Springen naar inhoud

[Materiaalkunde] IJskogel

• Log in om te kunnen reageren

bazzz

bazzz

• >100 berichten
  • 114 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 februari 2006 - 11:24

Is het mogelijk iemand om te leggen met een ijskogel, ingevroren
tot -273,15 graden? Er zijn namelijk mensen van mening dat het mogelijk is, terwijl het pas op "Mythbusters" was verworpen...

greetz bas

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 06 februari 2006 - 11:34

Het is sowieso onmogelijk, doordat de kogel op het moment van treffen al een hogere temperatuur zal hebben door de explosie en de luchtwrijving. Blijft over de vraag: Een kogel die tot 0 K is bevroren en dan wordt afgeschoten, kun je daar iemand mee vermoorden.

Het lijkt me een kwestie van rekenen. Hoeveel warmte neemt de kogel op tijdens de explosie en hoeveel tijdens het afleggen van de afstand? Hoe groot is de kogel voor het afschieten, en hoeveel is er van overgebleven als de kogel bij het beoogde slachtoffer aankomt?
Zal de kogel misschien versplinteren bij de explosie, en is het al bijna water als hij bij het beoogde slachtoffer aankomt?

Hiermee kun je al een redelijke voorspelling doen. Als de kogel nog stijfbevroren is bij aankomst bij het slachtoffer, en de kogel komt op de juiste plaats, dan zal het misschien wel lukken. Maar ik verwacht het niet.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

bazzz

bazzz

• >100 berichten
  • 114 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 februari 2006 - 14:10

Ik zou het in ieder geval niet bij mezelf willen uitproberen :roll:

greetz

StrangeQuark

StrangeQuark

• >1k berichten
  • 4160 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 februari 2006 - 14:34

Ik denk niet dat het kan. De Mythbusters hadden het water gekoeld tot -196 graden, en dat smolt als sneeuw voor de zon. Ik denk daarom dat het echt niet gaat lukken.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Ing. Heinz

Ing. Heinz

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 februari 2006 - 14:47

Vooropgesteld dat je de kogel afvuurt middels een pistool wordt het een interresante vraag.

Ik denk dat als je het omkeerd zeker wel lukt, laat het slachtoffer met hoge snelheid tegen een ijskogel aan schieten?!

Hoe groot moet of mag de kogel zijn....?? 30mm komt hard aan
Waar laat je hem inlaan? Weke delen of op bot?

bazzz

bazzz

• >100 berichten
  • 114 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 februari 2006 - 15:04

Door de buik, met een Glock of hoe je dat ook schrijft.
Het is in ieder geval een pistool, 300 meter per seconde ongeveer.
Het zal rond 9 mm zijn.

De explosie (dus warmte) die bij het schot vrijkomt is dus sowieso veel minder groot, dan die van mythbusters. Zij gebruikten een mega groot geweer.

Groeten, Bas

bazzz

bazzz

• >100 berichten
  • 114 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 februari 2006 - 15:09

Kan iemand dat misschien uitrekenen aan de hand van BINAS?

Ik zou wel eens willen weten hoe je zulk soort dingen moet berekenen :roll:

Bas

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 06 februari 2006 - 15:13

Er komt sowieso veel warmte vrij. En die hoeveelheid is gerelateerd aan de afmetingen van de kogel. Doordat je mnder massa te verplaatsen hebt, heb je minder explosiekracht nodig en dus minder warmte-ontwikkeling. Voor een kogel van X kg heb je Y explosiekracht nodig, met Z warmteontwikkeling. Stel dat X 2x zo groot is, dan zal Y ook 2x zo groot moeten zijn. Z wordt dan ook 2x zo groot. Logisch verhaal.

Dus als je een kleine kogel hebt, laten we zeggen 9mm, dan heb je idd maar een kleine explosie nodig, en dus ook weinig warmteonwikkeling. Maar die warmte is gerelateerd aan de hoeveelheid ijs, dus voldoende om het ijs te laten smelten. Het materiaal zal misschien wel met 300 m/s het pistool verlaten, maar het is dan al water. En het is geen straal, maar een uit elkaar geklapte spetter. Dat is niet voldoende om iemand te doden.
- Jimi Hendrix -

bazzz

bazzz

• >100 berichten
  • 114 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 februari 2006 - 15:22

Ja, maar het gebeurd allemaal in een fractie van een seconde.

Stel hij/zij staat op 10 meter afstand...

Raspoetin

Raspoetin

• >1k berichten
  • 3514 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 februari 2006 - 15:23

Heeft het Łberhaupt iets met temperatuur te maken? Zou het niet zo kunnen zijn dat de kogel door de schokgolf die optreedt tijdens het afvuren gewoon versplintert?
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 06 februari 2006 - 15:23

Maakt niet uit. Voordat het de loop heeft verlaten is het al water.
- Jimi Hendrix -

Raspoetin

Raspoetin

• >1k berichten
  • 3514 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 februari 2006 - 15:35

Ja dat snap ik; ik heb die aflevering van MB ook gezien. Maar is het smelten of versplinteren?
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

bazzz

bazzz

• >100 berichten
  • 114 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 februari 2006 - 15:36

Maakt niet uit. Voordat het de loop heeft verlaten is het al water.

Ja maar dat is gesuggereerd... ik wil bewijzen.. rekenwerk :wink:
Ik zou namelijk niet weten hoe je dat moet uitrekenen.

Groeten, Bas

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 06 februari 2006 - 16:03

Door middel van de opgenomen warmte. Daar heb je allemaal standaardrekenmethodes voor. Kijk maar eens in het polytechnisch zakboekje (heb ik niet bij me). Ieder materiaal heeft een soortelijke warmte wat wordt uitgedrukt in [J/(kg*K)]. Deze waarde kun je invullen in de forume
Q=m*c*(delta)T. Ofwel, de warmtestroming is de massa*de soortelijke warmte*de temperatuursverandering. De temperatuursverandering is de onbekende, de rest kun je bepalen of opzoeken. De temperatuursverandering kun je dus uitrekenenen en dus kun je uitrekenen hoe warm de kogel wordt. Maar mijn (spreekwoordelijke) water zegt dat de temperatuursverandering dusdanig zal zijn dat er water uit de loop komt.
- Jimi Hendrix -

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44879 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 06 februari 2006 - 16:10

Een kogel met een doorsnede van 9 mm en een lengte van zeg 25 mm (gokje) heeft een volume van ongeveer 0,5 cm3.

Je praat dus over ruwweg 0,5 gram ijs. Dat heeft een soortelijke warmte van 2,2 J/(g.K). Ook al zou het ijs nog een temperatuur hebben van -100įC als het afgevuurd wordt, (en dan zul je zeer snel moeten laden en afvuren) dan praat je dus over maximaal 110 J om het dingetje op te warmen tot 0įC, en nog eens 167 J om het te doen smelten. Een grammetje heel ouderwets buskruit levert zowat een kJ verbrandingswarmte.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures