[vloeistoffysica] coanda effect

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 9

[vloeistoffysica] coanda effect

Zijn er formules voor het coanda effect? Ik wil dit namelijk gebruiken voor mijn pws.

Iemand een idee??

Bedankt! :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: [vloeistoffysica] coanda effect

Wat is het Coanda effect? Kan je dat uitleggen?
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent

the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)

Berichten: 30

Re: [vloeistoffysica] coanda effect

Als je nu lucht inblaast via een luchtrooster in een kamer, haalt deze lucht meestal de andere kant van de ruimte niet.

Om dit probleem op te lossen wordt gebruik gemaakt van het coanda-effect.

De lucht wordt dan via een dunne spleet ingeblazen waardoor de lucht langer tegen het plafond kleeft en zo worden omlaagvallende luchtstromen vermeden (= coanda - effect).

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: [vloeistoffysica] coanda effect

Mij doet de wet van Bernoulli opdoemen.

Bij een dunne spleet is de snelheid van de lucht groter, dus grotere reikwijdte,

Ook wordt de druk kleiner, een voordeel hiervan kan zijn dat het verschil tussen de druk in de stroom en die van de omgeving minder verschillen, waardoor je dus minder last van uitspreiden hebt.

Berichten: 9

Re: [vloeistoffysica] coanda effect

Het coanda effect is het effect dat optreed als men lucht langs een oppervlak laat gaan en deze het oppervlak volgt.

Veel mensen denken dan aan de wet van Bernoulli, maar dat is in weze iets heel anders dan het coanda effect.

Het coanda effect heeft ook invloed op bijvoorbeeld vleugels van vliegtuigen, netzoals dat de wet van bernoulli van toepassing is op vleugels. Om te zorgen dat een vleugel ook daadwerkelijk lift krijgt, moet het opppervlak niet te glad en niet te ruw zijn, anders kan de lucht niet volgen, of kan de lucht zich niet nestelen.

Een voorbeeld van dit effect is wanneer er ijs op de vleugels zit van een vliegtuig, het vliegtuig heeft geen draagkracht meer doordat de lucht het oppervlak niet meer volgt, de grenslaag is te dik (te ruw door het ijs), en dus er gewoon over heen gaat. Dus zonder dit effect is er ook geen sprake van de wet van Bernoulli.

Dus inderdaad, als lucht door een smalle spleet wordt geblazen bij het plafond, dan wil de lucht het oppervlak volgen (afhankelijk van de ruwheid/gladheid van het plafond) en komt dan verder dan via een rooster. Hierop heeft in mijn ogen de wet van Bernoulli geen invloed.

Nu wil ik graag weten of er het een en ander aan te berekenen is...

bedankt,

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: [vloeistoffysica] coanda effect

Zoals ik ook op het internet lees, is het Coanda effect niets meer dan dat lucht of water de curve van het object waar het tegenaan stroomt wil volgen, zie volgende tekening:

Afbeelding

Natuurlijk blijft het die curve niet euwig volhouden en zal het water niet in rondjes rond een bal gaan stromen, maar buigt het het water ligtjes af.

Je kan je af vragen waarom bij een vleugel de lucht weer mooi terug de vorm van de vleugel volgt als het net over de bult van de vleugel heen is.

Het is dus een effect dat altijd voorkomt, maar de mate wordt beinvloed door de structuur van de vleugel en de toestand van het gas/vloeistof. Deze mate wortdt vooral experimenteel berekent, dus nu wordt mijn vraag:

Wat wil je berekenen, de meer lift die je kunt genereren met een ruwere oppervlakte op een vleugel? Mischien is daar wel ergens een emperische wet voor te vinden, al denk ik dat je gewoon een duimregel moet aannemen. Niet te ruw, niet te glad, en een test opstelling bouwen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: [vloeistoffysica] coanda effect

Dit is echt een *** effect als je iets moet inschenken!!!
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent

the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)

Berichten: 9

Re: [vloeistoffysica] coanda effect

Er treedt een grenslaag op die zich over het oppervlak spreidt, deze lucht staat als het ware stil. Nu wil ik berekenen hoe dik deze grenslaag is bij bepaalde ruwheden van het oppervlak.

