de 2 quarks. P(quark) =1 en P (antiquark) = -1, het pion heeft een pariteit van -1. Het (neutrale) pion zit in de groep van pseudoscalars.

Er is een formule voor mesons: P = -(-1)^L, waar L het angular momentum is.

Dit is een wat gammele uitleg. Voor een goede uitleg verwijs ik je weer door naar boeken. Quarks&leptons (Halzen &Marten) of Griffiths, introduction to elementary particles.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Lading gelijkheid

en hoe zit het dan met een vector menson?

stel je voor het
\( \rho^+\)
menson, dit is een vector menson die bestaat uit de zelfde deeltje als het
\(\pi^+\)
menson.

hier is duidelijk het orbital angular momenten anders toch? maar het blijft bestaan uit een quark anti quark paar
\(\overline{d}u\)
dus zou je weer gewoon het product menmen van 1 en -1

dus hoe bepaal je de parity van vectormenson?

Berichten: 200

Re: Lading gelijkheid

Goede vraag, na even in de boeken te hebben geneusd, denk ik dat het gaat als volgt.

Voor alle mesonen geldt de formule: P = -(-1)^L.

Pseudoscalar mesonen hebben spin 0 en vector mesonen spin 1. Voor deeltjes met L=0 geldt dus gewoon dat alle pseudoscalar mesonen en vector mesonen P = -1 hebben.

Om je voorbeeld van rho+ te nemen: Dit deeltje heeft L = 0, spin = 1 en valt dus zoals je zegt onder de vector mesonen. Dus P= -1. (het zit m dus in de hogere spin in niet in de hogere L als je rho met pi vergelijkt).

Het B+ meson echter (u-antib), heeft L =1, en spin = 0. Het is dus een pseudoscalar meson, maar P = +1.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Lading gelijkheid

hoe komt een menson aan uberhaupt een waarde voor L? (of is het nu dan niet "greek022.gif"?)

Hoe zie ik het verschil tussen twee mensen met twee verschillende waardes voor L?

Berichten: 200

Re: Lading gelijkheid

Elk tweedeeltjessysteem heeft een waarde voor L (= 0, 1,2,...). Een meson dus ook.

Er zijn tabellen waar je kan opzoeken wat de waarde van L is voor een specifiek meson.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Lading gelijkheid

moet ik het dan voorstellen dat de twee mensonen op elkaar heen draaien?

en dan een menson met L=2 harder draait dan een menson met L=1?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Lading gelijkheid

Wat moet ik me daarbij voorstellen?

draaien de twee quarks dan omelkaar heen?

en bij een menson met L=2 draaien de de quarks sneller om elkaar dan bij een L=1 , of wat?

Berichten: 200

Re: Lading gelijkheid

Zo kan je het je voorstellen ja. Maar dat blijft natuurlijk een klassieke voorstelling van iets wat alleen quantummechanisch correct te beschrijven is.

Reageer