[Natuurkunde] elektrische ontsteking

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 7

[Natuurkunde] elektrische ontsteking

hallo!

ik heb een dringende vraag!

ik heb een opdracht van mijn school gekregen,

die over 3 weken af moet zijn!

ik moet twee onstekingen maken! (ik moet er een rotje mee laten ontploffen)

de éérste is:

een draadje in het rotje in plaats van de lont, met een 9 volt batterij als ontsteking! graag met een schakelaar, dat als ik de schakelaar omzet dat er dan pas stroom op wordt gezet! maar het hoeft niet!

de twééde is:

een draadje wat aan de lont moet vastkomen, en ook met een 9 volt batterij als ontsteking, en graag ook met een schakelaar! maar het hoeft niet!

ik zou graag willen weten van hoe je dat in elkaar zet en wat je er voor nodig hebt!

alvast bedankt :P :P :D :roll: :D

groetjes.................

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: [Natuurkunde] elektrische ontsteking

De gloeispiraal van een lamp wordt zeer heet. Genoeg om een rotje te kunnen ontsteken neem ik aan. Kun je hier mee verder denk je?
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: [Natuurkunde] elektrische ontsteking

Wat had ik nou gevraagd?: Huiswerkforum!
Never underestimate the predictability of stupidity...

Berichten: 7

Re: [Natuurkunde] elektrische ontsteking

:roll: maar het moet inwendig ontplofen! :D

Berichten: 7

Re: [Natuurkunde] elektrische ontsteking

of aan de lont vast!!!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Natuurkunde] elektrische ontsteking

Wat is dat voor een school waar ze leerlingen met vuurwerk laten spelen? Een of andere landmachtopleiding? Op de meeste scholen die ik ken is het ten strengste verboden om met vuurwerk het terrein te betreden, en dit soort spul in practicumlokalen wordt vanwege veiligheids-en arboregels ook niet met vreugde ontvangen...... :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 232

Re: [Natuurkunde] elektrische ontsteking

ik geloof eerlijk gezegd ook niet dat dit een opdracht van school is maargoed.

mischien is het handig om te weten hoe hoog de temperatuur is waarbij het lontje ontsteekt?

wolfraam is inderdaad een goed idee.of een sigaretteaansteker van een auto.

maargoed dit isdus heel makkelijk te realiseren.

ik snap het nut ook niet van de opdracht.

ik denk dat een sigarette aansteker van een auto beter is dan het wolfraam van een lamp want die is gemaakt voor 230volt en die ontbrand/verdampt dacht ik vrij snel als je hem uit het vacuum glas haalt.

dus voeding 9volt batterij, +pool naar klein elektronica schakelaartje,

schakeldraadje naar ene kant van de 'aansteker',andere kant van de 'aansteker' naar de -pool van de batterij,voorzichtig een draadje van het gloeidraad van de aansteker naar het lontje, op een printplaatje verboinden eventueel met een klemmetje zodat je het lontje tussen het klemmentje kan doen en er telkens een ander lontje mee kan ontsteken,geheel netjes monteren op een stuk hout of printplaat met mooie behuizing.
wees altijd beducht voor mensen die zeggen de waarheid te kennen, maar bewonder hen die op zoek zijn naar de waarheid.”

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: [Natuurkunde] elektrische ontsteking

(...)ik zou graag willen weten (...)wat je er voor nodig hebt! (...)


Wat denk je zelf? Want we kunnen natuurlijk wel alles voorkauwen, maar dat schiet niet op. Wat denk je dat je nodig hebt voor je opdracht?
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: [Natuurkunde] elektrische ontsteking

Wat is dat voor een school waar ze leerlingen met vuurwerk laten spelen? Een of andere landmachtopleiding? Op de meeste scholen die ik ken is het ten strengste verboden om met vuurwerk het terrein te betreden, en dit soort spul in practicumlokalen wordt vanwege veiligheids-en arboregels ook niet met vreugde ontvangen......  
Bij ons op school deed iemand zijn profielwerkstuk over vuurwerk,hij heeft ook lopen "kloten" met vuurwerk, en in de brandkast afgestoken.

maar dat is offtopic.

ontopic denk ik dat je moet denken aan warmte veroorzaken in een stroomkring. Een gewoon spotje van 12 Volt (haal 50 Watt of meer voor de zekerheid dat je toch nog een flink watage overhoudt) zal wel warm genoeg worden vermoed ik. En als het geen schoolopdracht is maar een streek voor in school dan raad ik je aan de mogelijke gevolgen eens goed over te denken, en risico voor anderen zo klein mogelijk te maken.

Berichten: 7

Re: [Natuurkunde] elektrische ontsteking

het is wel een schoolopdracht!

want we hadden het in de les over onstekingen van lampjes enzo

de docent zei ik heb hier 40 rotjes voor ieder twee!

je moet voor elk rotje een ontsteking maken!

bij het ene rotje binnenin (in plaats van de lont)

en bij het tweede rotje aan de lont vast!

als jullie een goed idee hebben zou ik dat graag willen weten!

het is serieus een schoolopdracht!

afz robin :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [Natuurkunde] elektrische ontsteking

We overleggen nu even of we dit topic open willen houden. Tot die tijd moet je het volgende weten. In de regels staat heel duidelijk dat we het liefst niets met vuurwerk te maken willen hebben, en een hoop mensen hebben nog nooit gehoord van een docent die vuurwerk experimenten toe laat. We zeggen niet dat je het verzint, maar misschien kan je indenken dat dit een beetje vreemd is (daar kan jij dan niets aan doen). Op het internet zijn een hoop bronnen te vinden over ontstekingen en ontploffingen. Wij willen niet meehelpen met explosieven maken, omdat we niet weten wie het vraagt en we bang zijn dat hij of zij zichzelf in het proces zou verwonden. Ontstekingen zijn een erg grijs gebied uiteraard. Zodra dit topic het gaat hebben over het vervaardigen van chemische ontstekingen, die dus in feite ook kleine explosieven zijn, dan wordt het topic hoe dan ook gesloten. Het blijft nog open totdat we er een beslissing over geveld hebben, zolang het over electrische en dus, zonder het rotje, ongevaarlijk zijn.

Dit is een topic dat erg schurkt tegen het overtreden van de regels!
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 7

Re: [Natuurkunde] elektrische ontsteking

dan gaat het tot nu toe alleen nog maar over een elektrische ontsteking maken! en niet met vuurwerk oke strangequark! (moderater)

gr robin :P :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [Natuurkunde] elektrische ontsteking

De mening van de Moderatoren was toch om het te sluiten. Nogmaals het is niet iets persoonlijks, als je kwaad zou willen dan had je het wel ergens anders opgezocht. Het is meer dat wij niet op ons geweten willen hebben dat iemand hieruit ideeen opdoet die dat beter niet had kunnen doen. Beter te streng met explosieven zijn dan er te lichtvoetig over doen. Dit topic gaat dus toch dicht.

Ik hoop oprecht dat je toch op ideeen kan komen voor je practicum, en zo niet dan is het de schuld van de docent dat hij niet genoeg begeleiding heeft gegeven. Verder vind ik het toch een uitermate onverantwoord practicum.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Reageer