Ik wil het met name gebruiken om de invloed van het coanda effect op het zeilen uit te leggen en te berekenen.

btw, mooi voorbeeld van dat inschenken!

Berichten: 9

Re: [vloeistoffysica] coanda effect

Eindelijk!

Ik weet hoe ik de dikte van de grenslaag kan bereken!

Alleen nu nog wat over de testopstelling.

Ik ga een windtunnel bouwen met daarin het voorwerp dat ik ga onderzoeken, in dit geval een nabootsing van een zeil. Ik wil dan door de metingen de grenslaag bepalen, en met foto's en gilmmende deeltjes de stroming afbeelden. Met eventuele telltales kan ik ook laten zien dat de luchtstroom aan de ene kant sneller gaat dan aan de andere kant.

Vinden jullie dit een goed idee?? Of hebben jullie nog wat op- en aanmerkingen?

Gebruikersavatar
Berichten: 115

Re: [vloeistoffysica] coanda effect

Voor mijn pws heb ik ook een windtunnel gebouwd waarin ik verschillende voorwerpen heb laten versnellen om de Cw waarde te kunnen bepalen. Ook heb ik via een rookmachine de luchtstroom op video vastgelegd. Ik moet zeggen dat het vastleggen van de stroming in een windtunnel tegen is gevallen: er is slecht zicht op de stroming en de belichting is dan ook moeilijker. Denk er dus aan dat alleen voor het vastleggen van een stroming een windtunnel niet zaligmakend is. In mijn geval was het eenvoudiger om gewoon rook langs het voorwerp te 'trekken' (met een radiateurventilator van een auto), zolang er maar niet al te veel tocht is.
aha!

Berichten: 9

Re: [vloeistoffysica] coanda effect

Ik denk dat als ik fijne deeltjes gebruik en die in de luchtstroom laat komen, terwijl ik verschillende foto's maak met lange belichtingstijd, dat ik dan al een heel eind kom.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: [vloeistoffysica] coanda effect

Ik denk dat je voor het maken van een goede windtunnel niet alleen een lucht met rook moet inblazen, maar ook minimaal 1 maar beter twee, heldere luchtstromen.

Je zou een luchtdichte kubus moeten maken waar het zeil in staat. Je maakt aan de ene kant nu 3 langwerpige openingen, onderelkaar. Het middelste gat koppel je aan de lucht-met-rook toevoer, de andere aan de heldere lucht toevoer.

Aan de andere kant maak je de luchtafvoer, dat kan één groot gat zijn.

Met deze opstelling zorg je ervoor dat je de rook gelaagd aanbrengt. en dat het niet zoverspreidt. Een foto van boven zal dan duidelijker de luchtstroom ter plaatsen aangeven.

Berichten: 9

Re: [vloeistoffysica] coanda effect

Ja, dat is een goed idee, ik zal het onthouden.

Eventuele zelfbedachte ontwerpen voor een windtunnel zal ik ook in dit topic posten, zodat iedereen op de hoogte blijft van mijn onderzoek.

Berekeningen moeten nog volgen. :wink:

Berichten: 1

Re: [vloeistoffysica] coanda effect

Je moet wel rekening houden dat je niet rechte luchtstromen krijgt maar wervelingen. Als je dit wilt voorkomen moet je je ventilator laten aanzuigen i.p.v. laten blazen. Dit is ook het geval in een echt windtunnel. Maar weet iemand of het coanda effect invloed heeft op een bobbelig oppervlakte?

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: [vloeistoffysica] coanda effect

Met bijna 4 jaar een van de hoogste bumps tot nu toe.

Ik denk niet dat het coanda invleod heeft op de bolletje, maar de bolletjes invloed op het coanda effect.

Met een ruwer oppervlak krijg je eerder turbulentie en dan gaat het coanda effect niet meer op geloof ik.

Reageer